Få loss bromsskiva med Biltemaverktyg

Hej,

Jag försöker att byta min skeva bromsskiva men kan inte få loss den. Köpte Biltemas kasettverktyg för att få loss låsringen men den verkar inte funka. Problemet är att verktyget (hylsan) är liksom inte tillräckligt stor för att det typ runda, svarta röret (vevlagret?) på bilden ska kunna passera igenom hylsan.

Vet någon om det ”riktiga” verktyget som man kan köpa från t.ex. Biketools liksom är ”tunnare”, vilket gör att det svarta röret kan löpa igenom hylsan, eller måste jag först montera loss det svarta röret för att sedan kunna använda endera verktyg? Det hade ju varit det bästa..

Mvh
Fredrik

Bilagor

• IMG_2196.jpeg
    IMG_2196.jpeg
    765.3 KB · Besök: 169
Jag har Biltemas avdragare och jag tror aldrig att jag har haft problem med just det.

Verktygen från exempelvis Park Tool är kanske lite tunnare men nog ingen jätteskillnad

Hej,

Jag försöker att byta min skeva bromsskiva men kan inte få loss den. Köpte Biltemas kasettverktyg för att få loss låsringen men den verkar inte funka. Problemet är att verktyget (hylsan) är liksom inte tillräckligt stor för att det typ runda, svarta röret (vevlagret?) på bilden ska kunna passera igenom hylsan.

Vet någon om det ”riktiga” verktyget som man kan köpa från t.ex. Biketools liksom är ”tunnare”, vilket gör att det svarta röret kan löpa igenom hylsan, eller måste jag först montera loss det svarta röret för att sedan kunna använda endera verktyg? Det hade ju varit det bästa..

Mvh
Fredrik
Det funkar?

Men har ni samma typ av vevlager - eller vad det nu är - och har ni isf. tagit bort det innan ni har tagit bort låsringen? Jag får ju liksom inte ner splinsen i verktyget tillräckligt långt ner pga vevlagret som sitter i vägen..

Hej,

Mvh
Fredrik
Det om sitter i mitten på bilden är navet och axeln. (Vevlagret sitter i mitten där pedalarmar och framdrev roterar.)
Det ska ju vara samma splines på bromsskivan som på en kasett men oklart om Biltemas verktyg ska fungera för båda. Man kan tycka det men det står väl inget om bromsskivor på deras sida? Borde ha samma problem där iofs.

Jag har ett verktyg som liknar det på bilden nedan, fast kanske exakt samma. Svårt att se om det finns mer plats där. Som nämnts ovan, kolla hos LBS och köp ett fungerande verktyg av dem.

1723119097501.png

Jag köpte snålverktyget för att jag förmodligen behöver göra det här typ en gång var femte år, men men..

Har luskat ut att det kan vara s.k. ”Hub axle end caps” som sitter i vägen och som ska gå att ploppa loss hyfsat enkelt. Ska testa att göra det senare..

Jag köpte snålverktyget för att jag förmodligen behöver göra det här typ en gång var femte år, men men..

Har luskat ut att det kan vara s.k. ”Hub axle end caps” som sitter i vägen och som ska gå att ploppa loss hyfsat enkelt. Ska testa att göra det senare..
Tveksamt om det går att plocka av utan att ta bort bromsskivan först.
Men återkom gärna med rapport.

Så klart är det samma splines på biltemas verktyg. Det är i princip riktiga verktyg som säljs på biltema.

Der går väl eventuellt att lossa axeln från andra hållet men det låter som en dålig idé

Splines är nog samma, och rätt. Om det nu är axeln som bottnar i verktyget innan splines får kontakt så kanske Biltemas hylsa inte fungerar för bromsskivor. Har aldrig kolalt på just det förhållandet men kanske ligger låsringen på kasetten längre ut så att axelns utstick är mindre och verktyget då fungerar?

Jag har både Biltema och ett Birzman verktyg och Birzman är tunnare så kanske skulle funka. Råkar du vara i Linköping så får du gärna låna mitt Birzman-verktyg och testa, skicka ett PM isåfall.

Jag brukar justera lagerspänning på mina cyklar med den typ av ”cup-and-cone” lager, så att ta bort axeln helt genom att skruva loss den från andra sidan skulle vara ett alternativ för mig. Kräver dock att man har tillräckligt platta nycklar för att lyckas göra det, har du inte det så är det ju bättre att fixa ett tunnare ursprungligt verktyg.

Har nyligen bytt skivor på ett par hjul med exakt samma verktyg utan problem så visst funkar det. Det var dock på hjul med genomgående axel och i detta fall ser det ut att vara quickrelaese och där mutter för lagerspänning är större än i mitt fall. Du behöver sannolikt något med tunnare gods alternativ lossa åtminstone yttre mutter.

Splines är nog samma, och rätt. Om det nu är axeln som bottnar i verktyget innan splines får kontakt så kanske Biltemas hylsa inte fungerar för bromsskivor. Har aldrig kolalt på just det förhållandet men kanske ligger låsringen på kasetten längre ut så att axelns utstick är mindre och verktyget då fungerar?
Det fungerar på bromsskivor generellt. Möjligen är godset för tjockt.. eller om det kanske bottnar som du säger.

Jag har en billig vevlagerhylsa som bottnar mot en del axlar. Riktigt irriterande.

Tillbaka
Topp