Klart att OMW inte funkar för dem är ju bara för -4 till -12. Så när du kör med lite mer fart än gående, eller när det är kallare än -12, eller när det blåser, när dina fötter håller inte med reklamprat, när du är tjej (för då sänker kroppstemperatur snabbare och tar det dessutom längre tid att värma upp igen (typ 5 till 8grader skillnad)), när du kör längre än bara till jobbet eller bara två timmar när solen skiner, eller eller eller .. jo då fryser du.
Har själv provat många olika skor och för mig är det Columbia Bugaboot III som funkar bäst. Finns olika, med 200g insulation till -32 eller med 400g (-40). De är lätt, vattentätt, torka snabbt, har jättebra grep och ofta säljas XXL för typ 1000kr (rea). Jag använder de på långcykelturer på fatbike och då har jag inte lyxen att värma upp mig eller torka skorna (går inte när man tältar i snö flera dagar) så då är det livsviktigt att hålla fötterna varmt/torrt. Har också Sorel och sådana varma vinterskepp men det går inte riktigt bra att cykla med dem, iaf inte på en fatbike i snö för då får jag ofta snabbt hoppa av/på och det går inte med stora klumpiga stövlar.