Få lås vevlagret på vänster sida

borton

Ny medlem
Sutti och försökt bytta vevlager + kedjesyrare i 2 dar nu ( ca 8 timmar ) utan framgång, ja lyckas helt enkelt inte få av vevlagrets , "ring" på vänster sida ( sidan med klingan, kedjan osv ) som även håller fast kedjesyraren, den tycks sitta så hårt att ja inte lyckas få lås den med mitt "Kamasa TOOL" Vevlagers demontertare. Kan tänka mig fler en jag råkat på detta problem, så kanske ngn som också lyckas lösa de? för d finns ju flera sätt men dom ja läst här är svåra att utföra då ja är hemma och har inget mekställ osv, bara mina verktyg, de vanliga grejena och de nödvändiga, ngn som har tips på hur man får lås det på ett så enkelt sätt som möjligt? :)

Tack på förhand!

Har du vevlager med Engelsk gänga (BSA), vilket du troligen har, tänk på att höger vevlagerskål (höger=kedjesidan) är vänstergängad.

GurraG

haha, ja ja noterade det efter 6 timmars försök! :D
Tyvärr hjälpte det inte ett skit när ja börja dra åt andra hållet ist, d e ta mig fan lika hårt där!! : /

Är man helt säker på åt vilket håll vevlagret skall lossas monterar man ju förslagsvis verktyget ordentligt och knackar lite försiktigt mot skaftet med en lämplig hammare. Man får bra mycket bättre kraft med en knackning än med en handtryckning. Du kan ju sitta och slita tills ansiktet är rödsprängt och du är anfådd. :)

Vill man ha mer känsla än genom att knacka brukar det ju gå bra att förlänga momentarmen något mha. ett rör eller liknande. Men man bör ju kämpa åt rätt håll så att säga. Annars är risken stor att gängorna pajjar.

Post Ändrad (04-04-20 21:55)

Du börjar inte lossa på drivsidan utan på den andra sidan. Därefter lossar du den andra sidan. Har du verkligen rätt verktyg ska det egentligen inte vara några problem. Får du verktyget att fästa ordentligt mot splinesen? Lyckas du med det så se till att du är helt bombsäker på åt vilket håll du ska dra och sedan får du börja jobba dig fram med längre hävarmar.

Om du först dragit åt fel håll i 6 timmar sitter lagret nog fast ganska duktigt.

Kolla på Park Tools hemsida för säkerhets skull. De har mycket bra bilder och beskrivningar på hur arbetet går till.

borton: var det du som skaffade en beggad enduro?

Post Ändrad (04-04-20 23:20)

Ett skruvstäd är bra att sätta verktyget (avdragaren..den med splinesen) i. Om man ser till att man får ordenligt fäste kan man sedan använda ramen som hävarm..

Då gäller det verkligen att tänka till åt vilket håll man ska skruva saker och ting!

Det blir alltid så felvänt att vrida på det som skruven sitter fast i, speciellt om man står på fel sida (vilket är lätt hänt med skruvstäd) i kombination med både vänster och högergäng...

vi fick loss den till slut! Jag och Borton jobbade typ 4 timmar var med den envisa vevlager. Till slut tog jag cykel till gymmet jag jobbar och frågade jag en vän som väger 130 kilo ochh funderar på tävla i Strongam om han kunde hjälpa oss. Det tog honom 3 sekunder .... *suck* men nu är den ut äntligen och vi får skaffa en ny fin vevlager!

Oxr: ja, vi köpte en beggad enduro på blocket och det gick på 5 tusen så vi får jobba lite på den ;)
/Simon

Gud va jag kände mig liten o klen! jag hade provat tom med dammsugarslangen som hävarm (tips som finns på Happy läsvärt) utan nån som helst resultat.
Jag blev helt "impregnerat! TnT! ;-D
/Simon

Gamla trilskande vevlager kan sitta grymt hårt. När jag och mytomspunnen skulle byta vevlager på hans gamla GT satt vänsterhylsan så fastkärvad att vevlagret lossnade från den fasta högerhylsan och följde med ut! Det var stora hävarmar som gällde.

oxr:
Ska du inte berätta om när vi drog åt fel håll på min gamla kärringhonda..Med facit i hand visade det sig att gängorna var riktat åt motsatt mot var det är i en mordern mtb ram.

Jag och oxr dror och drog med stora rörtången (var inte splinad vevlager på kärringhondan) och tillslut när vi båda stod och hängde och röck på samma gång så SMACK: Hela vevlagerskålen sprack!!!
Som tur var sa oxr sedan de magiska orden:
-Jag tror jag har en sådan ligger nånstans...
(OBS! oxr:s signatur)

ha ha va' skönt att höra att det är inte bara jag o borton som har haft problem med det!

Hoppas vi behöver inte byta så ofta på våra hojar fast nu vet vi att det är bara att gå på gym ;-DDD
/Simon

Lite klargörande bilder från Park Tools hemsida, hade lite svårt att fatta själv och började (tydligen) dra åt lagret istället för att släppa det..

Nedan är vanlig MTB-gängning där vänster sida är högergängad, vänster sida högergängad. Det är alltså högerveven som är "felgängad". Äldre landsvägscyklar kan ha andra standarder där båda är högergängade.

vänster sida:
bb04.jpg

höger sida (obs "felgängat"!):
bb02.jpg

Borde inte vevlagret vara gängat åt andra hållet, alltså om man tänker sig att vevlagret är utan kullager och man börjar trampa så skulle väll lagret sätta sig. Med ovanstående bildbeskrivning så lossar ju vevlagret, eller är jag helt snurrig?

Det stämmer inte. Testa att ta loss ett hjul, sätt snurr på hjulet lite och känn åt vilket håll du måste hålla emot. Det är alltid ett motstånd i ett lager som gör att innerringen vill släpa med sig ytterringen. Vevrörelsen drar alltså inte åt lagret.

Det är det som är vitsen, man vill inte att vevandet ska dra fast lager och pedaler hårdare. Usch tänk, då hade allt snart suttit äkligt fast..

Tillbaka
Topp