Få min remote att fungera! Manitou tower ltd

Tigaz

Medlem
Hej, nu över till något helt annat än min felande body. Nu är det som så att efter ett tags användande typ 1 år så har min remote slutat fungera på min manitou tower ltd. Remoten (Den svarta med vit knapp och krom arm som man fäller ner). Går liksom att trycka ner till hälften, sen är det helt stumt, för att få ner skiten till låst läge så måste jag först trycka ner den vita knappen och sen dra ner armen/spaken. Har kollat idag lite närmare och det verkar som att kromspaken åker in när man trycker ner den i den vita knappen som ska glida upp så den hamnar i låst läge tillslut.

Men nu gör den inte det, visst är det lite lera i mekanismen, men jag har provat att spola vatten där, även wd40 att spraya ner i reglaget. Men jag vettefan. Det funkar fortfarande inte. Det verkar som att det är själva Vita knappen som är boven i dramat. Vad tror ni och hur har ni löst det om ni har haft samma problem.

Hade samma problem på min merida med den dämparen. Det är lockuten som är sliten gick tillfälligt att lösa med fett men efter ett tag hjälpte inte det heller. Jag bytte aldrig reglage utan tryckte in den vita knappen jämt i slutet...

Hade den gaffeln och samma problem på min förra MTB. Remoten kräver mycket underhåll för att funka, när den blivit lite sliten räcker det inte med att spola av och smörja. Jag brukade få ta isär den helt och göra rent delarna var för sig ganska ofta, är iofs en ganska enkel funktion med få delar.

Okey om jag nu skulle ha isär den, det kommer inte flyga några fjädrar och skit ur den så fort jag öppnar som är omöjliga att få dit? Vad fettar man med?

Det är inte många delar och fjädern har inte så stor kraft, tror inte det kommer flyga iväg några delar. Ta det försiktigt och fota om du är osäker innan du tar isär bitarna. Jag använde lithitumfett för att jag hade det hemma, men det går nog bra med nästan vad som helst. Eftersom det mest är plast kan nog vanligt vaselin vara ett bra smörjmedel.

Tillbaka
Topp