Få bort dekaler från fälgar.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Hej på er. Min cykel kom med några rätt fula dekaler på fälgarna som jag gärna skulle pilla bort. Någon som har något tips på hur man gör det smidigt? Slipper gärna blötlägga dem i något lösningsmedel utan skulle gärna hitta något man kan köpa på biltema eller classe eller liknande och skrubba bort dem med. Provade hårtork för att värma bort dem men det verkar inte som att den blir varm nog. Någon som har något tips? Lacknafta och svinto?

För mina fälgarna har mina naglar alltid funkat. Och lite rödsprit om limresterna var för klibbiga.

Är du säkert på att det är vanliga dekaler och inte watertransfer?

Biltema har ju nåt som heter label-off. Har inte testat dock.

Jag har testat biltemas label off, det är ett av de starkare lösningsmedel man kan köpa som konsument och det är yr-i-bollen-risk på det helt klart, men för besvärliga hjuldekaler har jag varit tvungen att använda det utöver naglar och isopropanol. Om det går att att pilla lös med snällare lösningsmedel, eller bara pilla med naglarna och dra lös dem (funkar ofta) så är ju det att föredra.

Har man lite mer high-end-dekaler som ligger under lacken då måste man putsa och lacka om.

Plus ett på T Röd. Först pilla bort så mycket man kan och sedan tar spriten hand om limmet som är kvar, fast det är en del jobb och ingen magi. Luktar skit om fingrarna och smakar apa om man råkar slicka på dem, men dekalerna släpper och det är snällt mot fälgarna.

Är det DT Swiss? Vissa av deras hjul, t.ex. M1900 har värmeresistenta vattendekaler. Jag fick använda sandpapper för att få bort dem. Färgborttagare bet inte.

Det finns många olika typer av dekaler och lim, svårt att exakt veta vad trådstartaren har för nåt på sina fälgar. Men som sagt jag har åtminstone vid ett tillfälle lyckats med Biltemas label off när andra snällare lösningsmedel inte funkat. Sörj för väldigt god ventilation.

I alla andra fall när jag tagit bort hjuldekaler har det gått bra att bara pilla med naglarna och riva bort och tvätta bort resterna med exempelvis isopropanol.

Jag vet inte riktigt om de ska kallas dekaler eller transfers eller watertransfers eller what not. Sitter som berget gör de. Men det är inte lack över dem. Jag brukar lyckas pilla bort klisterlappar och liknande och limrester brukar ju gå att gnugga bort med lättare lösningsmedel eller annan tejp. Men de här fuckersarna alltså. Och hur jag är provar lyckas jag inte få loss tillräckligt stora bitar för att kunna dra av dem.

Men bra att veta att den där label-off funkar. Får leta upp den på en biltema eller motonets motsvarighet och ge det ett försök.

Ifall någon läser i framrtiden. Jag köpte en crc label remover feån clas olsson. Funkade skitbra. Sprayade massa på dekalerna och lät det sitta typ 10 min. Sprayade massa igen och lät sitta typ 10 min. Det gjorde dem lösa nog att det var möjligt att pilla loss en kant att få tag och och sedan dra bort dem.

Tillbaka
Topp