Fälgbyte och storlek

ulen

Aktiv medlem
Fälgbyte och storlek
Dags att byta nedslitna fälgar på sliten pendlare. Navväxel och dynamo gör att jag tänkte byta fälg istället för nya jhul.

Etrto 622x13c står det på fälgen (6063T6 är väl materialet)
30-622 (28x1.2-700x30C) på däcket.

Tanken är att behålla ekrarna (om de känns hela efter rivning), och möjligen köpa nya ekernipplar, 32 st per hjul.

Men vad ska jag ha för parametrar på fälgen?
Fälghöjden är ju avgörande om de gamla ekrarna funkar? Framgår den nånstans?

Bilagor

• fälg.jpg
    fälg.jpg
    872.5 KB · Besök: 97
  • däck.jpg
    däck.jpg
    722.5 KB · Besök: 86
Fälgbyte och storlek
Om du inte kan läsa dig till fälgens ERD, så får du mäta den.
Försök sedan hitta en fälg med samma ERD. Gärna en bredare fälg för att passa dina däck.

Fälgbyte och storlek
Dags att byta nedslitna fälgar på sliten pendlare. Navväxel och dynamo gör att jag tänkte byta fälg istället för nya jhul.

Etrto 622x13c står det på fälgen (6063T6 är väl materialet)
30-622 (28x1.2-700x30C) på däcket.

Tanken är att behålla ekrarna (om de känns hela efter rivning), och möjligen köpa nya ekernipplar, 32 st per hjul.

Men vad ska jag ha för parametrar på fälgen?
Fälghöjden är ju avgörande om de gamla ekrarna funkar? Framgår den nånstans?
Tror inte ERD finns angivet på fälgen utan det är i så fall om du hittar värdet på internet för exakt den fälgen. Annars är det enda att göra att försöka mäta upp diametern själv.

Fälgbyte och storlek
Tror inte ERD finns angivet på fälgen utan det är i så fall om du hittar värdet på internet för exakt den fälgen. Annars är det enda att göra att försöka mäta upp diametern själv.
Det där är sannolikt en fälg från Alex, Kinlin, Rigida eller liknande - med härledning av profilhöjden och inre/yttre bredd lär du kunna få en rätt hyfsad aning om vilken modell det är (och då är det en rätt smal sak att hitta ERD), alternativt att du kan jämföra mot liknande modeller (det skiljer inte jättemycket mellan olika fälgar med samma mått/höjd) och göra en kvalificerad gissning.

Eller så river du hjulet och mäter. Jag skulle tippa på att du får ERD på 595ish.

Fälgbyte och storlek
Det där är sannolikt en fälg från Alex, Kinlin, Rigida eller liknande - med härledning av profilhöjden och inre/yttre bredd lär du kunna få en rätt hyfsad aning om vilken modell det är (och då är det en rätt smal sak att hitta ERD), alternativt att du kan jämföra mot liknande modeller (det skiljer inte jättemycket mellan olika fälgar med samma mått/höjd) och göra en kvalificerad gissning.

Eller så river du hjulet och mäter. Jag skulle tippa på att du får ERD på 595ish.
Det står ju faktiskt www.mach1.fr på fälgen såg jag :) och när jag nu kolla så anger de ERD för fälgarna de har på hemsidan.

Fälgbyte och storlek
man behöver inte riva hjulet för att mäta erd, inuti hjulet. omvägen runt navet är då betydelselös. man måste dock uppskatta godstjockleken i fälgen.

en märkmeter underlättar jobbet. mycket bra verktyg till insidesmätningar. och annars.
4E839C1D-F0B2-484F-A219-C00A6B5CA6E2.jpeg

Fälgbyte och storlek
http://www.mach1.fr/fr/jantes/omega-45 skulle kunna stämma, tack!

När jag adderar 32 mm från mitt skjutmått till effektiv ekerlängd x 2 =592 mm (bilden luras, det är två motsatta hål)
ERD.jpg

Jag skulle gärna ha en något bredare fälg.
Men att hitta en 32-håls fälg med ERD 592 (rimligt prissatt), var inte lätt. Några tips?
Kollade Rose, bikester, cykelkraft, TCM mm.

Fälgbyte och storlek
Det var en seriös kalkylator, tack!
Tanken var att återanvända ekrarna, men ser att tex DT Swiss R 460 Rim 28", nya ekrar & nipplar faktiskt inte går på mer än 600:- från Rose (för bakhjul).

Finns nån LBS i Stockholm som har ett urval bruksfälgar, tro?

Tillbaka
Topp