EWS-E 2020 - Nytt format av Enduro World Series

marr sa:
Etappdownhill. Kan likabra shuttla?
Som privatperson kan jag se poängen med att slippa krångla med bil om man bor där det är shuttle uppför som gäller om man vill cykla utan att trampa tusentals höjdmeter. Cyklingen utför blir ju sämre med en cykel med straffvikt men det är uppenbarligen en uppoffring många är beredda att göra. Men fet känns rätt b som tävlingsgren..

Rattnalle sa:
marr sa:
Etappdownhill. Kan likabra shuttla?
Som privatperson kan jag se poängen med att slippa krångla med bil om man bor där det är shuttle uppför som gäller om man vill cykla utan att trampa tusentals höjdmeter. Cyklingen utför blir ju sämre med en cykel med straffvikt men det är uppenbarligen en uppoffring många är beredda att göra. Men fet känns rätt b som tävlingsgren..

Håller med.

Det handlar bara om att få exponering för produkter som man vill sälja, precis som många, men inte andra, tävlingsformer.

Enduro har känts mera sprunget ur gräsrotsrörelsen tidigare och jag tror ärligt talat inte att detta kommer funka. Men who knows.

Problemet med e-mtb-tävlingar är den omvända utvecklingen. Normalt utvecklas cyklar för att prestera i tävlingssammanhang. I dessa fall utvecklas en tävling för att matcha cyklarna.

Sen är det ju frågan vilka sellouts till cyklister som kommer vara med. Är det inga dragplåster till åkare är det tveksamt hur stort underhållsvärdet blir.

Hade jag bott vid alperna och kört e-mtb så kanske detta hade varit intressant men jag bryr mig verkligen inte om motordrivna cyklar, det lockar inte

VM i trimfusk? Hur skall de kolla det? Blåtandsstyrd hastighetsbegränsare via mobil. 25 knyck vid besiktning o fri fart på sträckorna. Restriktioner på batteristorlek o byte av d:o?

Förmodligen . Fransmännen är heta på att ta med elcyklar i cykeltävlingar. De har ju kört med elcykelklass i enduro i flera år.

Säkert skitkul. Blir ju lite taktik att försöka få batteriet att hålla hela vägen utan att ladda eller byta.

Meeeen så fort det finns pengar att vinna kommer någon att trimma. Kan ju lösas som i Formula-E gjorde i början. Sätt alla på en likadan cykel.

Eller tillhandahåll motorer och styrelektronik, och montera dessa vid start.

Antagligen roligare än det där dom gjorde på en crossbana.

Tillbaka
Topp