Få ur lager ur nyare Giant (Glory)

ostkaka

Aktiv medlem
Har en Glory från 2012, dvs den nyare modellen. Tänkte byta lager, och Giant har varit så pass snälla att fräsa ur tre små hål så man kommer åt den inre lagerbanan. Antar att Giant själva har ett verktyg som passar. Det kanske går att få tag på ett sådant också men jag hittar inget på nätet.

lager.jpg

Någon som har tips på vad man skulle kunna använda för egensnickrat verktyg, eller om det finns något "riktigt" sådant och vad det kallas i sådana fall (hylspryttel med tre flänsar)?

Dra ett par snabbgängade träskruv rakt i lagerbanan, då har du nåt att ta tag i. Använd en svetstång med mellanlägg som hävarm.

Edit// -fast vid närmare titt verkar det möjligt att driva ut lagret från samma sida som bilden är tagen. Använd då en rörstump imed så stor diameter som får plats i hålet.
Du kan värma stycket lte varsamt med värmepistol först.

Senast ändrad:
Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Där är Maestro-kitet, men det är tämligen onödigt om du inte vill lägga stora pengar.
> Det är dessutom till den gamla versionen.

Såg det. Verkar iofs vara ett bra verktyg eftersom jag har äldre Maestro-cyklar också =) Har sett några som hittat det för ganska billig peng, och om jag i framtiden får tag i ett billigt så..

Pfaff skrev:
> Dra ett par snabbgängade träskruv rakt i lagerbanan, då har du nåt att ta tag i. Använd
> en svetstång med mellanlägg som hävarm.

Preacher skrev:
> de tre små urfräsningarna utan det är mer till hjälp om lagret är så slut så att du
> pressar/slår bort innerringen vid demontering.

Skruvar lät som en ganska bra idé, men det klassiska lagom stor hylsa borde väl också fungera. Risken är som sagt att lagret spricker och ytterringen sitter kvar, men då får jag använda trippelhålen =)

Tack för hjälpen bägge två!

Mike å skrev:
> Varför göra det krångligare än nödvändigt? Ett vanligt dorn bör fungera utmärkt att knacka
> växelvis i urfräsningarna.

För att man vill ha ut lagret rakt så att inte hålet i ramen blir ovalt. Men om man knackar försiktigt hål för hål lär det ju vara lugnt.

ostkaka skrev:
> Mike å skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför göra det krångligare än nödvändigt?
> Ett vanligt dorn bör fungera utmärkt att
> knacka
> > växelvis i urfräsningarna.
>
> För att man vill ha ut lagret rakt så att inte
> hålet i ramen blir ovalt. Men om man knackar
> försiktigt hål för hål lär det ju vara lugnt.

Man lär ju ha tummen rätt mitt i handen om man knackar så illa att man lyckas ovalisera(?) hålet. =)

För den som är intresserad är det följande lager som satt i min 2012 års Glory:

- Ram: 2st 6802 2RS
- Baksving (övre): 4st 6802 RS, två lager på vardera sida
- Baksving (nedre): 2t 6902 VRS
- Rocker arm: 2st 6902 VRS

Jag körde 2RS-tätningar på alla nya lager. Köpte även ett verktyg från Superstar.

bearing.jpg

Denna pryl gjorde livet oändligt mycket lättare att få ur och i lager. Fungerade bäst för 6802-lagrena, hjälpligt för dito 6902.

De dubbla 6802-lagrena i övre baksvingen var lite luriga.

dubbellager.jpg

Dessa är ipresade från varsitt håll i svingen. Genom lagrena sitter en metalldistans som dessutom har en fläns på insidan, mitt mellan lagrena. Det går därför inte att pressa ur distansen separat utan att ett av lagrena följer med. Med lite hylsor, brickor och gängstång fick jag till slut ut distansen och ett av lagrena. Det andra lagret lossnade sedan ganska lätt. Det var lite trixigt att få i nya lager igen.

Alla lager har lite loctite från fabrik, så ett tips är att använda värme (en hårtork räcker) för att få loctiten att släppa.

Tillbaka
Topp