Få bort freehub frihjus hubben för rengöring

rilleG

Medlem
Jag förstår inte hur jag ska få bort antingen freehub eller axel så jag kan göra rent. Det sitter på ett par alexrims race28 hjul och används till pendling. Hjulet snurrar fint men frihjulet går inte rent. Det sitter kapslade kullager. Har tagit bort lås skruvar och konor. Då ser det ut såhär. Finns inga spår för en shimano 29 mm avdragare.
1. Hur får jag bort hubben?
2. Hur får jag ut axeln om det behövs.
Jag vill bara göra rent …

Bilagor

• IMG_6624.jpeg
    IMG_6624.jpeg
    609.6 KB · Besök: 88
  • IMG_6623.jpeg
    IMG_6623.jpeg
    696.4 KB · Besök: 78
  • IMG_6622.jpeg
    IMG_6622.jpeg
    736.9 KB · Besök: 78
  • IMG_6621.jpeg
    IMG_6621.jpeg
    644.6 KB · Besök: 72
Har du prövat att bara dra den rakt ut (med handkraft)? Kan hjälpa att linda en gammal slang eller liknande runt för att få grepp. Axeln borde du inte behöva plocka ut, men i så fall får du nog plocka ut lagren också. Rekommenderar att (försiktigt) peta loss lagertätningarna, blåsa ur lagren med tryckluft, spola ur dem med bromsrengöring och sen fylla på med nytt fett. Det kan du göra utan att plocka ur dem.

Senast ändrad:
Tack. Jag testade att dra men utan slang. Det sitter skithårt eftersom hjulet är 10 år. Ska testa igen med slang att dra. (Försökte även bända men Vågar inte riktigt). Tack för tipsen.

Knacka på axeln från ömse sidor. Har du tur kommer även lagren i navet ut och du kan renovera eller byta dem samtidigt. Efter 10 år kan hjulet vara värt nya lager.

På billiga nav, ofta Formula, måste man nästan alltid tar bort hela axeln och ett lager på utsidan av bodyn. Då behöver man en stor insexnyckel som går in i bodyn om man har tur. Om man har otur behöver man en riktigt lång insexnyckel som går i på andra sidan och nästan helt genom navet.

fast brukar inte såna nav ha lager med lösa kulor? Blir ju svårt att få insex genom ett kapslat lager 🤔

Nej, de flesta har industrilager, som jag tror är det röda man ser på bilden.

En annan problem jag kam på just nu dock är att många billiga body inte går att öppna. Det gäller att byta i så fall, om man kan hitta rätt modell.

Tack för alla inlägg.
Det blir mecka av. För det ör kul.
Men kanske ändå slutar med ett nytt ”pendlarhjul” istället.

Tillbaka
Topp