Evil Bikes The Following

Evil Bikes The Following
Med en 130mm gaffel har den 67,4 grader och en 120mm 67,8 grader. 140mm ger då förmodligen 67 grader å det är nog inte så mkt att bråka om. Hm en Öhlins RFX eller en sänkt Fox 36 vore mumma.....

Evil Bikes The Following
Jilster sa:
Med en 130mm gaffel har den 67,4 grader och en 120mm 67,8 grader. 140mm ger då förmodligen 67 grader å det är nog inte så mkt att bråka om. Hm en Öhlins RFX eller en sänkt Fox 36 vore mumma.....

Kör den bara i lågt vilket ger en ha på 66,8 med ac på 530,8 (enligt geotabell). Vill minnas att Pike 130 ligger runt 541 mm i ac vilket borde ge ännu flackare vinkel.

Evil Bikes The Following
Jag rullar oxå runt på en Following. Plockade ihop den i vintras.
Har riktigt skoj på den!
Strl M

Håller ihop än förutom nån buckla på fälgarna men det har inte Evil något att göra med.

Snackas på en del forum om en tröghet i länkaget som åtgärdas med ett nållager i övre stötdämpar infästningen. Kan inte påstå att jag lider av det men min nyfikenhet lockade mig att beställa ett. Så ett nållager är på väg till mig nu.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    613.7 KB · Besök: 123
Evil Bikes The Following
Jo, jag känner def. av de olika bb-lägena. Låga läget ger en väldigt stadig känsla, fantastisk i bermade svängar samt tryggt när det är riktigt brant. dock blir bb´t så lågt att man riskerar pedalstrikes och sen har han ju problemet med att 140 mm gaffel i kombination med låga läget ger väldigt flack saderörsvinkel vilket gör att framhjulet driver i sidled vid branta klättringar.

Höga läget ger en mer lättsvängd hoj på planare mark vilket också gör att det blir lättare att få tryck på framhjulet vid klättring, rekomenderas i Hellas!

Evil Bikes The Following
Jag upplevde lite tvärt om ang flackare vinkel och klättring. Har en SC tallboy LT i dag som jag flackade till 2 grader med ett angleset. Den blev mycket bättre på branta klättringar. Framhjulet är mkt stabilare på marken då det är lättare att ha tryck på styret. Iof i kombo med en kortare styrstam. Dock en helt ny cykel även utför. 67,5 grader gjorde underverk isf 69,5 ?

Evil Bikes The Following
Bullit sa:
Jo, jag känner def. av de olika bb-lägena. Låga läget ger en väldigt stadig känsla, fantastisk i bermade svängar samt tryggt när det är riktigt brant. dock blir bb´t så lågt att man riskerar pedalstrikes och sen har han ju problemet med att 140 mm gaffel i kombination med låga läget ger väldigt flack saderörsvinkel vilket gör att framhjulet driver i sidled vid branta klättringar.

Höga läget ger en mer lättsvängd hoj på planare mark vilket också gör att det blir lättare att få tryck på framhjulet vid klättring, rekomenderas i Hellas!

Har bara kört min i låga läget med 130 mm. Trivs grymt bra med den som den är nu. Får se om jag ger mig på att byta till höga läget under sommaren.

Evil Bikes The Following
Fasen vad nya following väcker "vill ha" känslan!

Tror att det är helt rätt att försöka att ha hjulbasen lite kortare och gaffelvinkeln lite brantare för en lekfullare hoj.

p4pb18384168.jpg

Om/när detta med Corona har blåst över så kanske man kan tänka lite mera seriöst på detta...

Evil Bikes The Following
Fasen vad nya following väcker "vill ha" känslan!

Tror att det är helt rätt att försöka att ha hjulbasen lite kortare och gaffelvinkeln lite brantare för en lekfullare hoj.

Visa bilaga 405783

Om/när detta med Corona har blåst över så kanske man kan tänka lite mera seriöst på detta...

Min Santa Tallboy 4 har slackar gaffelvinkel och längre hjulbas, den är lekfull så det räcker och blir över. Personligen tycker jag geon känns åldersstigen redan från start.

Evil Bikes The Following
Men det betyder inte att Following inte är mera lekfull! Hehe. Different strokes for different folks iaf.

Så klart! Allt beror på vad man vill ha ut av det hela. Min TB3 hade ca 67.3 graders HA, och 432 kedjestag. Lekfullare än min TB4? Nej, men fladdrigare. Så personligen tycker jag Evilen känns gammal i geon redan som ny:) men det är säkerligen en kanoncykel. Min TB3 var också en grym cykel, men den nya är som sig bör bättre för mina ändamål i alla fall. Hade jag haft mer xc inriktning kanske jag hade tyckt annorlunda.

Tillbaka
Topp