Få ett par Notubes att sätta sig...

pwrdesign

Medlem
Har ett par stans notubes Alpha 340 och notubes raven däck. Började lite optimistiskt med golvpumpen men det gav jag upp ganska snabbt. Inhandlade en kompressor och har fortfarande stora problem, får inte däcket att sätta sig, trycker på med 8 bar. Tips? Kört med såpvatten också.

Ser ju väldigt lätt ut på Notubes egna videos..

Med vänlig hälsning, Patrik

Om du inte redan gjort det så pumpa till rek maxtryck på däcken och bryt däcket fram och tillbaka runt om så poppar det nog på plats.. :)

Var kanske lite otydlig. :) Lyckas alltså inte ens fylla däcket med luft.

Har provat att montera vanlig slang och tryckt i 3 bar, då ploppar det på plats. Sedan tömmer jag, drar försiktigt ut slangen, byter ventil och provar att fylla med kompressorn (6bar) men jag blåser vara väldigt mkt såpbubblor :/

8 bar?!
Kolla så inte fälgen spruckit i mitten, på jobb har vi fått in en hel del stans hjul där kunden pumpat upp däcken för kung och fosterland vilket har resulterat i att fälgen spruckit.

Pumpa till däckets maxtryck och vrid.

tycker själv att det är lättare att få däcken att lägga sig på stans än på vanliga fälgar.

pwrdesign skrev:
-------------------------------------------------------
> Har provat att montera vanlig slang och tryckt i 3
> bar, då ploppar det på plats. Sedan tömmer jag,
> drar försiktigt ut slangen, byter ventil och
> provar att fylla med kompressorn

Jag har aldrig monterat ett notubes, frågar bara för att jag är nyfiken. Hur lyckas du "dra" ur slangen ur ett däck som sitter "utpoppat" på ett hjul? Själva grejen är väl att det är utan slang? Ska man inte ha den riktiga ventilen och slanglöst från början när man börjar fylla däcket?

Om du nu inte gjort det innan så skruva ur ventilen och blås med vanligt blåsnunstycke för att sätta däcket.
Det handlar inte om tryck utan snarare högt flöde för att få däcket att ploppa på plats.

RasmusOlofsson skrev:
> 8 bar?!
> Kolla så inte fälgen spruckit i mitten, på jobb
> har vi fått in en hel del stans hjul där kunden
> pumpat upp däcken för kung och fosterland vilket
> har resulterat i att fälgen spruckit.
>
> Pumpa till däckets maxtryck och vrid.
>
> tycker själv att det är lättare att få däcken
> att lägga sig på stans än på vanliga fälgar.

Nu är väl inte 8bar jättemycket när det gäller en fälg avsedda för racer och cx.

crust skrev:
> Jag har aldrig monterat ett notubes, frågar bara
> för att jag är nyfiken. Hur lyckas du "dra" ur
> slangen ur ett däck som sitter "utpoppat" på ett
> hjul? Själva grejen är väl att det är utan
> slang? Ska man inte ha den riktiga ventilen och
> slanglöst från början när man börjar fylla
> däcket?

Pumpa upp däcket med slang, tryck loss däcksidan på ena sidan fälgen, dra ur slang, sätt i ventil och häll i gegga, tryck tillbaka däcksidan innanför fälgen och pumpa upp igen. Förmonteringen av slangen kan underlätta därför att det ger däcket form och för att det är lättare att sätta en däcksida på plats än två.

Angående tryck så lär det ju inte vara någon större risk för skador på fälgen om luften pyser ut på en gång...

Börja med att göra som 1817 säger, det har funkat för mig tidigare när det krånglat och det kanske låter som en skitsak men det kan göra skillnaden på "helt omöjligt" och "lätt som en plätt"

Rasmus jag har självklart inte fyllt däcket med 8 bar...Inte det jag skriver. Har jag inte satt däcket så kan jag trycka på med 18 bar också.

Ja tanken med att fylla med slang först var för att forma däcket då det är ett folding-däck och ganska knögligt efter upppackning.

Tack för tipset 1817, ska testa det!

Jag fick lirka lite på däcket vid ventilen samtidigt som jag tryckte i luft med kompressorn. Inte helt lätt för en otålig noob, men vann gjorde jag till slut

/Johan

Jag brukar sätta däcket på plats med däckfix från macken, du behöver en adepter till schrader bara. Vinst varje gång. Om du bryr dig om vikt så häll ut det efter några dagar och häll i rätt mängd riktig stans, det är också mycket bättre mot punkor.

Jag skulle säga att det är ett lotteri.. Har krängt på slanglöst vid ett antal tillfällen. Ibland har det gått plättlätt med första hjulet och sen har det varit världskrig när jag skall blåsa på det andra. Psykbryt de luxe.

För mig har bästa metoden varit den som Ubu nämner, punkaspray från macken eller Classe. Kompressorerna på mackarna är för mesiga nu för tiden, pumpar ju bara med små löjliga pruttimpulser som inte är tillräckliga.

Med ett par Crossmax sl och [bortglömt fabrikat däck] försökte jag ett ANTAL tillfällen utan att lyckas, inkluderande punkaspray. Däckasen kröp inte på förrän jag övertalade dem med en rejäl kompressor jag fick tillfällig tillgång till, och då höll jag ändå på en rejäl stund, vart ett jäkla blåsande och kladdande, stänkande med såpvatten..

Ett spännband el motsv runt däcket för att trycka ut däcket mot fälgsidorna är en metod jag bara testat en gång, (SISTA gången). Detta var efter att jag på första försöket med handpump fått på framdäcket på två röda. När det var dags för bakdäcket gick det inte hur jag än försökte. Bröt ihop, gav upp och lade i en slang, svor att aldrig hålla på med slanglöst igen.

Fast det är kul när det funker! Nu skall jag testa tubdäck istället.

Jag har stansat på lite olika fälgar. Jag har bara använt fotpump. Jag brukar försöka dra ut däcket mot kanterna med händerna innan jag börjar pumpa. Detta har fungerat för mig alla ggr och som sagt endast en enkel fotpump till hjälp.

Lägg märke till att detta är road/cx - fälgar.
Har fått MTB däck att sätta sig hur lätt som helst, men jag har feta problem med dessa... Aja, skam den som ger sig! Jag är tålmodig! Och nu har jag ju köpt en kompressor för att kunna fixa detta...Så jag kan bara inte ge mig hehe

Ska testa blåsa upp dem med vanlig slang och låta de sitta över natten för att se om de formar sig bättre på det sättet.

Plockade ju hem Stans fälgar + deras däck för att de skulle vara så kompatibelt som möjligt :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp