Få en mjukare framgaffel (Bomber Z2)

implor

Aktiv medlem
Jag har en Marzocchi Bomber Z2 130mm med RAIL dämparen. Den är riktigt trevlig när det går uppför och är platt. Trackar marken väldigt bra även i blött.

Problemet är när det börjar gå lite snabbare utför. Den blir väldigt hård och stuttig.

Trots 22-25% SAG så använder jag bara ~2/3 av längden på dämparen. LSC är helt öppen och den har inga token i sig.

Räcker det att justera shims för att få den ännu mera "öppen"? Eller är det luft volymen som är för lite?

Väger ~82kg med full mundering.

...och om du redan testat det, prova att stäng lite, jag har varit med om att det studsar för att gaffeln inte hinner tillbaka innan nästa gupp.

...och om du redan testat det, prova att stäng lite, jag har varit med om att det studsar för att gaffeln inte hinner tillbaka innan nästa gupp.
Retur dämpningen öppna den fullt och testa.
Har skruvat där lite innan och det blev mindre problem då jag hade lite pogostick känsla för returen var för snabb.

Min känsla är att gaffeln rampar upp för skarpt. Som nämnt används max 2/3 av slaget och då försöker jag köra hårt.

Eller pumpa i mer luft.
Bra video men är inte riktigt mitt problem. Första 30-40% av slaglängden är fin och mjuk men sedan rampar den skarpt upp.

Någon som testat dessa? Eller vet av en liknande billigare produkt?

På min gamla Bomber fick jag minska oljemängden till absolut minimum för att ut bra slag. För lite olja o returdämparen hamnar ovanför oljan i toppen av slaget.

Har skruvat där lite innan och det blev mindre problem då jag hade lite pogostick känsla för returen var för snabb.

Min känsla är att gaffeln rampar upp för skarpt. Som nämnt används max 2/3 av slaget och då försöker jag köra hårt.
Du har en gaffel med ganska aggressiv högfarts compression och med dålig Retur dämpning.
Men han i videon har en bra poäng när det gäller sag skit i det pumpa mera luft för det som händer när man går på sag måtten är att man ställer fjädringen i ett hårdare start läge då man är nästan i mellanregistret av rörelsen och därifrån är det hårfint till högfarten tar över.
Så testa på en sträcka som du kan och notera vad du gör och hur många psi du pumpar i.
Går gaffel ihop fullt utan luft?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp