Få tyst på interna kablar

Glisseur

Aktiv medlem
Jag har en Scott Genius LT med intern kabeldragning för dropperpost, bakväxel och bakbroms som låter som en sämre maracas när det blir stökigt. Har någon en bra idé hur man får tyst på skiten? Ramen har två portar för kablaget, en vid styrhuvudet och en vid vevpartiet, som går att öppna upp hyfsat mycket vilket gör saker lite enklare om man vill pilla in diverse saker (kolla på bilden).

p5pb9846867.jpg

Och nej, byggskum är inte ett alternativ... :)

strips ihop kablarna? strips som inte är avklippta så de konstant ligger emot ramen och ligger mer stilla. spänna höljena mer. byta ram?

Mindre! Spänna höljena mindre! Gärna så att de ligger som en orm med stadig kontakt på båda rörets sidor. Då borde de hållas på plats bättre.

Båda alternativen borde ju fungera, frågan är bara vad som är lättast. Spänna de så de inte kan röra sig eller att trycka in så mycket slang så det ligger emot alla väggar och därför inte kan röra sig.

På min s-works epic med intern dragning ligger höljena o slangarna i en sorts skumslang som är mjuk och tyst.

Jensa86 skrev:
-------------------------------------------------------
> Båda alternativen borde ju fungera, frågan är
> bara vad som är lättast. Spänna de så de inte
> kan röra sig eller att trycka in så mycket slang
> så det ligger emot alla väggar och därför inte
> kan röra sig.

Man kan knappt spänna ens gitarrsträngar så hårt över så lång sträcka. Speciellt inte om de väger som en växelvajer. Dessutom är höljena i första hand kompressionsmotståndskraftiga. Om än inte riktigt lika illa som bowden.

Skumhölje låter praktiskt om man kan hippa något som passar. Kanske tjocka, mjuka skosnören trädda över?

Jag ser ingen kabel?

Edit: Om du ha har interna kablar så är Shimano's lösning buntband på kablarna.

Senast ändrad:
Jag skippade den enkla vägen förbi byggmarknaden och fogskumshyllan och började istället gräva i hyllorna i förrådet. Hittade en gammal Dakine-vätskepåse som jag slaktade på den mjuka och elastiska isoleringsslangen som råkade vara precis ungefär lika lång som underröret på ramen. Sedan trädde jag slangen över ändarna på alla tre vajrar/kablar och matade in den i ramen via porten vid styrhuvudet. Överraskande nog verkar det funka och inte skallra vid en första test på förrådsgolvet. Som bonus hittade jag en 20 cm lång bit växelvajerhölje som låg och rasslade i botten på underröret nere vi vevpartiet, ingen aning hur den hamnat där mer än att jag bevisligen klantade till det när jag byggde upp hojen första gången...

lt.JPG

Tillbaka
Topp