Fakenger? a.k.a. "De/Dem/Dom tråden"

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Hjälp, känns som man är tillbaka i skolbänken på någon ångestframkallande grammatiklektion självfallet med en lärare i brun manchesterkavaj, orange skjorta och gabardinbyxor med kritrester på. Lärare har ingen egen stil. Fakeachers.

Konvalj skrev:
-------------------------------------------------------
> Om någon moderator finner det olämpligt
> får vi väl bryta ut hela den här diskussionen
> och föra den i egen tråd. :)

Oavsett hoppas jag på kraftfull censur av dina inlägg, givet deras starkt erotiska innehåll.

Finns "Fakenger" i SAOL?

7cebb911ed0ddefb6947a39fe64959be.jpg ht=319

bruce, det är nog en faslig tur att jag inte är lärare. Jag har förvisso en helt annan stil än den du beskriver, men usch och ve för att ha en språkälskare som språklärare. :D

bonbon, har du, liksom jag, en närmast sensuell inställning till språk? Känner du att det rycker i pain richen (det är för övrigt en svensk baguettversion från början - pain från franskans bröd, riche från restaurangen i Stockholm det kommer ifrån) när jag pratar om subjekt, predikat och prepositioner?

DIRAVI skrev:
> Jag skulle inte påstå att, min tolkning av, vad
> du nu skrivit på något sätt motsätter det jag
> försökte föra fram i mitt tidigare inlägg.
>
> Det jag försökte få sagt var, regler till
> trotts, så finns det flera sätt att formulera
> sig på, som alla är rätt, även om det finns
> ytterligare några sätt som är fel.

Då missförstod jag dig och vi verkar hålla med varandra. Åh, detta underbara skrivna språk... :)

Det känns som om vi styrt upp det här ganska bra nu. Kan vi inte snacka lite "var" och "vart" nu? Snälla!

staine skrev:
> Vart jobbar du nånstans Anders?

"Därt", brukade min mor svara på dylika frågor när hon var på språkpolishumör.

staine skrev:

Hemåt, bortåt, hitåt, ditåt.

Inte nyttigt att bli upprörd före frukost, men jag tackar Konvalj och slhap för relevanta genomgångar av subjekt och objekt och allt vad det nu heter.

Jag är den första att förakta en torr, dammig språksyn à la Horace Engdahl men när det blir direkt fel och med risk för missuppfattningar så blir jag upprörd. Instämmer i slhap - hur svårt kan det vara? Okej att inte alla har samma intresse/fallenhet för språk, men på ett internetforum, där man inte känner personen ifråga, ger det bara ett så otroligt slappt intryck att t.ex. uteslutande använda "de" respektive "dem". Om man nu vet med sig att man är osäker på detta och är medveten om att man använder språket varje dag så borde det väl kännas skönt, inte minst för egen del, att lära sig behärska det. Vilket inte kräver någon extremt stor insats - tipset att byta ut mot vi/oss var bra.

Sedan är användandet av "dom" en helt annan sak, som inte har med rätt/fel och risk för missuppfattningar att göra, utan med hur konservativ språksyn man har.

Jag använder exempelvis alltid "de" respektive "dem" på lämpliga platser, men jag använder också "dom" i de fall när jag medvetet vill ha en talspråklig prägel. Stilistik, mina damer och herrar!

Sedan är det också en annan sak att ens egen uppdelning mellan vad som är rätt/fel och vad som hör till stilistiska grepp säkert är lika individuell som flingorna på frukostfilen.

Var/vart är för mig en rätt/fel-fråga, medan "han är äldre än mig" är helt ok. Osv. osv. Nu ska jag få nåt vettigt gjort! tack för energiinjektionen, happy.

staine skrev:

Som föredetta droskbilsförare har jag ju jobbat till flera platser ;)

spiskummin skrev:
men på ett
> internetforum, där man inte känner personen
> ifråga, ger det bara ett så otroligt slappt
> intryck att t.ex. uteslutande använda "de"
> respektive "dem". Om man nu vet med sig att man
> är osäker på detta och är medveten om att man
> använder språket varje dag så borde det väl
> kännas skönt, inte minst för egen del, att
> lära sig behärska det.
>
> Stilistik, mina damer och
> herrar!

