Få in teknikträning i vardagen

ttfh

Aktiv medlem
Som småbarnsförälder blir det inte mycket cykling i skogen, så jag tänkte försöka få in lite teknikträning i vardagen så att det blir roligare när jag väl kommer ut på riktig stig. (Har läst i andra trådar om småbarnsfäder som lär sig hoppa mm)

Jag har 5km till jobbet som jag idag avverkar på en skeppshult, och här tänkte jag att med bättre lämpad cykel skulle jag kunna smyga in lite teknikträning på väg till från jobbet. Jag har tittat ut lite "hinder" på vägen som man skulle kunna öva på.

Nån som har lyckats med ovanstående upplägg? vad skulle kunna vara lämplig cykel för detta? (kunna "leka", men ändå ta sig till och från jobbet utan att 40-årskrisen blir alltför uppenbar).

Lämplig hoj är väl någon form av hardtail med hyfsat låg standover (brukar vara skönt när det ska lattjas, men du kanske är färdig med att skaffa barn, då gör det ju inte lika mkt).

Optimalt är väl någon form av streethoj, men det är ju inte så transportvänligt.

Är i ungefär samma situation. Nyttigt att komma till insikt om att tiden faktiskt är begränsad. Att stressa iväg och "träna" för sakens skull tycker jag effektivt tar död på träningsglädjen.

Gällande sakfrågan så behöver man inte göra det särskilt komplicerat. Hardtail med hjul i storleken 26/27,5 kan vara ett lämpligt utgångsobjekt. (Gör mycket för självförtroendet med mindre hjul i min mening). Slicks/semi-slicks på det. Brett och högt styre, möjlighet att sänka sadeln snabbt. Ev. single speed-konvertering med hyfsat låg utväxling som grädde på moset.

En BMX är visserligen kul, men väldigt opraktisk. Jag hade inte velat cykla 5km enkel väg på en iaf :-) (Dessutom kommer folk garanterat stirra. Måhända det inte rör en i ryggen, men var beredd på lustiga kommentarer och kuf-varning).

Jag, också 40+ kör BMX, började när jag var 38. Åker med ungarna (4,6&8) till skatepark och skatehallar. Vi har sjukt kul alla fyra och det är sjukt bra träning på alla sätt och vis och är optimerat tidsmässigt då frun får ”ledigt” och jag tränar samtidigt.

Ska du göra det när du pendlar kanske en 28” ”BMX” kan vara något, billigt alternativ iallafall:

Ett annat tips är pannlampa. Jag anpassar min träning nästan alltid efter allt annat men hinner cykla en del ändå. Så det blir ofta i mörkret efter 20-21 på kvällarna. Ibland hinner man stick ut en sväng mellan fredagstacos och fredagsmyset. Sen förenklas det att jag har bra cykling runt knuten.

Ok, mitt sista inlägg sen ska jag inte spamma mer med (nästan) OT svar. Köpa/bygga hopp, pumps, boxar mm och köra hemma med ungarna på garageuppfarten är inte heller fel. När de var små åkte de rutschkana i hoppen och numera sparkcykel och cykel. Ett hopp med box bakom kan man ägna hundratals timmar på. Jag har hopp och boxar från freshpark, lite dyra men sjukt gedigna och bra andrahandsvärde.

BMX i all ära men skall man tidseffektivt få ut max av din teknik träning bör den bedrivas på den cykel man mest skall utnyttja inlärda tekniker på. Samma tekniker blir annorlunda på olika stora cyklar men inte nödvändigtvis svårare.

Har inga ungar men går i planerna att bygga en box til mig själv på parkeringen hemma.

Öva dra upp bakjulet och sidohopp upp på box.

Behövs ju inte mer än en plywood skiva, några reglar och biltema skruv.

Blir några tusenlappar billigare än Freshpark.

Cyklade MTB innan till jobbet men blev inte direkt något tricksande påvägen till jobbet om jag skall vara ärlig även om tankarna fanns. Kanske dock berodde på att jag hade tråkig pendlingsväg.

Bilagor

• CF65D729-2D62-421D-8CC3-F91B3472A824.jpeg
    CF65D729-2D62-421D-8CC3-F91B3472A824.jpeg
    11.5 KB · Besök: 45
Jag försökte alltid tex att cykla på bakhjulet till dagis vilket resulterade i att när jag blev 40 kunde cykla på bakhjulet vilket var helt omöjligt innan. Sen så tog jag med cykel till lekplatsen osv. Barnens fel att jag började cykla igen efter ca 15 år av nada träning?
Enkel kr som man vågar lämna utanför dagis är ett plus

Senast ändrad:
Jag är i samma sits. Tjejen vet inte om detta, men det finns en anledning till att det tar 15-30 min extra att cykla hem från jobbet... Just nu tränar jag wheelies och manuals. Har jag bråttom tränar jag på den vanliga vägen hem, har jag lite tid så cyklar jag till olika spots jag samlat på mig. Idag fick jag bland annat till 30 min manual-träning. Kör min vanliga 27,5 heldämpade mtb. Visst är det lite tyngre att pendla på, men insatsen går ju inte förlorad direkt och när väl tillfälle för bus presenteras så är det helt rätt :)

Tillbaka
Topp