Fälg

jimmy1975

Medlem
Fälg
Hej!

Har en Merida Speeder 400 (https://www.spobik.se/hybridcykel-m...n-wLbQ6fAk0y6d0FKc99JZ7pit8rF9dbWK8cknXGYQLlC) som jag är jättenöjd med förutom när det kommer till däckbyte :(
Nu funderar jag på att köpa nya fälgar till den så jag slipper kränga av och på dubbdäcken. Tanken är kanske att ha originalfälgen till dubbdäcken och dom nya till sommardäcken i sådant fall. Varför jag vill detta är för att jag tycker det är sjukt jobbigt att kränga på och av vinterdäcken. Någon som är duktig på sånt här och kan tipsa om vad jag behöver för att det ska fungera bra? Fälg, skivor, kasset m.m.
Eller ska man fortsätta repa fälg och skada inneslang samt svära vid däckbytena!?

Mvh Jimmy.

Senast ändrad:
Fälg
Du menar hjul va?

Själv har jag i princip likadana hjul till mina cyklar men olika däck och kassetter med lite olika utväxlingar så att byta hjul på en cykel till nåt passande är två minuters jobb och justeringsarbetet är obefintligt.

Fälg
Du menar hjul va?

Själv har jag i princip likadana hjul till mina cyklar men olika däck och kassetter med lite olika utväxlingar så att byta hjul på en cykel till nåt passande är två minuters jobb och justeringsarbetet är obefintligt.
Sorry jag menar självklart hjul. :) Jag hade varit tacksam om jag kunde få lite tips på hur och på vad jag ska söka efter så dom olika delarna blir rätt och passar utan problem till min cykel. Hjul, Kasset, bromsskiva samt bra belägg. Hjulen skulle kunna vara begagnade.

Fälg
Sorry jag menar självklart hjul. :) Jag hade varit tacksam om jag kunde få lite tips på hur och på vad jag ska söka efter så dom olika delarna blir rätt och passar utan problem till min cykel. Hjul, Kasset, bromsskiva samt bra belägg. Hjulen skulle kunna vara begagnade.
Utan att ha en susning om hur just din cykel är inrättat passar det mesta med lika standarder- storlek (622?), nav (QR eller TA?) bromsskivor (160 mm?) och kassett (10-11-12?) med passande utväxlingar och inom din budget antagligen din cykel.

Fälg
Flikar in med att säga att det i 99,99% av alla fall handlar om handhavande mer än faktiska felkonstruktioner när det kommer till att byta däck. Så den enklaste lösningen är förmodligen att ta av och på däcken på rätt sätt, så slipper du köpa nya hjul!

Orkar inte riktigt skriva hur man gör just nu (har gjort det så många gånger).. Var bor du? I Göteborgsområdet kan du få en enkel demonstration vid väl valt tillfälle!☺️

Edit: Såg att du även haft en annan tråd om just däckmonteringsstrul. Vi borde ha en mekguide på forumet med pedagogiska filmer som visar däckbyte/punkalagning, kedjesmörjning och andra extremt grundläggande mekkunskaper som jag tror brister väldigt mycket hos cyklister i allmänhet och ger en massa grå hår och väcker onödig frustration. Även enkla saker kan göras svåra om man angriper dem från fel håll.

Senast ändrad:
Fälg
Flikar in med att säga att det i 99,99% av alla fall handlar om handhavande mer än faktiska felkonstruktioner när det kommer till att byta däck. Så den enklaste lösningen är förmodligen att ta av och på däcken på rätt sätt, så slipper du köpa nya hjul!

Orkar inte riktigt skriva hur man gör just nu (har gjort det så många gånger).. Var bor du? I Göteborgsområdet kan du få en enkel demonstration vid väl valt tillfälle!☺️

Edit: Såg att du även haft en annan tråd om just däckmonteringsstrul. Vi borde ha en mekguide på forumet med pedagogiska filmer som visar däckbyte/punkalagning, kedjesmörjning och andra extremt grundläggande mekkunskaper som jag tror brister väldigt mycket hos cyklister i allmänhet och ger en massa grå hår och väcker onödig frustration. Även enkla saker kan göras svåra om man angriper dem från fel håll.
Fast det är ju rätt smutt att ha två par hjul.
Ännu smuttare att ha två cyklar såklart. 😊

Fälg
Jag har empiriskt funnit att tre cyklar är lagom för att slippa byta däck. En cykel som står med dubbdäck året om, gärna med skärmar och utan fartambitioner. En cykel som man har två par hjul till, ett par med och ett par utan dubbäck. Och (minst) en cykel som aldrig har/tar dubbat.

Fälg
Jag har empiriskt funnit att tre cyklar är lagom för att slippa byta däck. En cykel som står med dubbdäck året om, gärna med skärmar och utan fartambitioner. En cykel som man har två par hjul till, ett par med och ett par utan dubbäck. Och (minst) en cykel som aldrig har/tar dubbat.
Exakt, av varje sort.
3 mtb
3 lvg
3 gravel
🥳

Fälg

Tänkte litet åt det hållet, fast tänkte det kunde vara idé att byta däcken.
Finns säkert någon mekguide bland alla artiklar.
Det viktiga är att man tar av hjulen innan man sätter igång. Senast det var aktuellt, så lagades punkteringar utan att ta av hjulet. :rolleyes:

Fälg
Det viktiga är att man tar av hjulen innan man sätter igång. Senast det var aktuellt, så lagades punkteringar utan att ta av hjulet. :rolleyes:
Vilka däck har TS idag då? Är inte det en svår rekommendation utan att veta någonting om det öht..?

Att först ta av hjulet man tänkt byta däck på hade nog inte jag haft med som punkt 1 för en mekguide tror jag, det säger nog sig självt om man funderar i mer än 3 sekunder. :P

Fälg
Hej!

Har en Merida Speeder 400 (https://www.spobik.se/hybridcykel-m...n-wLbQ6fAk0y6d0FKc99JZ7pit8rF9dbWK8cknXGYQLlC) som jag är jättenöjd med förutom när det kommer till däckbyte :(
Nu funderar jag på att köpa nya fälgar till den så jag slipper kränga av och på dubbdäcken. Tanken är kanske att ha originalfälgen till dubbdäcken och dom nya till sommardäcken i sådant fall. Varför jag vill detta är för att jag tycker det är sjukt jobbigt att kränga på och av vinterdäcken. Någon som är duktig på sånt här och kan tipsa om vad jag behöver för att det ska fungera bra? Fälg, skivor, kasset m.m.
Eller ska man fortsätta repa fälg och skada inneslang samt svära vid däckbytena!?

Mvh Jimmy.
Vissa fälgar i kombo med vissa däck är i min erfarenhet ruggigt svårjobbade. Man kan köpa rejäla däckjärn, träna på gym, lära sig rätt teknik. Sista delen tycker jag är bra annars så är det undvik däck och fälgar som inte funkar. Jag är dock jävig då jag cyklar långt året runt och ogillar långa slangbyten i samband med punka vintertid. Jag har kört med taktiken att sälja svåra däck alt ha med mig lättkrängda däck i reserv när man cyklar. Jag kör inte med extra hjul. Nackdelen med att byta hjul är att kedja och kasett slits samman. Så strax efter byte så kan det växla lite sämre.

Fälg

Jag kan lova dig att mina dubbdäck är ett rent h-vete att lägga på mina originalhjul. Jag har inte tummen mitt I handen men dom är så tajta så det är på gränsen till skrattretande :)

Fälg
på vissa navväxlade cyklar är det en fördel slippa justera om växlarna och för den delen kedjespänningen i samband med lagning av punka. görs med fördel roadside, såvitt man ser var punkan sitter.

dina därefter osmutsiga fingrar tackar dig. och ja, vissa däck kan vara besvärliga, men det gäller mest nya däck.

bland det viktigaste skulle jag säga är att få bort taggen som gärna sitter kvar där i däcker

Fälg
Fälg
Som andra sagt så är det nog bara att öva och se till att kanttråden hamnar i mitten på fälgen när du kränger på vinterdäcken. Finns även tång att använda om du vill spara tummarna: https://bikable.se/verktyg/dackjarn...WYhHMGQUIor87AUZ_6uNdHFRFns62cg0aAh4xEALw_wcB

Annars är det ju vanliga 28” standardhjul på din cykel med quick release och 160mm skivor. Ska du köpa nytt så räkna med ca 2000kr. Plus kassett och kedja om du inte ska flytta kassetten vid bytet. Då behöver du också verktyg som kostar ett par hundra.

.

Fälg
TS cykel verkar inte ta jättebreda däck om det också ska få plats skärmar, vilket TS rimligen vill ha för det verkar vara en vardagscykel.
Då är mitt tips för TS att köpa ett par begagnade 26" mtb-hjul och köpa lämpliga kassett, bromsskivor och vinterdäck till den, då får du lätt plats m 50 mm (~ 2tum)sdäck vilket är skönt att ha när det är snö o extra ojämnt underlag.
Exvis Continental winter contact 2, dubbfria, så slipper du rasslet de dagar det inte ligger is på gatorna.
27,5" kan också vara ett alternativ.

Fälg
Ja det är ju ett vanligt dubbdäck, typ vanligaste på marknaden. De som heter Marathon är lite mer lättrullade, men lär ha mindre betydelse kring hur tighta de är att få på och av. Funkar däcken i övrigt behöver dom väl inte bytas?

Du verkar ju redan ha lite koll på cykling och så, så drar bara den viktigaste faktorn för att byta däck smidigt: Lägg ned däckets kanttråd i mitten på fälgen precis rakt motsatt ventilens placering. Se till att övriga däcket "matas" upp mot ventilen genom att trycka ned det i mitten av fälgen "hela vägen runt", där du sedan använder däckjärn för att få loss däcket precis intill ventilen. Detta gäller både när man sätter på och tar av däck från en fälg, och man gör alltid likadant: BÖRJA med bryta loss däcket i höjd med ventilen om du ska ta av däcket, SLUTA vid ventilen om du ska lägga på däcket. Inga undantag, så löser sig alla bekymmer. Inga. Undantag.

Tydligen så ska det finnas några särskilt svåra kombos, men att du råkar sitta med en sådan enhörning tycker jag låter näst intill orimligt. Och om du då råkar befinna dig i Göteborgsområdet så kommer jag gärna förbi och provar, eftersom jag aldrig stött på någon olöslig kombo och det hade varit kul att se en sådan i verkligheten.

Fälg
Tydligen så ska det finnas några särskilt svåra kombos, men att du råkar sitta med en sådan enhörning tycker jag låter näst intill orimligt. Och om du då råkar befinna dig i Göteborgsområdet så kommer jag gärna förbi och provar, eftersom jag aldrig stött på någon olöslig kombo och det hade varit kul att se en sådan i verkligheten.
I min självupplevda annektotiska värld händer detta. Jag har även haft en punka med en sådan kombo i Österike 2006. Det gick inte att kränga på däcket. Till slut gav vi upp. Frun begav sig iväg för att köpa nytt däck. Jag blev kvar med cykeln. Efter en timme dök det upp en trevlig farbror. Han hade jobbat som cykelmontör i en fabrik i tre år när han var nyinflyttad. Så ett och annat däck hade han monterat. Svår att argumentera emot mao. Lite senare gjorde vi allt t.ex tvål och vatten, men inget hjälpte. Men som tur var hittade frun ett bättre däck och vi kunde fortsätta.

Fälg

Edit: Såg att du även haft en annan tråd om just däckmonteringsstrul. Vi borde ha en mekguide på forumet med pedagogiska filmer som visar däckbyte/punkalagning, kedjesmörjning och andra extremt grundläggande mekkunskaper som jag tror brister väldigt mycket hos cyklister i allmänhet och ger en massa grå hår och väcker onödig frustration. Även enkla saker kan göras svåra om man angriper dem från fel håll.har inga problem

Vill bara förtydliga att just dessa dubbdäck är sjukt jobbiga även om man gör hyfsat rätt enligt alla regler och proffsvideos på nätet. Kanske det är så att just detta däcket är bökigt till mitt hjul. Inte vet jag men det går åt sjukt med kraft att få över sista biten.

Fälg
Vissa fälgar i kombo med vissa däck är i min erfarenhet ruggigt svårjobbade. Man kan köpa rejäla däckjärn, träna på gym, lära sig rätt teknik. Sista delen tycker jag är bra annars så är det undvik däck och fälgar som inte funkar. Jag är dock jävig då jag cyklar långt året runt och ogillar långa slangbyten i samband med punka vintertid. Jag har kört med taktiken att sälja svåra däck alt ha med mig lättkrängda däck i reserv när man cyklar. Jag kör inte med extra hjul. Nackdelen med att byta hjul är att kedja och kasett slits samman. Så strax efter byte så kan det växla lite sämre.
Kanske ska hitta ett annat däck som är mer lättjobbat då? Några tips?

Fälg
jag skulle i första hand överväga att ekra in en fälg med djupare central skåra. så att även problematiska däck kan hanteras.

det betyder gärna en bredare fälg. en sidovinst med det är att rullet med ett givet däck förbättras, vilket enligt min erfarenhet särskilt gäller för dubbdäck.

Fälg
Till min pendlarhoj köpt jag ett likadant framhjul som redan fanns på hojen. Det nya hjulet satte jag dubbdäck på och kan nu skifta mellan dubbat och odubbat fram smidigt. Efter en kall vinter med halka och snö kan jag konstatera att det funkat väldigt bra med dubbat framdäck och odubbat bakdäck. Jag stressar dock inte på vintern utan kör sansat.

Fälg
jag skulle i första hand överväga att ekra in en fälg med djupare central skåra. så att även problematiska däck kan hanteras.

det betyder gärna en bredare fälg. en sidovinst med det är att rullet med ett givet däck förbättras, vilket enligt min erfarenhet särskilt gäller för dubbdäck.
ett exempel är förbättringen när jag byggde i ordning ett andra hjulpar till min vinterbrompton. här ses samma däck på originalhjulen med svart fälg, och de jag byggde med 40i-fälgar.

de går snabbare redan på asfalt, men största skillnaden uppstår på kexigt frusen packad snö. en habil kompis med vana av highest end mtb provlånade cykeln en kortis och undrade om den hade motor:)
.
IMG_1350.webp

IMG_1454.webp

Fälg
Brukar vara rea på dubbdäck nu. Så med lite tur kan en cykelbutik finnas nära dig. Då kan du fråga om vederbörande har några lättmonterade däck. Om så finnes. Säg att du köper dem med vilkoret att de är lättmonterade. Montera dem sedan i butiken. Är de lättmonterade så köper du dem om inte lämna tillbaka.

Fälg
Brukar vara rea på dubbdäck nu. Så med lite tur kan en cykelbutik finnas nära dig. Då kan du fråga om vederbörande har några lättmonterade däck. Om så finnes. Säg att du köper dem med vilkoret att de är lättmonterade. Montera dem sedan i butiken. Är de lättmonterade så köper du dem om inte lämna tillbaka.
Utbudet på bra dubbdäck är ju inte helt gigantiskt kanske, och jag är tveksam om TS nuvarande helt vanliga Winter tillhör den svårmonterade sorten. Dubbdäck är stela och värre än mjuka fina sommardäck såklart, får man nog räkna med.

Jag verkar fortsätta vilja att inget köps utifrån den här tråden. Sorry.😂

Tillbaka
Topp