Få fast flaskställ på ram utan hål.

rayy

Aktiv medlem
Jag sitter här hemma och försöker få fast två flaskställ på en gammal ram utan hål för skruvar. Metallfästet som hängde med, vilket man ska dra runt ramen och fästa fast med en skruv "i sig själv" på baksidan, passade inte. Metallringen var helt typ tre millimeter för kort... bah!

I alla fall så har jag tästat buntband/straps (vad det nu heter), och dragit åt så absolut hårt det har gått MEN flaskstället vill ändå inte sitta helt fast.

Har någon något bra tips på vad man annars kan använda? Ska jag testa mer buntband än 3 st kanske?

Här kommer en bild på hur det ser ut nu:
HPIM07142.JPG

Senast redigerad av en moderator:
sök på "slangklämma" på BT, CO eller valfri järnhandel

edit: damn, har för låg OPM för det här stället....

Elite har ett löst fäste som skruvas runt ramen, svart plastband med metalgänga i som funkar helt ok.

Finns ett "kit" på cykelcity för detta. Funkar bra för mig och kostade inte många kronor om jag minns rätt.

EDIT: var nog det från Elite som jag har

Borra absolut inte hål i ramen. Kneecap skämtar eller vet inte vad han pratar om. Kraftigare buntband och värm upp dem först och allt vad du kan hitta på om du nu tvunget skall ha flaskställ som jag tycker ser förjäkligt ut.

Taaackar för snabba svar! Jag ska kolla upp Elitekitet och slangklämmor, googla lite och gå till någon butik, vi får se hur det där löser sig..

Tilläg till det där med slangklämmorna - Ha gärna lite gummi eller liknande (från en kasserad slang, t ex) mellan ram och slangklämma. Kan bli en del repor annars.

Edit: Jag är snurrig ikväll. Slangklämmor skulle det vara, och ingenting annat...

Tjena!

Ingen större fara på en sån gammal lvgram.. Enda som förstörs är rariet-värdet på ramen..
Men visst slagklämmor är bra också.. Inte lika snyggt dock..

Repor av buntbanden? Det låter lite tveksamt... Annars har jag faktiskt eltejp under själva flaskstället som är i aluminium, för att motverka repor! :)

Testa inte limstift.
Det är skitdåligt.

Edit:
Klipp ut en bit slang å lägg mellan stället och ramen. Dra sedan åt med uppvärmda buntband.
Det kommer sitta som berget.
Slangbiten gör att det inte flyttar sig lika lätt och så blir du av med störande vibrationsljud.

Svårt att säga.
De ska ju inte smälta.
Om du kör med de kraftiga svarta uvbeständiga som på bilden så kan du värma med fön innan.
De blir mer elastiska av värmen.
Drar man åt FÖR hårt så drar man antingen av dem eller så kuggar de över när de krymper så det här blir nu DITT mission :)
Du får känna dig fram.
Har du gott om buntband så kan du testa på annat.
En sambo brukar vara bra :)

Edit:
"Elastiska". Läs uppskattad total sträckning, knappt 1-1,5 mm

Tillbaka
Topp