Fälg- beslutsproblem.

Wille

Ny medlem
Fälg- beslutsproblem.
Ska beställa nya hjul till min Orbea Terra. Den går både som cross (grusväg, skogsväg) och på vägen.

Har köpt hjul på Actionsport tidigare till mtb:n och tänker beställa där igen.Mkt nöjd.

Nav: Ultegra
Ekrar: ?
Fälg:?
Väljer på No Tubes Alpha 340 (dom har inte den nya 400an), Open Pro (säkert kort)
Väger 82 kg.

Eller systemhjul? Max 5000 kr i så fall.

Hjälp mig välja!

Fälg- beslutsproblem.
De styvaste hjulen lär du få med cxp22 eller 33. Jag hade kört på cxp33. Vill du ha lätta men mindre styva hjul så skulle jag ta rr415 eller Stans. Open pro fungerar säkert också bra, dubbla öljetter kan nog vara av godo.
Jag stör mig lite på att Mavic anger så låga maxspänningar på sina fälgar, men jag körde länge på ett par cxp22 med spänningar kring 130 bak drivsida, de klarade sig bra ändå. Cxp22 är iofs betydligt tyngre än open pro.
Jag skulle köra med revolution/laser-ekrar och competition/race bak drivsida.
Mässingsnipplar ska du ha om du inte vill ha så lätt hjul som möjligt, mycket lättare att justera hjul med mässingsnipplar.

Senast ändrad:
Fälg- beslutsproblem.
Tackar för förslag.Lite sugen på No Tubesfälgar. Frågan är om man ska satsa på de nya 400 (dvs beställa hjul på annat ställe. Mejlat Actiobsports som säger att dom inte tänker föra den fälgen)?
Velocity A 23 har också fått bra kritik när det gäller bra, stabil fälg. Vill ha hjul som är bombsäkra. Om nu några kan bli det iofs..

Fälg- beslutsproblem.
Vill du ha bombsäkert så ska du ju ha en tyngre fälg och tyngre ekrar. Jag har dock kört en hel del skogsväg/grusväg med räcern med Hed C2 fälgar (450g) 28 fram 32 bak utan att hjulen tagit skada så jag kan tänka mig att Stans 400 också kommer att fungera, CXP33 tror jag dock är styvare.
Stans 340 finns i 2 versioner, den gamla lätta kring 350 g och en nyare på 385 där man förstärkt områdedet kring ekerhålen. Den nyare tyngre är rimligen lite starkare.
Men som sagt vill du ha bombsäkert ska du titta på de tyngre fälgarna inte de lättare.
Velocity A23 har ju 17 som innerdiameter men jag tror högre fälgar är styvare.

Kolla starbike annars, jag har inte beställt därifrån men tror de är ok, vettigt betyg i Happys butiksguide och jag tror Weightweenieforumet ligger hos dem.
De har en hjulbyggarservice (som jag ej beställt från) och de har 400 fälgen (de har även RR440 assymetric som kan vara intressant för bakhjul men inte den vanliga 440 fälgen). Vet dock inte vad frakten hamnar på. Du kan dock spara pengar på att välja 105 nav istället för ultegra hos starbike.

Fälg- beslutsproblem.
Kan möjligtvis ha ett par mkt lätt beg Cosmic Carbon SL på gång. Att dom funkar fint till asfaltskörande med lokala klubben är nog klart. Men vågar man dra på cx-däcken o köra grusväg, skogsväg mm? Jag ska inte crosstävla. Gillar dock att köra fina grusvägar. Håller hjulen? Vad sägs?

Tillbaka
Topp