Evoc Bike travel bag

• Trådstartare Trådstartare omp
  • Start datum Start datum

omp

Medlem
Evoc Bike travel bag
Tänkte investera i en Evoc bike travel bag. Har googlat runt lite och de får bra betyg överallt verkar det som.

Någon som har en? Nöjd?

Tycker personligen inte att det verkar vara värt att betala 1400 extra för att få pro-versionen. Eller?

Vet någon om det är någon skillnad på Macaskill-varianten? (annat är färgen)

Evoc Bike travel bag
Rest en resa med min evoc, Pro-versionen. Kan jämföra med kartong och hårdskalsväska och då är det verkligen överlägset i smidighet, storlek och vikt. Mycket mer lättpackat också.
Man får plats med allt utan besvär och skyddet för cykeln känns rimligt. Kommer nog ändå komplettera med lite frigolit nästa resa som skydd. Jag är nöjd.

Evoc Bike travel bag
Har en inkl det "racer-stället" i aluminium. Stabilt och bra. Och noterade att på senaste resan så var det rätt många med hårdskalsväska som fick sina förstörda (vissa lite, andra mer). En Evoc går inte sönder av ovarsam hantering som en hårdskalsväska gör (det finns säkert oförstörbara, men de kostar nog därefter) och så länge du packar in cykeln så ska det inte vara någon fara med den heller.

Evoc Bike travel bag
ompan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter ju bra. Ni med pro-versionen, går det
> att sätta en mountainbike i "ställningen"
> också? Med 142x12 och 15x100.

Har inte provat. Ser inte att det borde vara ett problem (ur minnet hur jag minns att den ser ut inuti - packade en 54 cm lvg ram med semiintegrerad stolpe och det var lugnt utrymmesmässigt). På hemsidan skriver de att alla sorters cyklar ska passa i alla fall om du nu vill lita på det.

Evoc Bike travel bag
ompan skrev:
> Det låter ju bra. Ni med pro-versionen, går det
> att sätta en mountainbike i "ställningen"
> också? Med 142x12 och 15x100.

Nej. Såhär står det i produktbeskrivningen till alu-stället.
Fits: road bike, triathlon bike
Fixation for: fork drop out (QR 5mm x 100mm), rear drop out (QR 5mm with 130mm width)
Lenght adjustment (infinitely)
Height adjustment (3 step)
Maximum wheel base: 113 cm

http://www.evocsports.com/bike/bike-travel-bags/road-bike-aluminium-stand

Utan stället går det givetvis bra. Det säljs för övrigt som tillbehör oavsett om man köper Pro eller vanliga väskan. Jag ser ingen anledning att köpa Pro, förutom att spara ett kg vikt.

Senast ändrad:
Evoc Bike travel bag
Pelle Hå skrev:
> ompan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter ju bra. Ni med pro-versionen, går
> det
> > att sätta en mountainbike i "ställningen"
> > också? Med 142x12 och 15x100.
>
>
> Nej. Såhär står det i produktbeskrivningen till
> alu-stället.
>
> Fits: road bike, triathlon bike
> Fixation for: fork drop out (QR 5mm x 100mm), rear
> drop out (QR 5mm with 130mm width)
> Lenght adjustment (infinitely)
> Height adjustment (3 step)
> Maximum wheel base: 113 cm
>
> http://www.evocsports.com/bike/bike-travel-bags/ro
> ad-bike-aluminium-stand
>
>
> Utan stället går det givetvis bra. Det säljs
> för övrigt som tillbehör oavsett om man köper
> Pro eller vanliga väskan. Jag ser ingen anledning
> att köpa Pro, förutom att spara ett kg vikt.

Läste slarvigt: jag har inte haft stället i väskan. Mitt svar, som alltså är en någorlunda kvalificerad gissning, lyder alltså: de flesta cyklar funkar nog i väskan om man inte använder stället.

Senast ändrad:
Evoc Bike travel bag
Jag vet inte om jag har pro varianten eller inte, så antagligen inte. Men jag är grymt nöjd! Den känns riktigt säker. Jag har byggt en egen hållare för framgaffeln och en kartong som sätts i ett tomrum som jag kan ha lite packning i.

Evoc Bike travel bag
Enda cykelväskan som jag kan packa utan att bli förbannad, och det tar mindre än 10 minuter dessutom. Toppen. Har haft både landsvägscyklar och mountainbikes i våra, landsvägscyklarna med "adaptern" för gaffeln bara (och innan den fanns även utan den).

Evoc Bike travel bag
Jag köpte Pro-versionen för ett knappt år sedan. Den gamla fanns att få en bra slant billigare men det var ju ändå småpengar i förhållande till vad man lagt på cykeln överlag tänkte jag.

Förutom den lägre vikten var en av de nya funktionerna ett hjul som kan monteras fram på väskan för lättare dragning. Första versionen av detta hjul var ganska kasst och gick sönder på typ två resor för mig, nu har de dock förstärkt den svaga länken och det var inga problem att få ut en ny från Evoc (men jag har inte testat hur väl den håller ännu).

Ni övriga som har Pro-väskan, om ni har den gamla versionen av hjulet där piggarna som skall hålla hjulet på plats är i plast hör av er till Evoc så får ni säkert också den nya versionen där piggarna är av metall!

Evoc Bike travel bag
Har kikat på denna jag med.

Hur är era erfarenheter vid incheckningen? Jag ska flyga till Okinawa och Japan Airlines säger i dina villkor att en cykel aldrig är bagage utan sportutrustning. Det vill de ha 150$ för. Vidare är den 20-30cm för stor för deras ordinarie mått och vill därför ha ytterligare 150 dollarn för detta. Dvs på pappret 600 dollar tor.

Men hur brukar ni andra bemötas, gissar en lagom stressad incheckare inte bryr sig så hårt?

Evoc Bike travel bag
Ixion skrev:
> Hur är era erfarenheter vid incheckningen? Jag
> ska flyga till Okinawa och Japan Airlines säger i
> dina villkor att en cykel aldrig är bagage utan
> sportutrustning. Det vill de ha 150$ för. Vidare
> är den 20-30cm för stor för deras ordinarie
> mått och vill därför ha ytterligare 150 dollarn
> för detta. Dvs på pappret 600 dollar tor.

De maximala måtten för sportutrustning brukar vara klart större än för ordinarie incheckat bagage, dvs du bör endast behöva betala avgiften för sportutrustning.

I detta fall indikerar dock Japan Airlines hemsida att allt utom surfingbrädor faller under ordinarie bagageregler. I sådana fall åker du antagligen på straffavgift för skrymmande men borde inte behöva betala någon avgift specifikt för att det är en cykel.

"(*)Other sports equipments will be handled as normal baggage and will be charged extra baggage fee under JAL regulations if weight or size is over free baggage allowance."

https://www.jal.co.jp/en/inter/service/bag/#anchorlink002

Senast ändrad:
Evoc Bike travel bag
Har bara åkt med lufthansa, sas och norwegian. Där har det i alla fall aldrig varit något problem med väskans storlek eller vikt. Bara en gång utav kanske 20 flygningar som de har vägt väskan och då gjordes det bara för att sätta en heavy-tag på väskan.

Håller med alla andra att den vanliga evoc-väskan är the shit. Lätt att packa och rulla runt med.

Evoc Bike travel bag
Kapar denna tråd lite... Är det bara jag som har STORA problem (läs omöjligt utan att det blir alldeles för högt tryck på cykelns seatstays inne i väskan) att få in hjulen inkl kassetten monterad?

Nu ska jag ju bara köra bil med den vid kommande resa, men inser redan nu att jag blir tvungen att ta bakhjulet löst i bilen då det känns hopplöst att få in bakhjulet i bagen utan att vålda...

Hur gör ni andra? Tar ni bort kassetten eller hur får ni in hjulet?

Evoc Bike travel bag
Det är en i praktiken en lvg-hoj men med road plus-däck dvs 27,5" med ett par 47mm slicks på kassetten är en 11-delad SRAM. Cykeln i sig får ju ledigt plats i väskan, det är hjulet inkl kassett som är för brett (vanlig 12x142 så inge boost-monster) för att gå in utan våld, där våldet uppstår främst när man försöker få igen dragkedjan till utrymmet för hjulet.

Evoc Bike travel bag
Jag är lite förvånad att man skall ta bort hjulaxlarna när man packar cykeln. Hade känts bättre att ha dem i med någon distans typ elrör eller liknade. Hur gör ni som har väskan?

Evoc Bike travel bag
magnil sa:
Jag är lite förvånad att man skall ta bort hjulaxlarna när man packar cykeln. Hade känts bättre att ha dem i med någon distans typ elrör eller liknade. Hur gör ni som har väskan?

