Fälgbromsar för breda däck?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Som ovan: Vilka dual pivot- eller andra bromsar tar däck mellan 35 och 40 mm? Behöver ha något slags praktisk erfarenhet att utgå ifrån.

Bromsarna får inte ha för lång reach, ett av problemen är att de flesta som sätter breda däck på ramar avsedda för fälgbroms behöver bromsar med mer reach än normalt. Jag behöver bromsar som är vida nog att fungera med breda däck men som är gjorda för ett lågt sittande fäste och ganska kort reach. Exempelvis har mina Mafac Racer gott om plats, men de går inte att justera tillräckligt högt för att fungera.
BFCA5DA5-D24B-43B1-8994-29D82399807E.jpeg

Som ovan: Vilka dual pivot- eller andra bromsar tar däck mellan 35 och 40 mm? Behöver ha något slags praktisk erfarenhet att utgå ifrån.

Bromsarna får inte ha för lång reach, ett av problemen är att de flesta som sätter breda däck på ramar avsedda för fälgbroms behöver bromsar med mer reach än normalt. Jag behöver bromsar som är vida nog att fungera med breda däck men som är gjorda för ett lågt sittande fäste och ganska kort reach. Exempelvis har mina Mafac Racer gott om plats, men de går inte att justera tillräckligt högt för att fungera.
Visa bilaga 551729
Byt dem mot någon med ett par Mafac Racer short reach :)

(Eller ett par weinmann vainqueur short reach, de borde också funka)

Byt dem mot någon med ett par Mafac Racer short reach :)

(Eller ett par weinmann vainqueur short reach, de borde också funka)
Det irriterande är att jag har ett par Mafac Competition liggande (fick dem i byte av @Skruff) men de saknar både bult (går att lösa) och straddlevajer (går inte att lösa).

Gör tvärt om och ta det på ramen. Dvs höj infästningen. Antigen genom att svetsa dit en liten bit plattjärn med hålet högre upp. Eller skär bort lite i mitten av fästet och ersätt det med en ny bit om du vill ha allt i ett plan. Går att göra snyggt så att det ser original ut. Varför inte kombinera med baklampsfäste t ex.

Det ser ut att finnas marginal att fila upp spåret i bromsen för klossarna så att de kommer högre. Men det känns som helgerån på så vackra bromsar.

Varför går det inte att hitta en passande bromsvajer?
Av någon anledning har Mafac gått ifrån Racerns utmärka konstruktion med ställbar straddlevajer till en variant med två sfäriska nipplar. Går inte att hitta i dag. Dia-Compe/Weinmann-varianter funkar inte.

Gör tvärt om och ta det på ramen. Dvs höj infästningen. Antigen genom att svetsa dit en liten bit plattjärn med hålet högre upp. Eller skär bort lite i mitten av fästet och ersätt det med en ny bit om du vill ha allt i ett plan. Går att göra snyggt så att det ser original ut. Varför inte kombinera med baklampsfäste t ex.

Det ser ut att finnas marginal att fila upp spåret i bromsen för klossarna så att de kommer högre. Men det känns som helgerån på så vackra bromsar.
Jag (klåpare) vill nog inte ge mig på att svetsa i Champion No. 1. Men tack för tips!

Av någon anledning har Mafac gått ifrån Racerns utmärka konstruktion med ställbar straddlevajer till en variant med två sfäriska nipplar. Går inte att hitta i dag. Dia-Compe/Weinmann-varianter funkar inte.
Enklaste sak i världen, finns nipplar med hål för vajern och sedan löder man bara fast den med vanligt lödtenn. Så var standard förr och hittar man inte sådana nipplar kan man ju borra ett par själv. Man kan också göra en liten form och gjuta nya nipplar.

Edit. Har du provat Shimanos vajer för centrumdragna?

Enklaste sak i världen, finns nipplar med hål för vajern och sedan löder man bara fast den med vanligt lödtenn. Så var standard förr och hittar man inte sådana nipplar kan man ju borra ett par själv. Man kan också göra en liten form och gjuta nya nipplar.
Nej, man kan inte göra en liten form och gjuta nya nipplar. Men du kan tipsa om var man köper nya! ?

Håller lödtenn alltså?

Gjorde förr åtminstone :)

Är problemet att det behövs sfäriska? Det borde väl lite arbete med en fil kunna lösa?
Japp. Det är planen just nu. Men så hittade jag dessa på eBay:

Funkar det inte att bara höja bromsen med ett plattjärn med två hål (motsvarande den där AliExpress-prylen men lite mer hemmamekigt)? Det, eller en uppsättning offsethållare för bromsklossar vända åt "fel" håll.

Jag har sett ett otal 650b-konverteringar med det ena, andra eller båda av ovanstående och det borde väl vara möjligt att göra det omvänt...

Funkar det inte att bara höja bromsen med ett plattjärn med två hål (motsvarande den där AliExpress-prylen men lite mer hemmamekigt)? Det, eller en uppsättning offsethållare för bromsklossar vända åt "fel" håll.

Jag har sett ett otal 650b-konverteringar med det ena, andra eller båda av ovanstående och det borde väl vara möjligt att göra det omvänt...
Funkar säkert men jag vill inte fulmeka med den här hojen.

Hittade de här i en låda, de satt på min frus Crescent 316 när jag köpte den. Shimano kallade systemet för ”link-type centrepull calipers”. Det är en centrumdragen broms utan straddlevajer där man istället drar bromsvajern i en metallarm som är fäst i bromsarmen på ena sidan och sedan fäster vajern direkt i den andra armen. Det liknar alltså systemet för de cantibromsar som kom under 80-talet.
BD00345F-97C7-494F-BA8C-EE65FDC3497C.jpeg

Visa bilaga 551729

Cantilever är ju framtagna för att passa med breda däck - och för att inte bygga upp lera och skit.
PippiW kunde löda dit fästen på Olga, så varför inte du? ?

Tillbaka
Topp