Extremt varma vintercykelskor

kntzn

Aktiv medlem
Jag bor i Umeå och cyklar distans ute hela vintern fast det ibland är -20 och jag har dessutom lätt att frysa om fötterna. Jag äger idag ett par Bontrager OMW boots, i dom har jag elektriskt uppvärmda sockar men jag fryser ändå om fötterna när jag är ute länge när det är riktigt kallt. Har happy några tips på löjligt varma kängor som ändå går att cykla med? Har inget emot att köra med plattisar och det blir mest att jag kör efter vägar så grepp mot pedalen är inte superviktigt.

mamme1

Aktiv medlem
Yeti är väl den som sitter inne med alla svar ang detta spörsmål?

Det är ju just det där med att dom skall funka att hoja med...
Viktigaste parametern är nog att ha tillräckligt "för" stora skor, för att rymma dubbla ullsockor & ullsulor?
Kanske att Northwave Himalaya är varma nog? Jag återkommer med ett utlåtande om tempen dippar under -15 i vinter.
Råkade passera xxl´s realåda då dom såldes för 750 spänn, gick inte att motstå.
northwave-himalaya-mtb-shoes-men-black-1.jpg

Miracle

Aktiv medlem
Med plattpedaler behöver ju skorna inte vara cykelspecifika. Jag har cyklat med mina Sorel Caribou, å det är lite klumpigt, men fungerar. Jag använder därför hellre mina Northwave Himalaya, men minus 15 är ungefär min gräns med dessa. Kallare får det bli Sorel ändå.

Frid!

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Cyklat flera vintrar i Umeå (hade inget körkort). Körde med mina vanliga SPD skor och isolerade överdrag. Sista turen var det så kallt att växlarna gav upp men fötterna var ganska okej ändå.

42Hz

Aktiv medlem
Hur kyla påverkar en är väldigt personligt så det är svårt att komma med konkreta tips men dom nämns så är ju skor där man får plats med flera lager utan att det blir tight runt fötterna en bra start!

Material som känns "varma" trots att de är fuktiga närmast huden är att föredra, fukt och kyla är hemsk kombination! 😁
Merinoull är väl det vanligaste förslaget.

kntzn

Aktiv medlem
Om OMW med elsula inte räcker är det väl bara skoterstövlar/kängor kvar att prova?
Ja jag tror jag har förstört mina fötter efter att frusit om dom för mycket, jag var inte alls lika kall förr i tiden. Jag tror att det som gör att jag fryser är att clipsen i skon leder in kyla. Vanliga kängor har istället problemet att de inte är gjorde för att stå emot att fartvinden kyler av skon framtill, skoterkängor borde ju inte ha detta problemet, men de känns ju som att de kan vara otroligt klumpiga till den grad att det inte går att cykla i dom?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ja jag tror jag har förstört mina fötter efter att frusit om dom för mycket, jag var inte alls lika kall förr i tiden. Jag tror att det som gör att jag fryser är att clipsen i skon leder in kyla. Vanliga kängor har istället problemet att de inte är gjorde för att stå emot att fartvinden kyler av skon framtill, skoterkängor borde ju inte ha detta problemet, men de känns ju som att de kan vara otroligt klumpiga till den grad att det inte går att cykla i dom?
Jag bor ju i Skåne så min egen erfarenhet av just skoterkängor är extremt liten :D Men med några förfrusna tår på högerfoten känner jag igen bekymret med kalla fötter. Jag kör vinterskor från +5 i olika steg neråt på termometern. Avslutar med ett par Specialized defroster i 3 storlekar för stort med tunn ullstrumpa, skidstrumpa och avslutar med en woolpower 800g raggsocka.

Mrahvin

Medlem
Lake har en del riktigt varma vinterskor. Själv är jag nöjd med deras MXZ 303 ner till - 15 iaf men de har en biffigare version också:

Vet dock inte hur de står sig mot OMW. Tänk också på att man blir varmare om fötterna även genom att vara generellt varmare klädd. Kroppen stryper blodflödet till extremiteterna när den blir kall. Så se till att ha tjocka långkallingar etc också.