Jag personligen hade ett baknav liggande. Så satte dit det. Fram behövde jag ju inte göra något då jag ju har lefty, så finns inget andra ben att trycka ihop :-) men elrör bär ju funka utmärkt med axeln

Senast ändrad:
Evoc Bike travel bag
magnil sa:

Varför skulle man ta bort hjulaxlarna? Jag skruvar alltid i axlarna när jag packar cykel i min Evoc

Evoc Bike travel bag
Fulkinesen sa:
magnil sa:

Varför skulle man ta bort hjulaxlarna? Jag skruvar alltid i axlarna när jag packar cykel i min Evoc

Bruksanvisningen säger att de skall tas bort och läggas i sidficka. Men då kör jag som er övriga och sätter ett rör emellan också, känns klart bättre.

Evoc Bike travel bag
magnil sa:
Fulkinesen sa:
magnil sa:

Bruksanvisningen säger att de skall tas bort och läggas i sidficka. Men då kör jag som er övriga och sätter ett rör emellan också, känns klart bättre.

Jag fraktar oftast MTB med thru-axlar som fyller samma funktion som "rör". Men du kanske har lvg-cykel med snabbkoppling: Då är det bra att ha någon sorts manick som stabiliserar och sepparerar gaffelrören.

Evoc Bike travel bag
Fulkinesen sa:
magnil sa:
Fulkinesen sa:
magnil sa:

Jag fraktar oftast MTB med thru-axlar som fyller samma funktion som "rör". Men du kanske har lvg-cykel med snabbkoppling: Då är det bra att ha någon sorts manick som stabiliserar och sepparerar gaffelrören.
En axel som sitter gängad i botten och glider fritt vid spännaren som de oftast gör ger inget jättebra skydd mot att det trycks ihop utan ett rör emellan. Visst lite sidokraft så låser den väl men utöver det.

Evoc Bike travel bag
Rattnalle sa:
En axel som sitter gängad i botten och glider fritt vid spännaren som de oftast gör ger inget jättebra skydd mot att det trycks ihop utan ett rör emellan. Visst lite sidokraft så låser den väl men utöver det.

Du har en bra poäng där! Gör inte som jag! :)

Evoc Bike travel bag
Ni som har köpt Evoc bike travel bag, på Evocs hemsida står följande:

For safe transport of road bikes and triathlon bikes, you need the ROAD BIKE ADAPTER DISC, ROAD BIKE ALUMINIUM STAND or BIKE STAND

Vad rekommenderas att köpa till? Eller klarar man sig utan dessa tillbehör?

Evoc Bike travel bag
Kan upplysa om att road bike aluminium stand inte funkar med en Canyon Aeroad med 52 klinga. Infästningarna för axlarna är för låga så klingan sticker ner under stället, så se till att ha rejält hög BB om du köper det.

Evoc Bike travel bag
Jag har en Road Bike Adapter men har även kört utan. Aldrig haft några problem.

Bilagor

• Road_Bike_Adapter[640x480].jpg
    Road_Bike_Adapter[640x480].jpg
    13.7 KB · Besök: 57
Evoc Bike travel bag
Lingon sa:
Pro är 1kg lättare. Kan vara bra om man reser med en tung endurohoj, så man slipper tjafsa om vikten.

Enligt hemsidan väger standard 9,1kg och pro 10,0kg (inkl. clip-on wheel och bike stand).
Antar dock att man vill ha bike standet i (extrahjulet kanske man kan skita i), så totalt blir vikten lite högre på pro-modellen.

https://www.evocsports.com/products/bags/bike-travel-bag
https://www.evocsports.com/products/bags/bike-travel-bag-pro

Edit: Ska man jämföra väskorna mot varandra (utan bikestand och extrahjul) så väger standard 9,1kg och pro <8.6kg.

Senast ändrad:
Evoc Bike travel bag
alum sa:
Lingon sa:
Pro är 1kg lättare. Kan vara bra om man reser med en tung endurohoj, så man slipper tjafsa om vikten.

Enligt hemsidan väger standard 9,1kg och pro 10,0kg (inkl. clip-on wheel och bike stand).
Antar dock att man vill ha bike standet i (extrahjulet kanske man kan skita i), så totalt blir vikten lite högre på pro-modellen.

https://www.evocsports.com/products/bags/bike-travel-bag
https://www.evocsports.com/products/bags/bike-travel-bag-pro

Edit: Ska man jämföra väskorna mot varandra (utan bikestand och extrahjul) så väger standard 9,1kg och pro <8.6kg.
Min väger 8 kg, men det kanske är en äldre modell.
https://road.cc/content/review/156212-evoc-bike-travel-bag-pro
Stället för räsercyklar köpte jag inte till, känns inte nödvändigt.

Edit: Japp, det verkar som dom förlängt pro-modellen för att lättare få plats med DH-riggar och långa endurohojar. Därför har vikten gått upp lite oxå.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp