Få av bakdäcket på en canyon Nerve 8.0?

Kanglou

Ny medlem
Tjena!Som många andra här på forumet så är det ju cykelvasan för mig på Lördag och OM man nu skulle få bakhjuls punka hur får man ur bakhjuls axeln?Setter ju en liten skruv på vänster sidan sett bakifrån som man ska lossa och sedan trycka på från högersidan?Hittar inte något i manualen och cykeln är ganska så ny så jag har inte fått någon punka än.Tänkte det kan va bra att veta innan.

Mvh Danne.

Det ser ut att vara identiskt med min nya Dude, den har också 12 mm genomgående axel. Bara att skruva ut axeln från vänster sida. 6 mm insexnyckel. När gängorna på höger sida har släppt drar du ut hela axeln och sen kan du lyfta ut hjulet.

1. Växla så att kedjan ligger på minsta drevet bak.
2. Skruva ut axeln med en insexnyckel (6 eller 8mm)
3. Dra ur axeln.
4. Vinkla fram växeln i "cagen" (den är fjäderbelastad)
5. Dra hjulet neråt.
6. Voilà

Troligast insexnyckel rakt in i den genomgående axeln och från sidan som INTE har växelföraren. Behövs inget annat än att skruva ur den som en vanlig skruv/bult. Så har det varit på bägge mina canyon mtb.

Oj, blev många svar på en gång nu, tillägg till kungens fina guide, har du shadow+ kopplar du även ur den funktionen innan du tar bort hjulet. Litet reglage på växel föraren.

Tillbaka
Topp