Få loss gamla vevlager

J-mark

Medlem
Få loss gamla vevlager
Jag håller på att byta vevlager på en gammal stålracer, hittills inte så framgångsrikt...

Har testat att värma hylsan med varmluftspistol + slå med hammare och dorn. Det känns som om jag tar i med mer våld kommer jag att ha sönder något.
Någon som har något bra tips?

/J

Få loss gamla vevlager
Hade samma problem, fick till slut hjälp att svetsa fast en stor fet mutter så att man fick ordentligt tag men det var svårt ändå trots rörtång med förlängare. Satt som berget men lossnade till slut. Fast lacken runt om blev ju lite bränd...

Få loss gamla vevlager
Jag har upplevt samma problem med ett vevlager som var riktigt fastrostat. Det som till sist löste uppgiften var en pneumatisk mutterdragare som föregåtts av cykeln liggande på sida och vevlagret fyllts med rostlösare på daglig bas. Jag fick tipset om att använda just pneumatiska verktyg av en mekaniker då det tydligen skakade loss rost bättre.

Få loss gamla vevlager
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan lösa problemet såhär om inget annat
> funkar
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1014382/10144
> 58#msg-1014458
>

Svälj, det var just nåt sånt jag vill undvika, jag tänkte cykla på cykeln till våren.
Ska se om jag kan låna en gasolbrännare imorgon, jag misstänker att varmluftspistolen värmer för lite och för långsamt så alltihop blir varmt.

Tack för alla råd.

/J

Få loss gamla vevlager
Skruvstäd föregånget av några dagars 5-56 är mitt tips. Med cykeln som hävarm brukar det gå fint. En annan variant är att förlänga hävarmen på vevlageravdragaren med nån meter.

Få loss gamla vevlager
Nu har jag fått bort den justerbara halvan av vevlagret. Det gick åt en hel del 5-56 och våld, men det kändes inte så farligt eftersom jag visste att jag drog åt rätt håll.

Nu håller jag på att försöka få bort den fasta sidan. Har letat upp en rejäl bult och mutter enl Sheldon Brown (tack för tipset). Men hur vet jag om jag den är höger- eller vänstergängad?

Motobecane, märking på fasta banan: "Japan SI", "35XPIL" och på justerbara: "Japan SI", "35XP1" (eller kanske "35XP7")

/J

Senast redigerad av en moderator:
Få loss gamla vevlager
Normalt franskgängat har höger vevlagerskål med sådan gängning att den skruvas ur åt höger (mot framgaffeln).
Men jag har stött på Peugeot cyklar som haft sk. schweizisk gänga, dvs då skruvas den högra skålen ur åt vänster (mot bakgaffeln).
Ibland har jag varit tvungen att bara kapa 4 skär i skålen med vinkelslip och sedan nästan såga den i delar inne i ramen utan att skada gängorna. När det är gjort kan man knacka loss bitarna bit för bit och har förhoppningsvis en hel ram och oskadad vevgänga kvar i vevhuset.

För italienska (o. schweiziska) högerskålar med skadad fattning brukar jag också använda en tjock gängstång och spänna fast två bultar mot skålen, en på insidan och en från utsidan. Italienska lager som skruvas upp åt höger öppnas bra utan svetsning med stor fast nyckel på yttre bulten och förlängningsrör på skaftet.

Brittiska blir det ofta att öppna med en gängstång med en fastsvetsad mutter på som träds in från höger, och sedan skruvar jag in en mutter med en 10 cm lång holk och ytterligare en stor bult som jag kan sätta fasta nyckeln med långt skaft på så knackar jag fast stora muttern på vänster sida och den"fasta skålen" spänns allt hårdare fast och börjar om jag har tur att röra sig innan kraften är så stor att ramen kan skadas.

Först försöker jag förstås få rostet och ärgen att släppa med WD-40 eller 5-56 behandling inifrån och utifrån ett dygn och lätt värmebehandling som inte skadar lacken.

Få loss gamla vevlager
"Normalt franskgängat har höger vevlagerskål med sådan gängning att den skruvas ur åt höger (mot framgaffeln).
Men jag har stött på Peugeot cyklar som haft sk. schweizisk gänga, dvs då skruvas den högra skålen ur åt vänster (mot bakgaffeln). "

Fel! Är precis tvärt om! Franskgängat är vanlig högergäng. Skruvas ut moturs. Schweisisk är vänstergängad. Skruvas ut medurs.

http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom

Få loss gamla vevlager
bsandborgh skrev:
> "Normalt franskgängat har höger vevlagerskål
> med sådan gängning att den skruvas ur åt höger
> (mot framgaffeln).
> Men jag har stött på Peugeot cyklar som haft sk.
> schweizisk gänga, dvs då skruvas den högra
> skålen ur åt vänster (mot bakgaffeln). "
>
> Fel! Är precis tvärt om! Franskgängat är
> vanlig högergäng. Skruvas ut moturs. Schweisisk
> är vänstergängad. Skruvas ut medurs.
>
> http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom

Och min Peugeot från 84-85 hade engelsk gänga - var tydligen i den vevan de bytte från fransk. :-)

Få loss gamla vevlager
Miss Lycka skrev:
> Motobecane är ett franskt märke och har
> förhoppningsvis fransk gänga.

Jag har en gammal Motobecane med schweizisk gänga, var märkt "Japan 35x1" om jag inte minns fel.
Denna var dock lätt att gänga om till engelsk, så jag fick på ett modernt vevlager.

Få loss gamla vevlager
Carlzon78 skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Motobecane är ett franskt märke och har
> > förhoppningsvis fransk gänga.
>
> Jag har en gammal Motobecane med schweizisk
> gänga, var märkt "Japan 35x1" om jag inte minns
> fel.
> Denna var dock lätt att gänga om till engelsk,
> så jag fick på ett modernt vevlager.

Förstår inte riktigt hur det går till. Engelsk är väl aningen mindre diameter än schweizisk?
Men det skulle va toppen om det gick på min också. Vem kan göra ett sånt jobb?

/J

Få loss gamla vevlager
J-mark skrev:
>
> Förstår inte riktigt hur det går till. Engelsk
> är väl aningen mindre diameter än schweizisk?
> Men det skulle va toppen om det gick på min
> också. Vem kan göra ett sånt jobb?
>
> /J

Din LBS borde ha möjlighet att göra ett sådant jobb.
Jag hade förmånen att kunna låna ett gängverktyg, så jag chansade och det funkade.
Det blir ju 5 mm gänga längst ut som blir helt rätt, sen blir det lite "gänga i gänga" längre in.
Mitt vevlager har suttit där sen i somras och inga tendenser till glapp än.

Få loss gamla vevlager
skyhawk sa:
Jag har upplevt samma problem med ett vevlager som var riktigt fastrostat. Det som till sist löste uppgiften var en pneumatisk mutterdragare som föregåtts av cykeln liggande på sida och vevlagret fyllts med rostlösare på daglig bas. Jag fick tipset om att använda just pneumatiska verktyg av en mekaniker då det tydligen skakade loss rost bättre.

Det här gamla tipset räddade mig idag.
Behövde ingen rostlösare ens och det räckte med min billiga elektriska mutterdragare.

Tillsammans med informationen att högra sidan är vänstergängad (hittade i annan tråd).

Stort tack! :-)

Få loss gamla vevlager
Det här gamla tipset räddade mig idag.
Behövde ingen rostlösare ens och det räckte med min billiga elektriska mutterdragare.

Tillsammans med informationen att högra sidan är vänstergängad (hittade i annan tråd).

Stort tack! :-)
Min Gary Fischer treckinghoj med lättmetallram har ett vevlager som är omöjligt att skruva isär, trots prima Shimanoavdragare. Jag tänkte passa på och göra rent och fetta in lagren, när jag ändå bytte framdreven. Vevlagret visar emellertid inga tecken på förslitning. Inget glapp och inget knastrande ljud. I det läget använde jag en metod, som rekommenderas av amerikanen John Forester i hans bok "Effective Cykling". Man blandar tre delar växellådsolja med en del "medicinsk bensin". Hälls i en liten plastflaska med pip. Man får då en lättflytande blandning, som tränger in i lagrens skryslen och vrår. Bensinen avdunstar och kvar finns växellådsoljan som "klistrar" fast kring kullagerkulorna. Påminner lite om smörjsprayen som skateboardåkarna använder till kullagren i sina brädor. Går säkert att använda sådan spray också. Staffan Skott imnämner metoden med viss entusiasm ii sin tjocka Cykelbok från 1980-talet. "Fuskmetod" hör jag redan somliga säga. Men jag cyklar på några år tills vevlagret börjar glappa och/eller låta illa. Då upprepar jag fusket och ser om det hjälper. Eljest lämnar jag in hojen till en cykelverkstad och låter proffsen byta ut det vrånga vevlagret. Metoden att klämma fast avdragare eller lagerskål i ett stort skruvstycke och använda hela ramen som hävstång funkar inte i mitt trånga hobbyrum i källaren..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp