Extra hjul 29 till Trek fuel ex8 plus

Roggla

Medlem
Hallå.

Lite hjälp hade vart super i detta. Kort o gått så vill jag ha ett par extra hjulpar till min Fuel ex8 plus som det sitter 27.5 tummare på original men som jag fatta det så skall det gå att klämma på 29:or. Är det bara axeln o kassetten som avgör om det passar? Sitter Sram kassett på min. Eller är det så att nån snäll person här skulle kunna länka till ett par vettiga men inte allt för dyra som skulle fungera för en motionär som mig?

du behöver relatera till så kallade boostnav 110mm fram och 148mm bak, och ha koll på axeldiametern och drivern till kassetten.

det du har är kan man säga nuvarande standard, och det bör inte vara svårt hitta passande hjul.

om du vil ha bekväm framfart med lägre tryck och bättre rull över stök, satsa på inre fälgbredd på gärna 35-40 mm.

om du redan har de egenskaperna på dina 27,5-hjul och nu skall köpa till något raskare för t ex cykelvasa eller gravel med då lite högre däcktryck, kan du satsa på smalare fälgar, t o m nedåt 25i mm. de bör vara billigare eftersom de är yesterday's news.

det är en viss utmaning hitta vettigt lätta samtidigt hållbara hjul med vettigt lätta nav under 5000 sek. redan vid 7000 ligger man nära top notch.

Bontrager hjul brukade går sönder snabbt. Jag vet inte om nyaste generationen är tuffare.
De är nya (annat mtrl o profil) från 2021. Jag vet att de äldre kolfiberhjulen kunde spricka men har inte hört ngt i modern tid i varje fall men här gissar jag att det är alu-hjul som avses. Kolfiberhjulen har för övrigt livstids garanti numera (vad det nu innebär o omfattar).

Men antar att TS vill köra smalare däck om han redan har 2,8" däck (på 27,5" hjul).
det kanske han har, men om 584-fälgarna som tyvärr alltför brukligt är smala, finns ingen fördel gällande t ex rollover (rull i stök) och komfort. med 30i och 2,8-däck som nämndes tidigare kan krävas uppåt 1,2 bar i tryck för de inte skall burpa och wobbla, aka studsfest.

om så är fallet har ts inget vettigt upplägg idag, börjar sas från början med 622-fälgar och kan lika gärna satsa på något bekvämare än vad smalfälg kan erbjuda.

om han däremot har vettigt breda 584-fälgar och därmed kan njuta av lågt däcktryck och skönt rull över rotmattor, kan han komma undan med smalare läs billigare 622-fälgar med mer uttalat ändamål gravel och cykelvasa.

2,8-däck bör ha typ 0,7-0,95 i tryck för att ge den där sköna pluskänslan. för att uppnå det med den däckbredden och bibehållen stabilitet krävs enligt min uppfattning snarare 45 än 40i fälgar.

För att återgå till ursprungsönskan så tycker jag att TS ska klicka hem Bontragers Line Comp 30 i 29 tumstappning samt några valfria 2.4-däck. Om Bontrager inte duger och budget medges, välj motsvarande DT Swiss om du hittar en bra deal.

Finns naturligtvis fler märken o varianter men de flesta verkar vara nöjda med ovanstående.

Om du redan har de egenskaperna på dina 27,5-hjul och nu skall köpa till något raskare för t ex cykelvasa eller gravel med då lite högre däcktryck, kan du satsa på smalare fälgar, t o m nedåt 25i mm. de bör vara billigare eftersom de är yesterday's news.
Jag trodde snarare semi-fat med 2,8or var det som var yesterday's news. Ett tag lanserade alla prylar men nu verkar det mesta vara max 2,6, med normen tillbaka runt 2,4-2,5.

Det jag kanske egentligen skulle skriva var att man kan vara frälst på sin egen religion och vara tydlig med sina egna preferenser utan att per automatik förklara allt annat obsolet eller fel.

Senast ändrad:
Jag trodde snarare semi-fat med 2,8or var det som var yesterday's news. Ett tag lanserade alla prylar men nu verkar det mesta vara max 2,6, med normen tillbaka runt 2,4-2,5.
så har även jag uppfattat det. förslaget 2,8 kom från annat håll:)

delvis är nog tillbakagången en anpassning till att fälgtillverkarna eller om det var deras marknad som inte hängde med.

och mest kända 29+ stache och full stache fick efterhand smalare fälg vilket inte var till konceptets fördel, inte alls det minsta. snarare rena sabotaget.

sedan många 27,5+ -hojar var nog egentligen 29or försedda med 27,5-hjul vilket resulterade i pedalislag.

själv kör jag ju 2,25-2,6 mestadels på 40i-fälg, och särskilt sistnämnda är ju utan nackdel i rull annars, en riktigt trevlig plus-kompromiss med 0,8 bar när det knagglar till sig i stenkistor och så ;)

ts kan ju få bättre råd när vi väl vet vad som körs på just nu, och vad som önskas förbättras? har för övrigt en känsla av att många 27,5 plus-hjul samlar damm i landets förråd, sannolikt just för att fälgarna inte var anpassade till de plusdäck man önskade köra på. studsfest någon?

Skulle tänka att 27,5+ är trevligt på en hardtail. Men på en FS räcker det med 2,4" bak, och därför också med 30 mm breda fälgar.

EDIT: kan tillägga att jag själva kör 2.4" bak på båda 30 och 35 mm fälgar. 35 mm på min helstel för att köra riktigt låg tryck. Men på en FS kan man köra högre tryck bak och räcker 30 mm.

Tack alla för alla svar ? Har 2.8 tums däck idag som jag kuskar runt med o tycker av den lilla erfarenhet jag har fungerar bra o har väldigt bra fäste ? Tanken med 29:or o lite smalare är väl att jag tänkt o köra Vasan tex och då i mitt huvud så borde det gå lite lättare o med både större o smalare däck men kanske har fel?

Tack alla för alla svar ? Har 2.8 tums däck idag som jag kuskar runt med o tycker av den lilla erfarenhet jag har fungerar bra o har väldigt bra fäste ? Tanken med 29:or o lite smalare är väl att jag tänkt o köra Vasan tex och då i mitt huvud så borde det gå lite lättare o med både större o smalare däck men kanske har fel?

Du har helt rätt!

Tillbaka
Topp