Få med alla prylar på racer

Vad spelar det för roll om vissa så vill packa med sig hela bohaget i ryggfickorna? Eller om andra kör superminimalistiskt med bara kläder på kroppen? Var och en blir salig på sitt vis.

F.ö. kör jag med stor sadelväska som rymmer - liten pump, slang, däckjärn, multiverktyg, presta-schrader-adapter och en nödbar. Telefonen inplastad i en ryggficka, ev. en vindväst också.

Men att ha med sig en PLÅNBOK är ju helt befängt....

(Själv har jag alltid med mig en wok, några skattetabeller och en Rubriks kub. Passar mina behov).

Senast ändrad:
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad gäller handskar så är mina helvita till
> modellen och jag har mekat kedja ofta i dom, de
> blir perfekt rena i vanlig 40 grader maskintvätt
> utan förbehandling. Detsamma gäller mina vita
> och ljusa cykeltröjor.

Vad kör du för tvättmedel?

Men gud... En slang och två däckavtagare i mittenryggfickan, mobil i plastpåse och växelöra i dragkedjsfickan och ett multiverktyg i vänster, pump på ramen, ska kanske bytas mot co2 i höger...

Plånboken placerar jag alltid intill mobilen, med mobilens skärm mot plånboken, och med plånboken ytterst i fickan. På så sätt räknar jag med att en eventuell rygglandning inte sabbar mobilen. Ett löst plastkort har nog inte samma skyddspotential.

geologen skrev:
> Plånboken placerar jag alltid intill mobilen, med
> mobilens skärm mot plånboken, och med plånboken
> ytterst i fickan. På så sätt räknar jag med
> att en eventuell rygglandning inte sabbar mobilen.
> Ett löst plastkort har nog inte samma
> skyddspotential.

Har någon någongång någonsin varit med om att mobilens magnetfält skadar korten på något sätt?

Det var en som påstod att han fått ett kort avmagnetiserat av mobilen. Är detta rimligt?

Miss Lycka skrev:
> Jag lägger mobilen i ett blyfodral så den inte
> sabbar magnetremsan på kreditkortet.

Verkligen?!

Hur går det med mottagningen då?

cerro skrev:
> Snuten: Jag kör med en påse till mobil, körkort
> och visakort. Fungerat utmärkt hittills.

Brukar också blanda lite ibland och har inte heller märkt något. Numera är det ju mest chip i kort väl? Kanske det har betydelse?
Är det rent av en "råttan i pizzan-historia" att kortet skulle skadas av mobilen?

JT skrev:
> Jag hade med mig regnjacka idag. Det var helt meningslöst och jag rekommenderar det inte.

Om jag behöver ta med en regnjaka på träningen så är det fel väder att träna i. Så helt rätt. det är meningslöst att ta med den.

Och då är den givetvis uppfälld, för du räknas väl som ett långsamtgående fordon.

bjorre skrev:
> Jag cyklar inte en meter utan varningstriangeln i
> ryggfickan, tänk om nåt händer!

Snuten skrev:
> Har någon någongång någonsin varit med om att
> mobilens magnetfält skadar korten på något
> sätt?
>
> Det var en som påstod att han fått ett kort
> avmagnetiserat av mobilen. Är detta rimligt?

Nä, det tror jag inte på.

Bry dig inte om att de retar dig Geo och kasta för allt i världen inte in handduken igen, du och Fredrik W måste finnas kvar för balansen.

Jag tror att det är dags att jag plockar fram min gamla långcyklingspacklista som postats här tidigare:

Utrustning:
Topeak turbo morph, slangar, lagningslappar osv, växelwire, kedjelås, FiberFix-reserveker & Topeak Alien i en carradice-sadelväska. Kan förmodligen inte låta bli att ta med ett reservdäck också. Lite silvertejp och ståltråd + en leatherman brukar också vara bra att ha. Liten röd blinkbaklykta + ficklampa som reservbelysning. Lilla Victorinoxen hänger som vanligt på min halskedja. Kontanter, id-kort och mobil. Extra snabbkoppling till hjul eftersom jag sett hur dumt det kan bli för den som lyckas göra sönder en sån ...
Navdynamo med möjlighet att ladda telefon & gps när den inte driver belysningen.

