Expander som inte expanderar

knäna

Ny medlem
Nu har jag lite kvällsproblem med min racer och jag hoppas nån kan hjälpa mig med detta, jag kommer sova oroligt inatt annars... :-) Jag har en tid gått och dragits med ett för långt gaffelrör, varför jag kapade av typ två centimeter ikväll. Gaffeln och gaffelröret är kolfiber. Kapningen blev väldigt bra i längd och allt passar. Men: Min expander sätter sig inte när jag skruvar åt. Den glider upp och skruvas fast mot ändpluggen.

Vad gör jag för fel? Jag har t-spritat både pluggen och insidan av gaffelröret, så jag tror inte att det glider pga en fet yta. Någon som har nån ide? Det är första gången jag har isär min gaffel med alla lager och grejjer så det hade varit bra för självkänslan om jag slapp promenera till cykelaffären och betala typ 500 för att låta någon skruva i min skruv, typ.

Har du tagit bort 20mm spacers från styrröret också?
Annars lär ju inte expandern greppa tillräckligt långt ner i styrröret, varpå den åker ur vid åtdragning.

Jag hade samma problem med att expanderplattorna som skall trycka ut mot styrröret och fastna av trycket bara gled.

Jag tog en liten bit fin smärjelduck och ruggade ytan i styrröret för att öka friktionen mellan de små alu-plattorna och kolfibern. Det fungerade så pass bra så att jag fick ihop grejjorna. Det är det enda fulmek jag har behövt använda på min racer.

/Jerka

vad är det för typ av expander? De bra skall man först skruva fast i röret, sedan sätter man dit bulten till topplocket.

Tillbaka
Topp