Fälgar: Gravel vs XC, skillnad? Trams?

Swoop

Aktiv medlem
Nu har gravelflugan tagit fart ordentligt så det dyker upp massa unika komponenter som marknadsförs hårt. Allt ska vara specifikt gravel; handskar, skor, däck... och fälgar.

Vad är det egentligen för skillnad på en klassisk XC fälg och en modern gravel fälg?
22-25mm ID och ska funka till liknande däcksbredder.

Tittar man på t.ex. DTs hemsida så har de gravelspecifika fälgar
GR531 med ID 24mm, OD 28mm och höjd 25mm. Dessa väger 535g! Det är väldigt tungt må jag säga.
För XC finns t.ex.
XR391; ID 25mm, OD 29mm, men höjd 18mm. 440g.
Är det verkligen värt nästan 100g extra i roterande massa för att vara aero? Och är det så aero med 25mm höjd på fälgen? Verkar vara trams som jag ser det.

ZTR Grail är 20.3, 24.1, 24.5 och väger 460g. Det är ju bättre, men då är ju den mycket smalare än XR391. Den är ju typ jämförbar med XR331 som väger ynka 380g.

Kan nån dirty-grusrejsande hipster förklara?
1589486197677.png

Trams såklart, förutom att åtminstone jag hade haft en lite bredare fälg på en XC än en gravel. Om aero skulle vara viktigt är det nog inte gravel man sysslar med. Kan det ha något att göra med att tillverkarna försöker sälja så många grejer som möjligt??

Det var förut för att grusfälgarna tålde mer tryck, ex när Grail kom i förhållande till Crest. Nu vet jag inte, kanske fortfarande så.

Aero-gravel kanske är viktigt för de riktiga rejsarna, men andra dödliga borde väl inte bry sig ett dugg. Om man nu inte vill pressa massa landsväg på 40mm slicks+högprofilfälg.

Maxtrycket köper jag dock, hade jag inte tänkt på. 5.5 bar max på XR391 så det kanske ev. kan vara lite tight om man vill ha marginal. Kör man 40mm däck vill man väl ändå inte ha mer än typ 4 bar? 331 verkar ge upp vid 3.5bar, så då kanske den är ute ur gravel-land.

Det gör väl också kanske att massa gamla MTB-hjul i 142x12 standard inte går att sätta på sitt grusräcerbygge rakt av.

Aero-gravel kanske är viktigt för de riktiga rejsarna, men andra dödliga borde väl inte bry sig ett dugg. Om man nu inte vill pressa massa landsväg på 40mm slicks+högprofilfälg.

Maxtrycket köper jag dock, hade jag inte tänkt på. 5.5 bar max på XR391 så det kanske ev. kan vara lite tight om man vill ha marginal. Kör man 40mm däck vill man väl ändå inte ha mer än typ 4 bar? 331 verkar ge upp vid 3.5bar, så då kanske den är ute ur gravel-land.

Det gör väl också kanske att massa gamla MTB-hjul i 142x12 standard inte går att sätta på sitt grusräcerbygge rakt av.

kört 38 och 44mm däck på min Gravel hittills.
Båda Tubeless med 3bar bak och 2.5bar fram.

Nästa projekt blir att bygga tillbaka mina Traverse SL till 142 standard och använda dem.
kan inte se mig någonsin vilja ha över 3bar på en Gravel, någonsin, någonstans utan siktar mer på att hitta lämpliga däck och klämma på några med 50-52mm bredd. ??
Men det kanske handlar om hur och vad man vill cykla på dessa MTB wannabes. ?

Tillbaka
Topp