Få bort klisterrester på kolfiberram

douze

Medlem
Hej!
Har haft skyddsfilm på min cykel. Eller vad man nu ska kalla det, som stora transparanta klistermärken.
Har nu tagit bort dom och fått en del klister rester kvar på ramen. Vad ska jag använda för att få bort detta?

Vågar inte använda vad som helst då jag är rädd för att skada karbonramen.
Vad har ni använt till era cyklar?

/Robban

Det är bara att gnugga tills det blir korvar och det lilla som blir kvar kan tas bort med lite alkohol. Inga starka lösningsmedel ska användas alls.

magnil sa:
Inte spolarvätska i alla fall. Det använde jag och det tog bort lacken
:(. Jag trodde i min enfald att det var milt.
Då måste du haft en riktig skitlack iom att spolarvätska använts på bilar i säkert 30-40 år och hamnat på lack utan problem... Eller använde du koncentrerad spolarvätska?

Kemiskt ren bensin brukar jag använda för att ta bort klisterrester, brukar funka på det mesta.
Men jag skulle testa lite försiktigt på undanskymt ställe först.

ooms sa:
magnil sa:
Inte spolarvätska i alla fall. Det använde jag och det tog bort lacken
:(. Jag trodde i min enfald att det var milt.
Då måste du haft en riktig skitlack iom att spolarvätska använts på bilar i säkert 30-40 år och hamnat på lack utan problem... Eller använde du koncentrerad spolarvätska?

Använde koncentrerad spolarvätska. Känns som en skitlack ändå. Provat diverse andra lacker efteråt och dem löser den inte upp.

Olja. Använder alltid någon slags olja när jag tar bort klisterrester. WD40 eller t.ex. rapsolja. Tygtrasa doppad i oljan och sedan gnugga med cirkelrörelser. Luktar väldigt lite och är skonsamt mot både hand och lack.

5-56 eller WD40 funkar bra till klisterrester på komposithockeyklubbor. Aldrig provat på någon cykelram, men det borde vara samma princip tycker jag.

Körde nagelborttagningsmedel - Gripen Remover - på min hoj igår, hade precis samma problem som dig. Gick kanonbra. Lite drygt göra att få bort alla limrester som blir men bort går det och lacken ser helt orörd ut.

Tillbaka
Topp