Få däcken att sätta sig rakt på Crest fälg?

Dubmaster

Medlem
Har precis monterat RR på Nya hjulen med ZTR crest fälg. Problemet är att däcket inte hoppar upp på kanterna på fälgen eller det är iaf min kvalificerade gissning. Resultatet blir hursomhelst att däcket ålar sig fram över fälgen. Tips från coachen?

Testa att pumpa dom hårt (till nära max angivet lufttryck) efter att du har lagt på dom så noga som möjligt. Däcken bör då hoppa i rätt läge och därefter kan du justera ner trycket till det önskade. Funkar inte det så kan du göra om det efter att ha penslat på lite diskmedelsblandat vatten runt däckets kanttråd. Har ingen Crestfälg så jag har inte testat just den kombinationen själv men metoden funkar ofta annars.

Det är få fälg/däck-kombo som hoppar på utan diskmedelsvatten, vare sig det är med eller utan slang.
Dock blev jag positivt överraskad när jag satte på Schwalbes Wicked Will, första gången. De hoppade på fälgen vid tryck under 2 bar med diskmedelsvatten och hoppade också på vid högre tryck, utan diskmedelsvatten.
Och detta på en känd problemfälg, WTB Laser disc.

Jag har aldrig behövt varken diskmedel eller ens i närheten av några maxtryck för att hoppa på däck. Hur lyckas ni egentligen? Jag pumpar ganska lite luft och kränger/vrider däcken lite i sidled med händerna på de ställen de inte går upp direkt. Sen pumpar jag till normalt cykeltryck och så sitter dom. Har aldrig slagit fel hittills.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har aldrig behövt varken diskmedel eller ens
> i närheten av några maxtryck för att hoppa på
> däck. Hur lyckas ni egentligen? Jag pumpar ganska
> lite luft och kränger/vrider däcken lite i
> sidled med händerna på de ställen de inte går
> upp direkt. Sen pumpar jag till normalt cykeltryck
> och så sitter dom. Har aldrig slagit fel
> hittills.

Det är rätt fälgberoende. Mina Mavic-fälger fungerar bättre men jag tar inga risker när jag byter däck ändå, alltid såpavatten
Vissa fälgar har ordentliga däckslås som i kombination med ett tjockt fälgband kan bli besvärliga.

Bråkar vidare, har bytt taktik från det gamla vanliga eltejps fälgbandet till ett bredare, som mer liknar stans tejp. sen har jag monterat däck och slang så att båda ligger och vilar i rännan. tänkte ta med det hela till en kompressor och se om jag kan efterlikna tekniken för slanglöst och helt enkelt skrämma upp den!

Hade inte räknat med såhär mycket bråk, gamla fulcrum hjulen var så otroligt lätta att få på däck på.

Jag har också upplevt samma sak som dig med mina nya Crest fälgar , har monterat med slang men tänker köra slanglöst. Hur löser du det med tape/ventil?

Mats

Det är ju bara att punktera tejpen vid ventilhålet.

Tyvärr blandat resultat även den här gången. Bakdäcket sitter jämt förutom vid ventilen så jag tror inte det har hoppat upp över huvud taget.
Framdäcket ser ut ungefär som tidigare så jag får bråka vidare.
Såg att parktools har en tång för ändamålet.

Dubmaster skrev:
> Det är ju bara att punktera tejpen vid
> ventilhålet.
>
> Tyvärr blandat resultat även den här gången.
> Bakdäcket sitter jämt förutom vid ventilen så
> jag tror inte det har hoppat upp över huvud
> taget.
> Framdäcket ser ut ungefär som tidigare så jag
> får bråka vidare.
> Såg att parktools har en tång för ändamålet.

Jag hade samma problem för någon vecka sedan men efter tips härifrån lade jag hela däcket (Conti CX race) i en hink med såp-vatten plus lite såpa på fälgen. Däcket hoppade på plats med en smäll vid knappa 3 Bar.
Lyckades dock köra punka på första turen på grund av genomslag men däcket hoppade på plats utan såpa när jag bytte slang den gången...

//Kristoffer

Dubmaster skrev:
> Tyvärr blandat resultat även den här gången.
> Bakdäcket sitter jämt förutom vid ventilen så
> jag tror inte det har hoppat upp över huvud
> taget.

Och du har tryckt upp ventilen?

/G

3 bar och såpavatten ska få det att hoppa rätt. Annars är det fel på däcket. Mina Crest funkar alltid.

Tryck in slangventilen in i däcket så att kanten på däcket hamnar runt och under slangen.

Senast ändrad:
Det enda i den ekvationen som är osäkert är väl i så fall mängden såpavatten? Inne på både tredje och fjärde försöket nu. Inte ska man väl behöva bada hjulet? Det verkar som det är svårast att få det att hoppa upp mitt emot ventilen då det är situationen på båda hjulen. Jag vill inte öka trycket på notubes avråder att gå över 40psi. Någon som har testat något effektivare smörjmedel?

Dubmaster skrev:
> Det enda i den ekvationen som är osäkert är
> väl i så fall mängden såpavatten? Inne på
> både tredje och fjärde försöket nu. Inte ska
> man väl behöva bada hjulet? Det verkar som det
> är svårast att få det att hoppa upp mitt emot
> ventilen då det är situationen på båda hjulen.
> Jag vill inte öka trycket på notubes avråder
> att gå över 40psi. Någon som har testat något
> effektivare smörjmedel?

