Få ut lager i en Trek Slash med Biltema?

Healons

Aktiv medlem
Tänker jag rätt att nåt av dessa verktyg från Biltema funkar att få ut kullager ur min Trek Slash 2020?
Når ju inte lager att knacka ut från baksidan…

Från 380-1000:- vilket behövs? Om nåt nu funkar? Hjälp en glidhammarnoob

Hade en idé om en expanderbult kanske också funkar att använda o slå på men verktyg är ju alltid lite kul ;-)

Eller sök på blind bearing puller på ebay.

Den såg ju fin ut och prisvärd. Men hur funkar den? ?. Ska dom där runda metallbitarna in i kullagren och sen använder man den svarta pinnen till nåt?
De runda metallbitarna skall sättas på kullager beroende på storlek på kullager, de svarta används sedan för att sättas i de små hålen i mitten på de metallbitarna för att du skall få jämn tryck fördelning när du slår ut kullager utan att förstöra de.

Precis!
Många måste dras ut och det tar jag gärna emot fler tips på billiga verktyg för.
Får nog bli några sådana här för mig tror jag. Enklast jag hittat hittills, meckigt då man måste ha flera olika i rätt storlekar och det inte finns nåt färdigt kit att köpa…

Får nog bli några sådana här för mig tror jag. Enklast jag hittat hittills, meckigt då man måste ha flera olika i rätt storlekar och det inte finns nåt färdigt kit att köpa…

Det finns kit för Trek här:

Presskit här:

Topp!

Men detta verktyg funkar bara om man kommer åt från bägge håll då?

Har många lager som är ”blind bearings ” alltså att dom måste dras ut från samma sida som man pressar i dom
blind bearings har jag också i min kolfiber ram emellan dessa ligger ett litet aluminumrör som en en skruv skall gå i. Det är just därför du skall ha ett sådant verktyg för att slå ur kullager försiktigt ur ramen. Kan du inte skicka en bild på var kullager sitter och hur det sitter så att jag kan se? Lättare att avgöra vad för verktyg du skall ha då.

det där är inget verktyg för att dra ur, du måste fortfarande slå ut kullager som jag ser på bilderna? eller tänker jag fel?

Den varianten, men utan glidhammare med en rörvit, brickor och mutter för att dra ur lager köpte jag för att ta pivot-lagren på min FuelEx (de sitter i par med en rörbit emellan). Funkade inte alls. De kräver att det finns utrymme på baksidan. Fäster inte hårt nog för att friktionen ska hålla fast lagren när man drar ur. Tror mer på de från bearingprotools om man ska förlita sig på radiell exoansion och inte har plats bakom

Köpte ett sånt här för lite diverse:

Funkar mycket dåligt, köp ej.
Det här verktyget är bäst, men risken är att du skadar kolfiber ramen med repor. Dock bättre att dra ur den med detta verktyg än att slå ur den. Här finns videon hur verktyget fungerar: https://m.aliexpress.com/item/4000236279650.html

Det här verktyget är bäst, men risken är att du skadar kolfiber ramen med repor. Dock bättre att dra ur den med detta verktyg än att slå ur den. Här finns videon hur verktyget fungerar: https://m.aliexpress.com/item/4000236279650.html
Det var exakt ett sånt kit jag köpte. Kanske funkar om det är plats bakom lagret så att de kan greppa i den plana ytan med "kragen" helt bakom lagret.
Till undre pivot-lager på en FuelEx Al 2018 funkade de inte alls. Jag försökte där greppa med "kragen" i inre lagerbanan eftersom två lager sitter på var sida ramen med en rörbit emellan och de bara halkade. Funkar alltså inte som "blind puller"

Det var exakt ett sånt kit jag köpte. Kanske funkar om det är plats bakom lagret så att de kan greppa i den plana ytan med "kragen" helt bakom lagret.
Till undre pivot-lager på en FuelEx Al 2018 funkade de inte alls. Jag försökte där greppa med "kragen" i inre lagerbanan eftersom två lager sitter på var sida ramen med en rörbit emellan och de bara halkade. Funkar alltså inte som "blind puller"
Hmm ok.

I värsta fall kan väl TS slipa bort kanten på hylsan som ska fästa bakom lagret och på så sätt få större anläggningsyta mellan hylsa och lager.

-edit-
Men är det exakt samma diameter på distansen som på lager? Det bör väl vara lite spel mellan distansen och materialet i ramen, så att man kan komma åt att knacka på lagret från andra hållet?

Senast ändrad:
Hmm ok.

I värsta fall kan väl TS slipa bort kanten på hylsan som ska fästa bakom lagret och på så sätt få större anläggningsyta mellan hylsa och lager.

-edit-
Men är det exakt samma diameter på distansen som på lager? Det bör väl vara lite spel mellan distansen och materialet i ramen, så att man kan komma åt att knacka på lagret från andra hållet?

På FuelEx går alla lager att knacka ur. Jag knackade pivot-lagren med en drivdon. Röret mellan hade lite spel radiellt så man fick grepp.
De andra hade jag tillverkat pressverktyg liknande RapidRacerProducts röda variant för utpressning.

Mitt problem med designen är att expandermekanismen är rätt opålitlig. Vissa storlekar greppar den bra, men andra, som lite hjullager jag försökte dra, greppar den helt enkelt inte med den avsedda storleken.

Tillbaka
Topp