Extrem nybörjare i behov av hjälp! :P

Azhag

Ny medlem
Tja!
Jag är som sagt heelt färsk på deta område, men är sjukt sugen på att börja köra MTB. Jag har hittat en annons på en Giant Boulder från 07, någon som vet någonting om en sådan? Hittar inte så mycket info på nätet. Och vad, om något, bör jag byta? Ekonomin är stram, och vill inte lägga allt för mycket pengar på någonting som jag inte vet om mitt krashade knä kommer ogilla efter två veckors cyklande!
Bor i Gävle, om nån har nå tips på vart man kan kolla efter begagnat, eller om någon sitter på en cykel som ska säljas...

Tacksam för alla eventuella svar! MVH - Toffe

Ganska mycket lågbudgetcykel. Ifall du får den billigt och den är i bra skick så funkar den antagligen ett tag att cykla i skogen med, men det är risk att du tröttnar på den om du fastnar för mtb-cyklandet.

Mitt tips är att försöka hitta en lite äldre, men bättre cykel. Du borde få en sådan för ungefär samma pengar, om du inte får gianten för löjligt lite, vilket den isf kanske kan vara värd. Jag skulle iaf inte betala mer än 1000 spänn för gianten.

Själv fick jag tag på en rätt sjyst cykel med några år på nacken för 3000 som har fungerat riktigt fint. Sådana cyklar hittas ibland, men sällan på blocket. Här på happy är det större sannolikhet, men man kan behöva tålamod.

Blah! Tålamod och jag går inte direkt hand i hand... Snubben ska ha 2000 för Giganten, vilket på dig låter som om det är i överkant. Kanske man kan få ner det till 1800 om man smörjer lite.
Problemet för mig är väl mest att jag vet inte vad som är en schyst cykel! :D

haha kanske lite :P Men hitta annonsen och om du inte som sagt får den storbilligt så skulle jag nog satsa på nåt som kanske är äldre men som har bättre spec.

http://www.blocket.se/vi/20772229.htm?ca=5_s

Där är den... Men, ja, bättre specs... :D Det är som om jag säger att nitrithalten i din guldfisk-skål snart kommer balla ur om du inte får koll på nitraterna, och utveklas till amoniak! Jag fattar noll! Allt jag vet är att Shimano gör jälvligt bra fiskerullar, sånna kan jag!

Haha xD, okej den har långt ifrån toppengrejor den hojen och fattar inte riktigt vilken tjomme det är som har skrivit "värsting cykel".

Men om det är där omkring budgeten ligger så kan du ju alttid som tidigare inlägg sagt, ligga på lur efter cyklar som kommer upp i dem priserna här på happy då de flesta som lägger upp här tar resonabla priser för sina hojar.

Leta efter HardTail's (framdämpning enbart)med typ gafflar från märken som Rock Shox, marzocchi, manitou etc. och växlar/bromsar i stil med Shimano Deore/LX. Det är vä det jag skulle rekommendera att titta efter!

Ahh, nice! Lite påtaglig info! Mycket uppskattat. Men då skiter jag i den där så länge. Budgeten sträcker sig väl upp till 3000 max, men helst runt två...

Tack för hjälpen alla. Och som sagt, om nån tycker att nått bör sägas, så säg det gärna! =)

Köp inte den där, ser ut att väga bly.

sätt in en köpes annons på happy, nån sitter alltid o ruvar på nått, allt är bättre än den där. trist att det ens står giant på den. hade det stått "dogge desaaaajinnn yo" på den hade det varit mer logiskt.

leta begagnat! gå till en schysst cykelaffär ofta har dom nån nybörar hoj i gömmorna, hittade ett gäng hos min lokala lbs för runt 2000, inget jag skulle tävla på men hade lätt funkat som första hoj, eller modifierat lite och träna lite med.

Ok, nice! Tack för tipsen. Styr undan från den där cykeln... :P Men nu ska jag sova, leta vidare imorrn! Gonatt all hjälpsamma!

Jag skulle nog inte köpa den. Låter som mycket småfel som sagt. Läckande dämpare = inge vidare. Leta på du ett tag så ska du se att det dyker upp en hoj.

Ringde på Avalanchen nyss, det var Medium storlek på ramen, är det för litet för mig (182 cm) ? Och är det nått som inte är bra med den? :P

Senast redigerad av en moderator:
Är det någon som har en sån här cykel som kan säga bra eller dåligt? Jag har aldrig hört talas om BeOne, låter som ett budgetmärke, men å andra sidan så har inte jag hört talas om så mycket när det gälelr cyklar så jag kan ha fel... :P

Avalanchen ser inte helt tokig ut, den har ju även skivbromsar(ser ut som mekaniska, men ändå). 27 växlar är det nog, 3x9. För 2000kr får du inte mycket mer cykel än den. Storleken kan funka men beror mer på hur lång cykeln är(topprörslängden). Är själv 179cm och kör på olika märken av 17.5", 18" och en 19" ramstorlekar. Så det skiljer lite mellan märkena.

