Exploderande slangar?

fytric

Medlem
Exploderande slangar?
Köpt nya ffwd hjul, schwalbe däck och conti racelight slangar. 2 av 2 slangar small när de var fullpumpade, ca 8 bar.
Tyckte jag monterat efter konstens alla regler, både fram och bak small så däcket poppade av fälgen.
Kan man se på slangen vad som gått fel? Har den legat utanför klacken?

Fredde

Bilagor

• IMG_20160316_112745.jpg
    IMG_20160316_112745.jpg
    234 KB · Besök: 54
Exploderande slangar?
Som att slangen legat ikläm under däckssidan och pressat av däcket med smällen som resultat?
En av slangarna small efter ca 30 minuter, inte pigg på att det smäller när man är ute och cyklar. Inte haft liknande problem tidigare med andra hjul. Mest så det inte är hjulen som det är något fel på.

Exploderande slangar?
Har du provat att pumpa en slang utanför däcket någon gång?

Om du gör det så kan du se att inte alla töjer sig riktigt likadant överallt, pga skillnader in gummits tjocklek.

Min teori är att ifall skillnaderna är för stora så kommer den tunna delen av slangen töja sig mer än resten, och brista.
Antingen direkt, eller en obestämd tid senare.
Och jag tror att (för) tunna stråk är ngt som kan uppstå i produktionen, med till synes oförklarliga haverier som följd.

För nåt år sen så förbrukade jag 4 st Geax-slangar i rask följd.
Montera, pumpa, pang.
Stoppade i en slang av annat märke, och den håller än.

Exploderande slangar?
heklamama sa:
Innan du tryckte i 8 bar, kollade du att slangen inte var klämd mellan däck och fälg då?

+1

Pumpa något tag (bara så slangen tar form) och kläm/pressa in däckets kanttråden mot mitten bit för bit för att kolla så ingen bit av slangen "nypts" fast. Underlättar om man har slang och/eller fälgband i kontrastfärg till däck & fälg.

Exploderande slangar?
Gjorde som jag alltid gjort. Men i kombination med tunna slangar och nya hjul kan det kanske vara så att de legat mellan. Men tänkte om någon utifrån bilden kunde avgöra vad som hänt

Exploderande slangar?
Gissningsvis är slangen i kläm eller skadat av ett däckjärn.
Talka däcket ordentligt - på insidan - innan montage, pumpa lite o massera däck o slang ordentligt hela väge runt innan du pumpar fullt tryck.
Brukar fungera för mig, även med 9 bar.

Fast en gång smällde det ändå, dessbättre med min vänster sida mot hjulet. Det örat hör jag ändå sämst på. Det blev inte bättre :)

Exploderande slangar?
-Oj, vilken smäll
-Va?
-Jag sa, Oj vilken SMÄLL
-Va?
-Jag sa, Oj...

Smällde en Race Light Slim häromdagen. Säkerligen SBS, men min första (ja alltså, just med detta). SBS på ANNAT händer ju hela tiden ;)

Senast ändrad:
Exploderande slangar?
Hoppas det är egen tabbe, monterat med tjockare slangar nu och de verkar hålla.
Får väl ta en långsammare runda till helgen.
Utgår ifrån att QC på ffwd fcc dt240s är korrekt, eftersom både fram och bak small :-)
kombinationen med nya däck och tunnare slang fick bli läropengar.

Exploderande slangar?
En tunnare slang är MYCKET känsligare för rätt montage.
Kläm är ett problem som sagt och undviks genom att ha luft i slangen.
Vriden slang är ett annat problem, och undviks genom att ha luft i slangen, gärna talkad slang, och pumpa upp så däcket "poppar" släppa ur luft pumpa upp igen.
Att slangen är lite stor är ytterligare ett problem med en tunn slang och det går inte undvika utan att byta slang eller däck.
Tjockare slang har mycket mindre problem med de två sista.

Exploderande slangar?
Igino Cazzola sa:
Stumpy sa:
Av ren nyfikenhet... Varför pumpar du till 8 bar?...
Tråden handlar om en LVG-hoj.
8 bar är fortfarande rätt högt. Men det beror ju såklart på vad man väger.

Jag har för övrigt aldrig lyckats få några LVG-däck att "poppa" på samma sätt som MTB-däcken gör. De sätter sig tyst runt kanten vilket syns när jag tittar men det har aldrig varit någon dramatisk effekt när det händer.

Exploderande slangar?
Kanten ligger jämt runt och däcket vobblar inte. Anledning till 8bar var för att poppa däcket. Kör normalt 7 fram och lite mer bak.
Vikt 80kg.
Vad är rimligt att pumpa till?
Måste fixa ny pump först dock.

Exploderande slangar?
Exploderande slangar?
Rattnalle sa:
Igino Cazzola sa:
Rattnalle sa:
Igino Cazzola sa:
Stumpy sa:
8 bar är fortfarande rätt högt. Men det beror ju såklart på vad man väger...
Vittoria rekommenderar 8,1 bar för ett 70 kg ekipage.
Oj.
Är det verkligen "-Oj!"?
Är det 23:or vi pratar om så är "-Oj, så lite som 7?" mer relevant.

Exploderande slangar?
Exploderande slangar?
Jag hade problem med exploderande Conti Race Light-slangar i vintras. Med 35mm-däck så jag borde ju haft bredare slang egentligen men jag har alltid kört med smal slang tidigare vintrar och aldrig haft problem så Conti verkar vara extra känsliga? Mina sprack i mitten mot insida däck.

Exploderande slangar?
emmer sa:
Rattnalle sa:
Igino Cazzola sa:
Rattnalle sa:
Igino Cazzola sa:
Stumpy sa:
8 bar är fortfarande rätt högt. Men det beror ju såklart på vad man väger...
Vittoria rekommenderar 8,1 bar för ett 70 kg ekipage.
Oj.
Är det verkligen "-Oj!"?
Är det 23:or vi pratar om så är "-Oj, så lite som 7?" mer relevant.
23or har jag iofs förträngt men jag väger typ 70 påklädd och tycker att 5,5/6 - 6/6,5 är lagom i 25or. 8 är så obekvämt att det blir jobbigt att cykla.

Tillbaka
Topp