Kläder:
Kortbyxor, kortärmad tröja med baslager. Benvärmare och armvärmare vid behov, buff, regnjacka, rainlegs, handskar och skoöverdrag i sadelväska. Om det finns risk för kyla framåt natten så åker nog merinounderstället med också. Ska jag cykla mycket över 40 mil kan det vara trevligt med ett extra par byxor så att jag kan byta efter övernattning.

Mat och dryck:
Två flaskor energidryck på ramen, vatten i Camelbak. Diverse bars i överrörsväska. Extra energipulver i sadelväskan.

Apoteket:
Voltaren, Resorb, Immodium och astmainhalator i sadelväskan. Extra Assos-salva i liten plastburk.

Övrigt:
Tre sherpas som bär packningen :-)

Frågor på det?

/s-o

Gandalf skrev:
> OK...det är bara att konstatera att alla har sina
> egna sätt, så jag får väl hitta det jag tror
> passar mig bäst...jag satsar nog på sadelväska
> stor nog att rymma däckjärn, slang, minipump,
> litet multiverktyg, mobil och lite glasspengar.
> Jag tror en sådan borde rymma allt detta:
> http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?Artike
> lNr=50747

Tycker det är bättre att du satsar på en följebil med en snygg tjej i. ;)

BT0001.jpg

Väskor med klickfäste brukar aldrig vara någon höjdare, de skramlar och fästet för klickfästet passar inte alltid alla sadlar.

Förök hitta en väska som sätts fast vid railsen med kardborreband.
Karborrebanden kompimerar också väskan om de behövs.

Det finns tex Specelized, Pro eller Enzyne.

Och f.ö. så tycker just jag att, att ha mobilen i sadelväskan är en dålig idé.

Mobilen har man bäst i en plastpåse i ryggfickan eller i en därtill anpassad telefonpåse hängade runt halsen.

Gandalf skrev:
> OK...det är bara att konstatera att alla har sina
> egna sätt, så jag får väl hitta det jag tror
> passar mig bäst...jag satsar nog på sadelväska
> stor nog att rymma däckjärn, slang, minipump,
> litet multiverktyg, mobil och lite glasspengar.
> Jag tror en sådan borde rymma allt detta:
> http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?Artike
> lNr=50747

fredrikw skrev:
> jag behövs.
>
> tack bruce.

+1

Men hur fäster man fredrikw på ramen? Eller ska man ha honom i ryggfickan?

Stumpy skrev:
> Jag struntar i stilpolisen och kör med både
> sadelväska och rammonterad pump. Då vet jag att
> jag aldrig glömmer sånt. De som är lite mer
> stilmedvetna fyller ryggfickorna istället.

Finns ingen "Stilpolis" som vågat säga till mig. Så jag kör som du med en jävla massa dret på cykeln. Jag har tom sådant där läbbigt flasktställ/hållare bakom sadeln, för två flaskor, på lite längre turer. Desstom cykalar jag med en camel på ryggen.

Jag har med mig mobilen (avstängd såklart), en däckavtagare, en slang, CO2-pump av liten storlek, en patron och husnyckel. Allt ryms i tröjfickorna utan problem.

Det går ju flera hundra mil mellan punkorna så det känns overkill med mer än en slang på träningsrundorna, multiverktyg har jag endast behövt en enda gång på alla års cyklande så det lämnar jag numera hemma. Plånbok behövs inte, måste jag ta en taxi hem kan jag springa in och hämta plastkortet när vi kommer hem, längs med mina vanliga rundor finns varken affär, mack eller fik så var jag skulle behöva plånboken vet jag inte.

Tillbaka
Topp