Få bort däck med Cush Core

Är det inte enklare att använda däckavtagare än en cush core korv för att få av däcken? Jag tänker att en sån där korv är för mjuk o sladdrig för att få jobbet gjort.
Jo, det var jättesvårt. ?

Citerar mig själv
"Det behövdes ganska mycket våld för att få bort däcket med CC-korven."

Dottern har nationella prov i svenska snart. Skönt att jag haft mina redan. Hade nog inte gått så bra för mig.

Men däck-fan kom av tillslut ?

Har fått nog av inserts, det är inget för mig. Usch. Det är väl helt ok att cykla med, även om jag inte tycker de ger någon större fördel utom möjligen ökat genomslagsskydd. Priset man får betala för en marginell förbättring (förändring) är att man med klena ätpinnar får brottas med en hal och kletig ormjävel som försöker ta livet av en medan man står på ett ben och utstöter gubbljud och svordomar i ett försök att skrämma den på plats. Men man förlorar varje gång.

Till slut vill man bara ta fram vinkelslipen och skära sönder alltihopa. Det gjorde jag faktiskt en gång, eller inte med vinkelslipen, men först blev jag sur och bände till så hårt med däckjärn att jag bucklade fälgen, sen skar jag bort däcket med morakniv och sidavbitare och skar loss inserten och hivade allt i soptunnan. Det kändes skönt.

Där satte jag punkt för all framtid.

Sen köpte jag mig en uppsättning igen, när det hade gått en tid. Bra ide tänkte jag, detta kommer bli skitbra. Men när tiden väl kom till att byta till vinterdäck blev jag sur för det var så jävligt att få av kombon, vilket jag egentligen visste men ignorerat. Så där satte jag punkt igen och sålde dem så fort jag fått av dem. Nu får det räcka tycker jag.

Har fått nog av inserts, det är inget för mig. Usch. Det är väl helt ok att cykla med, även om jag inte tycker de ger någon större fördel utom möjligen ökat genomslagsskydd. Priset man får betala för en marginell förbättring (förändring) är att man med klena ätpinnar får brottas med en hal och kletig ormjävel som försöker ta livet av en medan man står på ett ben och utstöter gubbljud och svordomar i ett försök att skrämma den på plats. Men man förlorar varje gång.

Till slut vill man bara ta fram vinkelslipen och skära sönder alltihopa. Det gjorde jag faktiskt en gång, eller inte med vinkelslipen, men först blev jag sur och bände till så hårt med däckjärn att jag bucklade fälgen, sen skar jag bort däcket med morakniv och sidavbitare och skar loss inserten och hivade allt i soptunnan. Det kändes skönt.

Sen köpte jag mig en uppsättning igen, när det hade gått en tid. Bra ide tänkte jag, detta kommer bli skitbra. Men när tiden väl kom till att byta till vinterdäck blev jag sur för det var så jävligt att få av kombon, vilket jag egentligen visste men ignorerat. Så där satte jag punkt igen och sålde dem så fort jag fått av dem. Nu får det räcka tycker jag.
Känner med dig !
Cushcore är ett mentalt test anser jag. Det har hjälpt mig bättre se mina svaga sidor och minska min narcissism avsevärt.
Men jag har inte slängt korven än. Den kostade ju dyra pengar. Jag kanske vill göra om misstaget igen om två år...

Nu har jag iaf ett DH-däck monterat och det känns ju som det är rejält mycket styvare och robustare än det utslitna Maxxis som satt på innan. Ett DH-däck borde ha CC-egenskaper i.o.m. att det är mer material. Ska bli spännande att prova.

Och så skulle jag byta däck på pendlaren och insåg att en tjock-korv på något mystiskt sätt hade smugit sig in i bakhjulet.

Fick återigen skära sönder ett ice spiker och en till insert med morakniv. Guckan hade klistrat fast däcket så hårt att det inte alls gick att av-ploppa det. Fram åkte kniven, svordomarna, och gubbljuden. Sen gick det bra.

Nu blev mitt insert-hat än större.
IMG_20220310_105838.jpg

Och så skulle jag byta däck på pendlaren och insåg att en tjock-korv på något mystiskt sätt hade smugit sig in i bakhjulet.

Fick återigen skära sönder ett ice spiker och en till insert med morakniv. Guckan hade klistrat fast däcket så hårt att det inte alls gick att av-ploppa det. Fram åkte kniven, svordomarna, och gubbljuden. Sen gick det bra.

Nu blev mitt insert-hat än större.Visa bilaga 543383

Insert på pendlaren? :geek:

...och nu lyckades jag just montera bakdäcket, med insert, utan verktyg. Bara nävarna. Loggorna på rätt ställe.

Håll er på avstånd, fy faan vad självgod jag är just nu.

med rimpact har jag haft en 20-millimeterstejp i mitten över ekerhålen bara. det har klarat nästan alla däckbyten...

några fälgar har haft så grov ytbehandling att tejpen inte har velat sitta kvar. då har jag sandpapprat med fint papper för att få en jämnare yta som tejpen kan fästa på. det kanske kan hjälpa.

(men jag har inte provat cushcore och borde hålla klaffen i den här tråden)
Ja, jag har gått över till det med där det passar.

Och så skulle jag byta däck på pendlaren och insåg att en tjock-korv på något mystiskt sätt hade smugit sig in i bakhjulet....

Aha, korvarna är ett slags parasiter som lägger ägg i fullt friska skanglösa däck.
Sen kläcks äggen och växer likt aliens för att slutligen äta upp däcken inifrån.
Läskigt värre...
fram med eldkastarna ???

Tillbaka
Topp