Astraboy

Aktiv medlem
Hur kyla påverkar en är väldigt personligt så det är svårt att komma med konkreta tips men dom nämns så är ju skor där man får plats med flera lager utan att det blir tight runt fötterna en bra start!

Material som känns "varma" trots att de är fuktiga närmast huden är att föredra, fukt och kyla är hemsk kombination! 😁
Merinoull är väl det vanligaste förslaget.
Min tanke också. Luft isolerar och där det klämmer fryser man först. Lite svårt att kombinera med cykelskor där man vill ha en tajt passform kanske

Yonna

Aktiv medlem
Klart att OMW inte funkar för dem är ju bara för -4 till -12. Så när du kör med lite mer fart än gående, eller när det är kallare än -12, eller när det blåser, när dina fötter håller inte med reklamprat, när du är tjej (för då sänker kroppstemperatur snabbare och tar det dessutom längre tid att värma upp igen (typ 5 till 8grader skillnad)), när du kör längre än bara till jobbet eller bara två timmar när solen skiner, eller eller eller .. jo då fryser du.

Har själv provat många olika skor och för mig är det Columbia Bugaboot III som funkar bäst. Finns olika, med 200g insulation till -32 eller med 400g (-40). De är lätt, vattentätt, torka snabbt, har jättebra grep och ofta säljas XXL för typ 1000kr (rea). Jag använder de på långcykelturer på fatbike och då har jag inte lyxen att värma upp mig eller torka skorna (går inte när man tältar i snö flera dagar) så då är det livsviktigt att hålla fötterna varmt/torrt. Har också Sorel och sådana varma vinterskepp men det går inte riktigt bra att cykla med dem, iaf inte på en fatbike i snö för då får jag ofta snabbt hoppa av/på och det går inte med stora klumpiga stövlar.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Till plattisar duger ju ett par polyver med låg skaft, de är varma skor :cool:
Jag själv har frusna fötter, bor i Luleå och cyklar hela vintern med 45nrth Wölvhammer med gott resultat. Jag använder alltid med ullstrumpor, beroende på temperaturen så varierar tjockleken.

kntzn

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Nu har jag beställt ett par skoterkängor som ser skapligt smidiga ut och har lågt skaft. FXR Helium Outdoor heter de. Så när det är riktigt kallt kör jag med dessa och plattisar och från typ -10 och uppåt duger Bontrager OMW. Båda med tunn merinoull socka innerst och eluppvärmda strumpor ytterst.

glitch

Aktiv medlem
Klart att OMW inte funkar för dem är ju bara för -4 till -12. Så när du kör med lite mer fart än gående, eller när det är kallare än -12, eller när det blåser, när dina fötter håller inte med reklamprat, när du är tjej (för då sänker kroppstemperatur snabbare och tar det dessutom längre tid att värma upp igen (typ 5 till 8grader skillnad)), när du kör längre än bara till jobbet eller bara två timmar när solen skiner, eller eller eller .. jo då fryser du.

Har själv provat många olika skor och för mig är det Columbia Bugaboot III som funkar bäst. Finns olika, med 200g insulation till -32 eller med 400g (-40). De är lätt, vattentätt, torka snabbt, har jättebra grep och ofta säljas XXL för typ 1000kr (rea). Jag använder de på långcykelturer på fatbike och då har jag inte lyxen att värma upp mig eller torka skorna (går inte när man tältar i snö flera dagar) så då är det livsviktigt att hålla fötterna varmt/torrt. Har också Sorel och sådana varma vinterskepp men det går inte riktigt bra att cykla med dem, iaf inte på en fatbike i snö för då får jag ofta snabbt hoppa av/på och det går inte med stora klumpiga stövlar.
Sorel tycker jag inte ens är särskilt varma som vanliga vinterkängor. Nu är jag rätt lättfrusen men tänkte Sorel borde fixa biffen men likväl blir det stelfrusna tår kalla vinterdagar med låg aktivitetsnivå (typ titta på kidsen i parken)

Domestique

Aktiv medlem
Jag bor i Jokkmokk och vintertid använder jag mest ett par Alpina turpjäxor (alltså för turskidor) med extratjock tovad ullsula, en tunnare ullsocka och en tjock ullsocka. Turpjäxorna är rätt okej att cykla med då de har stel sula. När det är riktigt kallt -30-40° så brukar jag dock köra med ett par Sorel Glacier XT med filtinnersko, men de är som sagt lite klumpiga.