Men asså hallå hallå, välkommen till verkligheten det här är ju förfan ett cykelforum och kan man göra sig förstådd med sina kompisar här så är ju syftet nått, fan va trist om alla som skrev här började korrekturläsa sina inlägg till en grammatiskt och semantiskt korrekt svenska och vad tungrodd själva läsningen bleve med dessa enorma utläggningar i stället för bara en hint om vart och med vem och när man tänker cykla eller i förekommande fall har frågor om cykelkomponenter eller dylikt!!
>

Anders H skrev:
> Det känns som om vi styrt upp det här ganska bra
> nu. Kan vi inte snacka lite "var" och "vart" nu?
> Snälla!

Visst, men det är så snabbt avklarat. Var anger befintlighet och vart anger riktning.
Var bor du? Hemma
Vart bor du? Ditåt

:)

spiskummin skrev:
> "han är äldre än mig" är helt ok. Osv. osv. Nu
> ska jag få nåt vettigt gjort! tack för
> energiinjektionen, happy.

I den meningen är "än" en preposition vilket leder till att det efterföljande pronomen ska stå i objektsform, alltså mig/dig/oss...

Varför det är korrekt att skriva "han är äldre än jag" är en längre historia, men kortfattat beror det på att predikatsverbet är utelämnat, "han är äldre än jag är". Med andra ord är båda sätten att skriva korrekt, särskilt om man väljer aktivt att ta bort predikatsverbet eller väljer aktivt att inte göra det.

Senast redigerad av en moderator:
staine skrev:
> Men asså hallå hallå, välkommen till
> verkligheten det här är ju förfan ett
> cykelforum och kan man göra sig förstådd med
> sina kompisar här så är ju syftet nått, fan va
> trist om alla som skrev här började
> korrekturläsa sina inlägg till en grammatiskt
> och semantiskt korrekt svenska och vad tungrodd
> själva läsningen bleve med dessa enorma
> utläggningar i stället för bara en hint om vart
> och med vem och när man tänker cykla eller i
> förekommande fall har frågor om cykelkomponenter
> eller dylikt!!
> >

84 ord utan punkt;-)

Upup skrev:
> 99,99% av alla ryggsäckar är konstruerade för
> en upprät rygg.

På långturer på MTB använder jag samma rygga som för långfärdsskridskoåkningen/inlinestouringen. Den hamnar hyggligt långt ner mot ländryggen och ger inte mycket extralast att bära upp med armarna. Skridskoryggor kanske är lite större än vad den mytiska genomsnittscyklisten tycker sig behöva till vardags, men funkar bra annars.
Vill man modda en vanlig rygga så att den hamnar lägre behöver det inte vara så knepigt, handlar mest om att skarva på axelremmarna.

Ja, eller så köper man en multisport-ryggsäck, typ Haglöfs Intense Series... den kan nog bäras nere på rumpan om det är det man vill... men framförallt så sitter den väldigt bra på cykeln, då den vilar fint på fläskvalkarna vid sidan om magen, och den sitter samtidigt väldigt bra på det sättet när man går/springer/joggar.

Att jämföra begreppet ryggsäck inom sportsammanhang med en vanlig skolrygga man hade som liten, blir lite som att jämföra en kolfiber-havskajak med dem där bananformade containerna man paddlade på kollo. Det finns ju ryggsäckar och så finns det ryggsäckar, så att säga.

Niko/Frost skrev:
> Ja, eller så köper man en multisport-ryggsäck,
> typ Haglöfs Intense Series... den kan nog bäras
> nere på rumpan om det är det man vill... men
> framförallt så sitter den väldigt bra på
> cykeln, då den vilar fint på fläskvalkarna vid
> sidan om magen, och den sitter samtidigt väldigt
> bra på det sättet när man
> går/springer/joggar.
>
> Att jämföra begreppet ryggsäck inom
> sportsammanhang med en vanlig skolrygga man hade
> som liten, blir lite som att jämföra en
> kolfiber-havskajak med dem där bananformade
> containerna man paddlade på kollo. Det finns ju
> ryggsäckar och så finns det ryggsäckar, så att
> säga.

föralldel men har vi inte kommit ifrån ämnet lite nu va. eller!? vad har väskor med denna härna tråden att göra. det hör inte riktigt hemma hit. här i denna tråden talar dem om gramatik o språk.

dtb skrev:
> här i denna tråden talar dem om
> gramatik o språk.

Det verkar behövas några sidor till..

Konvalj skrev:
> > "han är äldre än mig" är helt ok. Osv. osv.

> I den meningen är "än" en preposition vilket
> leder till att det efterföljande pronomen ska
> stå i objektsform, alltså mig/dig/oss...

Ok, tack för det! Jag trodde att det bara var korrekt med "än jag" eftersom det var en förkortning av "...än jag är". Det sa professorn när jag pluggade svenska iaf, fast han var samtidigt ödmjuk nog att säga att han aldrig skulle rätta någon som sa "än mig" eftersom om tillräckligt många säger något språkligt nytt så blir det till sist normen.

Staine skrev:
> fan va trist om alla som skrev här började
> korrekturläsa sina inlägg till en grammatiskt
> och semantiskt korrekt svenska och vad tungrodd
> själva läsningen bleve med dessa enorma utläggningar

Det får stå för dig - själv tycker jag att det är tämligen tungrott med 84 ord utan punkt... :)

Innan vi avskaffar "de" och "dem", kan väl folk sluta skriva "svensklärare". "Svensk" är ett adjektiv. Språket heter "svenska", och därmed är det "svenskalärare" som är det rimliga. Ingen säger "fysisklärare", "matematisklärare" eller "biologisklärare". Att man sagt fel i hundra år eller mer ursäktar inte att det är heltokigt.

Jeppe_E sa:
NLC sa:
Dem är så 2009, 2016 är det hen som gäller.

Ok... Så....

Hen som väntar på något gott?

Hen är väl singular. Jag röstar för "Hem som väntar på något gott". Enda nackdelen jag kan se är att om man ska ta bort dem och ersätta med dom så kommer väl hem att ersättas med hom. Frågan är om ordspråket "borta bra men hemma bäst" då kommer att ersättas med "borta bra med homma bäst".

GoranS sa:
Jeppe_E sa:
NLC sa:
Dem är så 2009, 2016 är det hen som gäller.

Ok... Så....

Hen som väntar på något gott?

Hen är väl singular. Jag röstar för "Hem som väntar på något gott". Enda nackdelen jag kan se är att om man ska ta bort dem och ersätta med dom så kommer väl hem att ersättas med hom. Frågan är om ordspråket "borta bra men hemma bäst" då kommer att ersättas med "borta bra med homma bäst".

himma bäst heter det ju på riksskånska :p

Bengt-re sa:
NLC sa:
OM det nu ändå ska språkutvecklas vill jag slå ett slag för ordstävet "borta bra men hommus bäst".

Tycker bätte om baba ganoush så kanske:

"borta bra men baba ganoush bäst"

Män ä de inte kånstigt att än ska skriva ord på annat sätt än de uttalas? Jag tykker att bårta bra män baba ganoush bäst skulle funka mykket bättre.

GoranS sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
OM det nu ändå ska språkutvecklas vill jag slå ett slag för ordstävet "borta bra men hommus bäst".

Tycker bätte om baba ganoush så kanske:

"borta bra men baba ganoush bäst"

Män ä de inte kånstigt att än ska skriva ord på annat sätt än de uttalas? Jag tykker att bårta bra män baba ganoush bäst skulle funka mykket bättre.

Skall vi boka det!?

Har vi ingen som kommer från någon riktigt rotvälsketalande del av landet som kan komma med någon dräpande fras?

Den bästa jag har att bjuda på är något i stil med (talar inte dialekten själv): Sölerer, hä ligge fäl i sörän. Om någon lyckas dechiffrera det och förklara dess mening fullt ut är jag imponerad, i synnerhet som det nog är en bit ifrån korrekt återigivning.

Je kom ihaug, blann Smålanns folk,
der gatt je föjan ha n tolk
te utty innehålle.
I Skåne, om dæ vill meg tro,
der gatt nu tolkan væra tvo
å stort besver de vålle.

Tillbaka
Topp