/Leo

Hehehe, ok, det kanske inte är nå skit... :P Fan va härligt att köpa en ny cykel istället för en begagnad! Det ska jag nog göra, om ingen annan kommer på nått skäl att låta bli. Det är ju onekligen bra rabatt på den cykeln just nu. Beställer nog isåfall imorgon! :D

är du 182 beställ minst en 18" hade nog satsat på en 19" kör en Giant 19" själv och är 179 och 16" på GT, som jag vill ha lite mindre men deras gamla 18" passa folk som var över 180 t ex.

Det finns 17" och 19"... Jag har läst att man ska välja den mindre storleken för skogskörning, men den kanske är FÖR liten på 17" eller?

Just ja, en till fråga, nu rörande BeOne Aspire'n. Om man har en tusenlapp över nån gång, vad är det första man bör uppgradera? Och till vad isåfall? Tack tack

Gaffel brukar alltid vara en bra uppgradering och kanske ett par rejäla däck för skogskörningen.
Sen tycker jag att man skall prova på spd pedaler med skor, oslagbart i backkörning. Var väldigt skeptisk som nybörjare, men nu kan jag inte vara utan det. Du flyger fram!

tex http://www.bike-discount.de/shop/k371/faltbar.html har billiga däck.

Jag hade nog satsat på en 19, som sagt jag är 2cm kortare med 82 i benlängd och jag har fått köpa en 400mm sadelstolpe för att kunna trampa ut rejält.

Azhag skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns 17" och 19"... Jag har läst att man ska
> välja den mindre storleken för skogskörning,
> men den kanske är FÖR liten på 17" eller?

Du har helt rätt. 17 tum är det som gäller för dig. De som ger dig råd om 19 tum hoppas jag själva har exakt samma cykel. För 19 är generellt lite för stort för seriös skogscykling om du är 182. Jag är samma längd och kör mellan 16 till 18 tum beroende på vilken cykel jag väljer. 17 låter perfekt. Maila och kolla om du kan få reda på längden på toppröret så får du bättre svar.

Börja med nya pedaler på en gång, antagligen några clipless som marcus säger här ovan eller ett par riktiga plattformspedaler. Sedan kan en kedja till vara en bra grej, att ha en och byta med förlänger livslängden på den s.k drivlinan.

Azhag skrev:
> Just ja, en till fråga, nu rörande BeOne
> Aspire'n. Om man har en tusenlapp över nån
> gång, vad är det första man bör uppgradera?
> Och till vad isåfall? Tack tack

Jag körde själv för första gången idag och efter min erfarenhet är nog en cykelhjälm den bästa uppgraderingen om du inte redan har en liggandes :) lätt att glömda tänka på den i all fart när man tittar på första hojjen.

marcus_ec skrev:
> Jag är nästan säker på att det är samma ram i
> grunden Rippa som jag har, därför jag
> rekommenderar det.
>
> Länk med mått på min:
> http://www.beone-bikes.nl/EN/products/karma3_geome
> try.html

Hmm.. ja dom verkar onekligen korta i toprörs-storlekarna, ETT på 585 i 19'. Ja, då blev det lite trixigare. Synd att man ska behöva harva runt med en 19tums ram. Inte lätt välja där.

Fasen, jag har ju en benlängd på 85 cm... Är det den större ramen som gäller då eller? Tack för länken till däcken, ska garanterat läsa på där! Förövrigt så var tipset om hjälm ganska bra, har ärligt talat inte haft en tanke på min personliga säkerhet... :P Mest sugen på att swischa fram mellan grenar och stenar nu, men en gren i skallen är inte så lattjo, fick det när jag åkte cross som grabb... :D

Tack som fasen för alla tips, ni gör det verkligen mycket lättare (och svårare =) ) att välja hoj!

Yaaay! Nu har jag äntligen beställt cykeln! Det blev en 19", jag kollade ramstorleken och mätte benen och mig lite nogrannare, så det blir nog bäst så.

Marcus, du hade beställt en lika dan va? Hur lång tid tog det innan den kom fram till dig? Så sjukt sugen nu så jag håller på krevera!

Grattis, välkommen i träsket. Det är säkert ett jättebra val. Första hojjen brukar dessutom få bli en inkänningshoj. Sedan är det lättare att veta om du vill ha en större/mindre, andra vinklar eller så. Omöjligt att veta utan lite cykelerfarenhet, alla har olika preferenser.

För mig tog det 4dgr. Beställde söndag fick torsdag, kom med ups. Chaffisen var snäll och ringde och frågade om jag var hemma. Så jag tog bilen i 140km och flög hem från jobbet och hämtade in den. :)

Lycka till! Glöm nu inte hjälm.. :)

Just fan, hjälm! Det har jag glömt.. Är rädd att den måste vänta lite, helt black nu... Kanske inte så smart, men om man nu är så dum så finns det ingen anledning med hjälm... :P Hoppas bara den hinner komma innan helgen! Men det gör den säkert inte...

Tack för hjälpen alla!

Tillbaka
Topp