Martinmat

Aktiv medlem
Yeti är väl den som sitter inne med alla svar ang detta spörsmål?

Det är ju just det där med att dom skall funka att hoja med...
Viktigaste parametern är nog att ha tillräckligt "för" stora skor, för att rymma dubbla ullsockor & ullsulor?
Kanske att Northwave Himalaya är varma nog? Jag återkommer med ett utlåtande om tempen dippar under -15 i vinter.
Råkade passera xxl´s realåda då dom såldes för 750 spänn, gick inte att motstå.
Visa bilaga 448826
har den modellen och kört 2 säsonger i östersund i temperaturer ner till -33. Överlag nöjd med skon. Har tagit en större storlek så får plats med dubbla sockar alt tjockare ullsocka. Kan bli lite kall efter ett par timmar men för turer runt 1-1,5h har de fungerat perfekt.

ett tips är också att när det är riktigt kallt stanna till å gå lite och vicka på tårna etc för att säkra bra blodcirkulation. Fötterna ärju väldigt orörlig annars när man cyklar.

skulle säga att det är en mkt prisvärd sko som räcker långt.Tycker den varit bekväm och har en sula som inte heller blir hal (Michelin sula)

42Hz

Aktiv medlem
Min tanke också. Luft isolerar och där det klämmer fryser man först. Lite svårt att kombinera med cykelskor där man vill ha en tajt passform kanske
Har man kängor medhögre skaft kan man alltid snöra högre upp, då sitter skorna kvar utan att behöva klämma åt fötterna så tårna fryser. ’Kanke undvika att ’cykelskor’ om man lider av frusna fötter?

hs

Medlem
Har pendlat med vandrar kängor med plats för 2 par sockar helst hemstickade av bra ull fungerade bra och fanns ju redan i gaderoben
Skulle ej heller vija ha spd med klossar på vinter med snö och is.
Provade isklättrings kängor är nog det varmaste man kan köpa men kanske för otympliga att cykla med men finns även dom i gaderoben så prova de kallaste dagarna passade ej mig för sommar fjällbruk då de ej var så bra att gå med.
Ps stegjärn kan man ta av om de ej passar bra till pedalerna

Bilagor

HåkanC

Aktiv medlem
Jag bor i Umeå och cyklar distans ute hela vintern fast det ibland är -20 och jag har dessutom lätt att frysa om fötterna. Jag äger idag ett par Bontrager OMW boots, i dom har jag elektriskt uppvärmda sockar men jag fryser ändå om fötterna när jag är ute länge när det är riktigt kallt.
Det är ju inte endast dina fötter som blir nedkylda i -10, även om det är fötterna som ger dig mest problem.
Har du kollat hur mkt värme dina elektriskt uppvärmda sockar lämnar? När jag har använt eluppvärmda sulor har jag behövt drygt 3 W får att hålla tårna varma.

Men om du vill hjälpa hela kroppen och inte endast fötterna att hålla värmen kanske en värmeväxlare kan fungera för dig? Det är ju inte endast luftrören och lungorna som kyls ned av kall luft.
De värmeväxlarmodeller jag känner till är dels "anknäbben"

Lungplus

Dels "gasmasken"

Airtrim

ooms

Aktiv medlem
Som längdskidåkare lär man sig att det inte är fötterna eller händerna som behöver bylsas på om man börjar frysa där, det är bålen man behöver få upp temperaturen i. Vid kyla stänger kroppen nämligen först av händer/fötter. Blev väldigt tydligt på Öppet spår 2018 med under -30 vid starten då många som kom i sina kondomdräkter och feta handskar, skoöverdrag, etc, stod uppe på myrarna och klagade på kalla händer/fötter. Efter att ha blivit påtvingade mer kläder på överkroppen frös de inte om sina redan påbylsade händer/fötter längre...

338federal

Medlem
Var en sväng i -8 igår. Jaktkängor med yllestrumpa. Faan vad jag frös om tårna. Kanske är det åldern.
Kollat på Salomon toundra pro CSWP och Viking Constrictor 3 boa. Är det någon som kör med dessa?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer