Fälgar 29+ (i35 eller Hugo 52)

marxos

Medlem
hej happy!
Jagar hjul till min Surly Krampus. Var först avskräckt av höga priser, men har nu hittat vad jag tror är ett par prisvärda alternativ. Gå nu gärna loss med åsikter. Prioriterar hållbarhet och komfort, och tänkte köra över rötter och sten i t ex Nacka och Järva.

Detta kit, med fälgen notubes Hugo 52 och dt comp-ekrar, för 449 eur
Http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-350-disc-is-custom-wheelset-mtb-29er-4169?c=107

Detta lite smalare kit, med nya asym i35, novatec-nav och och Ekrarna sapim race, för 444 eur.
http://superlight-bikeparts.de/Lauf...fradsatz-All-mountain-Laufradsatz-WTB-i35-rim

Skulle det vara jag som köpte plus-hjul så hade jag köpt med 35mm innerbredd för att hålla mig på maxmåttet som är rekommenderat till procore. I detta fall betyder det asym i35.

Men är det 100% slanglöst som gäller för dig så kan det vara kul med fetast möjligt. Speciellt om du inte cyklar där det är risk att kantslå fälgarna i elaka stenar.

Tänker att jag provar ett däck på knappa 3" till 3". Kanske dessa maxxis chronicle 3" http://www.actionsports.de/en/detail/index/sArticle/17150
Slanglöst pallar jag nog inte i nuläget.

Bra tips där ang kantstötning. Är ju rookie, och vill inte behöva vara överdrivet nojjig. Men jag har förstått att (som geekstremist skriver) ett brett däck på en smal fälg ger däcket en mindre fördelaktig profil.

Några synpunkter på själva fälgarna eller naven? Duger t ex novatec-naven?

marxos skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänker att jag provar ett däck på knappa 3"
> till 3". Kanske dessa maxxis chronicle 3"
> ...
> Men jag har förstått att (som geekstremist skriver)
> ett brett däck på en smal fälg ger däcket en
> mindre fördelaktig profil.

På en smal fälg blir det lite ballongvarning, men på en bred fälg kan däcken istället bli lite för kantiga. Det är för och nackdelar med båda varianter.
Jag har svårt att tro att 35mm innerbredd blir för smalt för majoriteten av irl-cyklister, men det är ju alltid coolt att ha fetast möjligt ;)
Är tanken att cykla snö och sand så är det bred fälg med extra lågt tryck som gäller, cyklar du mest stenig stig i hög fart så är det inte helt tokigt att minska fälgbredden och öka trycket lite.

Detta skrivet av en som cyklat ytterst lite plus-cyklar, men läst ganska mycket om dom på nätets olika plusbike och fatbike-sidor.

Å andra sidan funkar ju 35 mm innerbredd finfint till 2,4"-däck, så jag skulle säga att det är onödigt smalt till plusdäck.

Edit: Sen beror det väl på hur plusdäcken är konstruerade. I stort sett alla fatbikes har ju relativt asbreda fälgar om man jämför med däcksbredden. Och ju större däck, desto mindre borde profilen spela roll eftersom man kör med lägre tryck och därmed har mer gummi i backen. Att köra högt tryck förtar ju halva grejen med stora däck.

Senast ändrad:
marxos skrev:
> hej happy!
> Jagar hjul till min Surly Krampus.

Skulle inte du köpa en Ogre eller en longitude?

Blev det en krampus i stället, eller har du den sen tidigare?

Jag är jäkligt sugen på en krampus själv faktiskt. ?

Maxxis Chronicle klarar båda fälgbredderna och den uppmätta bredden vid "skuldrorna" är omkring 75-77 mm så risken för fälgkantskrap får anses vara liten.

+1 på vad Lars nämner om innerbredd och lös mark vs stökig stig.

Vad gäller komponentval så är min åsikt:

DT > Novatec
WTB > Stan's

Skillnaderna är inte stora men Novatec får lite blandade omdömen, DT naven är robusta och deras ratchet teknik är ett plus.

Jag tror på fördelarna med asymmetriska fälgar så WTB går före Stan's om inte bredden är avgörande, dessutom ser i35 ut att vara starkare konstruerad med mer material plus öljetter för ekrarna.

Om du kan vara utan asymmetri och öljetter, så har ju annars både WTB och DT fälgar i lagombredden 44-45 mm... Scraper resp XM551

Stewe skrev:
> marxos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hej happy!
> > Jagar hjul till min Surly Krampus.
>
>
> Skulle inte du köpa en Ogre eller en longitude?
>
> Blev det en krampus i stället, eller har du den
> sen tidigare?
>
>
> Jag är jäkligt sugen på en krampus själv
> faktiskt. ?

Jo, planen va en Longitude, men hittade ingen. Och så hittade jag istället Krampus till hyfsat pris, å det verkar ju vara en hoj/ram som gillas av många. Är riktigt taggad. Du är välkommen att prova när den är färdigbyggd.

Utifrån ovan resonemang lutar det lite åt i35. Ryde trace är ju ännu smalare, så känns lite tveksamt. Däremot är det lite intressant med de billigare xt-naven, om de håller bra. Knepigt nu är att det enda stället som säljer prisvärda hjulset med i35 säljer dem med just Novatec. Eller har någon förslag på andra butiker som säljer sådana set?

marxos skrev:

> Jo, planen va en Longitude, men hittade ingen.

Jasså, Sivert hade sålt sin?

Och så hittade jag istället Krampus till hyfsat
> pris,

Köpte du ett ramset?
nytt/begagnat?

å det verkar ju vara en hoj/ram som gillas
> av många. Är riktigt taggad. Du är välkommen
> att prova när den är färdigbyggd.