Jag har testat med att få på ett Maxxis Minion DHF UST på en fulfixas normalfälg med ett tätband från Noflat.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1403648/
Det visade vara totalomöjligt att få däcket att poppa på, i början. Egentligen var inte tänkt att det skulle fungera men det är kul att prova.
Då åkte jag till en däckverkstad för att låna lite däckspasta. Det visade sig inte vara bättre än såpavatten. Det slutad med att den ena däcket poppade på och de andra sprängdes kanttråden av efter en veckas jäsning vid maxtryck. Det fungerande däcket håller luften lika bra som ett slanghjul.
Nu för tiden hoppar däcket på mycket enklare.

Annars så kan du köpa däckspasta på Biltema.

Senast ändrad:
Har nu testat schwalbes glidmedel och med det till hjälp poppade det ena däcket på. Bakdäcket trilskas fortfarande men nu är det nära!

Photo2012-05-31143046.jpg

Varför blir det så här?

Däcket har hoppat på plats runt om, men på ett ställe blir det så här på båda sidorna.

Det är inte slangen, jag testade att montera om det hela med däcket annorlunda placerat och det dyker upp på samma ställe på däcket. Testade att rulla lite för att se om det skulle sätta sig men det fortsatte vara ett tydligt klonk varje hjulvarv.

Defekt? Skadat sedan livet på gamla fälgen?
Någon som känner igen det här?

Så där blir det ibland.
Jag har några bar i däcket sen klämmer fast det i skruvstycket och ruckar/bänder fram-o-tillbaka för att få däcket på plats. Ofta får man göra om processen några gånger. Akta fälgen.

/G

Dubmaster skrev:
> Varför blir det så här?

Jag tror beror på att tillverkarna, från varsitt håll, har tullat lite på industristandarden för diametern. Notubes har gått upp lite för att få det tätt mellan fälg och däckkant för den som använder standarddäck, Schwalbe har gått ner lite i diameter på sina Tubeless Ready däck för att det ska bli tätt för den som kör med en fälg som följer standard.

Ett sätt att få det att funka kanske kan vara att sätta däcket, med maxtryck, på en annan fälg i något dygn och hoppas att det töjer sig lite.

Jag bumpar en gammal tråd. Jag försöker få ett par nya Racing Ralph 2.25 på plats på en 26" fälg. Det går verkligen inte att få dem att sitta rätt. Kör med slang.

Om man tar diskmedel och vatten; är det inte risk att däcket börjar röra sig i förhållande till fälgen vid inbromsningar då? Då ryker ju slangen rätt snabbt... Eller torkar diskmedlet ut och tappar sin glidförmåga på sikt?

Jag bumpar en gammal tråd. Jag försöker få ett par nya Racing Ralph 2.25 på plats på en 26" fälg. Det går verkligen inte att få dem att sitta rätt. Kör med slang.

Om man tar diskmedel och vatten; är det inte risk att däcket börjar röra sig i förhållande till fälgen vid inbromsningar då? Då ryker ju slangen rätt snabbt... Eller torkar diskmedlet ut och tappar sin glidförmåga på sikt?
Jag använder alltid såpa om det strular minsta lilla. Aldrig haft däck som rört sig på fälgen.

Däremot så har jag när jag monterade nya däck med slang på 26-tumsfälgar förra året behövt använda så mycket såpvatten att jag fick ta av däcken och låta fälgen torka ut invändigt. Efter sju svåra år av försök att då däcket att poppa bara jag dränkte skiten i såpa till slut. Inget däck rörde sig trots detta.

Min erfarenhet är att breda däck på smala fälgar är svårare att få att poppa. Tolkar det som att radien på däcket i tvärsnitt gör att vinkeln som däcket pressas i blir ner mot fälgen mer än rakt ut mot fälgkanten. Typ.

Jag använder alltid såpa om det strular minsta lilla. Aldrig haft däck som rört sig på fälgen.

Däremot så har jag när jag monterade nya däck med slang på 26-tumsfälgar förra året behövt använda så mycket såpvatten att jag fick ta av däcken och låta fälgen torka ut invändigt. Efter sju svåra år av försök att då däcket att poppa bara jag dränkte skiten i såpa till slut. Inget däck rörde sig trots detta.

Min erfarenhet är att breda däck på smala fälgar är svårare att få att poppa. Tolkar det som att radien på däcket i tvärsnitt gör att vinkeln som däcket pressas i blir ner mot fälgen mer än rakt ut mot fälgkanten. Typ.
Ja så kan det säkert vara. Nu har jag 2,25" på 19mm fälg så det är en kombination som borde fungera. Jag har aldrig haft problem med det här tidigare. Brukar bara massera däcket så poppar det på plats. Nu var det omöjligt. Kanske hade med TL-däcket att göra med som sagt.

Många har sagt att däcket inte rör sig trots såpavatten / diskmedelsvatten så jag släpper den oron nu i alla fall.

Jag fick bakdäcket på plats till 99% med diskedelsvatten och kompressor. Vet inte om kompressorn gjorde någin skillnad men nu sitter det bra i alla fall.

Tack för svaren!

Jag är på försök två med att få på Maxxis DHF. Misslyckades, men vilken andel såpa/vatten är såpavatten? Typ 90 såpa 10 vatten? Jag körde snarare 10 såpa 90 vatten men det är ju nästan torrt igen när det väl ska ploppa. 19mm fälg, 2.3 däck.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp