Få loss vevbult

Mkangas

Medlem
Få loss vevbult
Hej, blir inte riktigt klok på detta. Köpte en gammal cannondale gemini 900 som jag tänkte plocka isär.

Ena sidan var redan vevbulten borta men på icke drivsidan sitter veven löst men bulten sitter som berget.
Vet att cannondale har haft en del speciallösningar på mycket så innan jag har sönder något ställer jag frågan här.
Hur F*n får jag loss bulten? Är octalink vevar aldrig skruvat med dessa förut.

Bilagor

• IMG_3789.webp
    IMG_3789.webp
    465.1 KB · Besök: 33
  • IMG_3790.webp
    IMG_3790.webp
    147 KB · Besök: 31
Få loss vevbult
Den är ju runddragen! Då är det väl de klassiska metoderna som gäller. Dränkt i 5-56, en rejäl torx ibankat, grispitt, borr, värme osv. - vad som helst som greppar när väl oljan gjort sitt.

Få loss vevbult
Den är ju runddragen! Då är det väl de klassiska metoderna som gäller. Dränkt i 5-56, en rejäl torx ibankat, grispitt, borr, värme osv. - vad som helst som greppar när väl oljan gjort sitt.
Rund är den inte ännu. Har grepp med en insex men blir nog rund närman tar i tillräckligt. Men inge special alltså smörjmedel och mer kraft alltså? Tack för svar ☺️

Få loss vevbult
Rund är den inte ännu. Har grepp med en insex men blir nog rund närman tar i tillräckligt. Men inge special alltså smörjmedel och mer kraft alltså? Tack för svar ☺️
Få fast insexan ordentligt, använd en förlängningsarm på något sätt så du får ett mycket större moment. Se till att kunna lägga mycket kroppsvikt på armen (utan att slå ihjäl dig när insexan eller bulten väl lossnar).

Få loss vevbult
Antar att du satt fast andra veven igen och bundit fast i ramen så du får något att dra emot?

I sådant fall är det väl som dom andra säger. 5-56 eller WD-40, lagom hårda knackningar, längre hävarm. Rinse and repeat. Värme är väl sista utvägen. Se även till så du drar åt rätt håll :D

Tillbaka
Topp