Kul, det låter spännande, ska bli kul att se fortsättningen på det här bygget, och massa bilder...

:-)

Brukar alltid börja med att leta begagnat, men ingen framgång där. På.brittiska Triton Cycles hittade jag ett Krampus L ramset för 5800 inkl frakt.

Är rätt säker på att detta inte är sista frågan som behöver avhandlas, så kanhända är det lika bra att starta byggtiden.

Det är inte så himla noga med bredden, allt över 30mm funkar. Actionsports har Hugo också tror jag, om du nu ändå vill ha ordentlig bredd.

marxos skrev:

> Är rätt säker på att detta inte är sista
> frågan som behöver avhandlas, så kanhända är
> det lika bra att starta byggtiden.

Helt rätt, en byggtråd med många bilder behövs definitivt.

Det blir bra inspiration för mig, så kanske jag får tummen ur nån gång...

:-)

DanielW skrev:
> Kolla även på Stooge om du ska köra helstelt,
> fantastiskt rolig cykel. Om du bor i Skåne kan du
> få provcykla om du vill.

Tack för tipset, den är klart ett alternativ.

Köpte du komplett, eller ett ramset?

har för mig att jag frågat dig detta tidigare :-)

Stooge kollade jag också på. Och Soma Juice, men där verkar det bli dyrt med tull å annat.

För att återgå till hjulfrågan. Superlight uppger sig inte ha fått höra om annat än slitdelar/service avs Novatec-naven. Men de erbjuder annars hjulen med franska Aivee-nav. Någon som har erfarenhet eller synpunkter?

Av vad jag lyckats utläsa på ett tyskt forum är användarna positiva.

http://www.aivee.fr/en/aivee-vtt-universe/hubs/mt3-detail.html

Senast ändrad:
Jag köpte ett ramset. Vet inte om Andrew säljer hela men han verkar väldigt flexibel så skicka ett mejl. Nya ramen ska klara vissa 29+/bakfälgskombo men även B+ bak och 29+ fram som verkar kul att prova.

Kan det inte vara idé att titta på DT XM 481 också, om du ändå funderar på 35 mm fälgar?
ScreenShot2015-09-22at23.42.15.png
ScreenShot2015-09-22at23.42.29.png

http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XM-481
400 € räknade jag fram det till på Action-Sports.

Edit: Länk till fälgen, som råkar finnas i både 27.5" och 29".

Senast ändrad:
Swoop skrev:
> Kan det inte vara idé att titta på DT XM 481
> också, om du ändå funderar på 35 mm fälgar?
>
> http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XM-481
> 400 € räknade jag fram det till på
> Action-Sports.
>
> Edit: Länk till fälgen, som råkar finnas i
> både 27.5" och 29".

Tack för tipset! Men i35 har (om jag inte missförstått nåt) 35mm i innerbredd, och lämnar därmed lite mer plats för däck.

marxos skrev:
> Tack för tipset! Men i35 har (om jag inte
> missförstått nåt) 35mm i innerbredd, och
> lämnar därmed lite mer plats för däck.

Aaa, såklart, borde läst länkarna bättre.

Inte mycket att säga om Aivee alltså... Av vad jag lyckats utläsa på något tyskt forum verkar de få goda vitsord, så jag chansar på dem å lägger en beställning.

Aivee verkar ganska nya i branschen, det enda mer ingånde test jag hittat var roadbikereview och de hade inte några klagomål på naven förutom lite oljud i bodyn.

Grejen med Novatec är ju iofs att de är Joytech's egna komponentdivision. Joytech tillverkar mängder av nav till kreti och pleti men även som lågprisalternativ hos de större cykelkomponentmärkena. ...lite som uttrycket "alla vägar leder till Rom".

Hursomhelst, om det är något som strular med lagren så kan du ju senare uppgradera med SKF eller Enduro lager, det kan inte göras med Shimanos cup-and-cone.

Lycka till med 29"+ däck iaf, jag siktar på b+ själv inom en snar framtid. Om min nuvarande HT tillåter bredden dvs, har inte råd med ytterligare en n+1 :P

Så hur gick det, vad blev det för fälgar ?

Ska själv jaga rätt på ett par 29+ fälgar, tips?

Ja vikten är väl det enda som gör detta komplicerat. Förutom valet mellan kolfiber vs alu och det är ju oftast rätt tydligt vilket som passar bäst i respektive fall. Men steg om 100 g och 5 mm hit eller dit, klart svårare att välja sweetspoten då. 6-700 g skogsfälgar vill man ju inte släpa runt om det inte verkligen BEHÖVS. När jag bytte ful-Alex mot Crest på hardtailen för några år sen var det ju som trolleri, så lätthanterat som det blev.

Jag har precis byggt med Easton ARC 40+, väger lite mer men ska förhoppningsvis klara det mesta. Mitt hjulset landar på ca. 2100g, det känns inte överdrivet tungt.

Fälgarna jag länkade här uppe väger ju 1980g, ev funderade jag på DT350 nav med samma fälg, blev något tyngre dock men känns som ett säkert kort vad gäller nav iaf.

Vikt runt 2000g för ett par 29+ känns ok tycker jag.

Jag har dt350 nav, boost bak, vanliga budgetekrar med mässingsnipplar. Kan väga hjulen när jag kommer hem, har inte varit så värst intresserad av vikten. Det får väga vad det väger :)
Frippe.A sa:
Fälgarna jag länkade här uppe väger ju 1980g, ev funderade jag på DT350 nav med samma fälg, blev något tyngre dock men känns som ett säkert kort vad gäller nav iaf.

Vikt runt 2000g för ett par 29+ känns ok tycker jag.

Tillbaka
Topp