Fälgen, gräns för däckstorlek?

Vicelead

Ny medlem
Hej.

Jag har just nu ett par "Halo Freedom disc" med 2.1" däck och slangar.
Nu till sommaren ska jag och sambon cykelsemestra, och i brist på pengar så måste jag använda min kära XC-cykel..
Dryga 90mil under en vecka på landsväg med en Kona Caldera blir spännande. :)

Hur smala däck vågar man sig på till dessa fälgar? KAN man gå hur smalt som helst?
I efterhand kan jag tänka mig att däcken ska gå till en framtida pendlarhoj..

Jag har några Freedomhjul hemma. Fälgarna är relativt smala och jag ser inga problem att drämma på slicks i 1,3"-1,5" området.

Det skulle nog funka med 1"-slicks med, men de skulle få en lite knasig profil plus att om man skall cykelsemestra så kanske man vill ha ett uns av komfort. :)

Om du tänker åka saktare än 30 i snitt finns ingen anledning att ha toksmala däck, det enda du tjänar på är vikt och lite luftmotstånd. Rullmotståndet hänger nästan enbart på mönster och lufttryck.

Ska inte vara några som helst problem att cykla 90 mil asfalt på en HT under en vecka.

Schwable big apple!
Finns i 2" men 2.35" är ju roligare :)

Om det inte är en bra tid på dina 90 mil du är ute efter :)
Kanske spurta ifrån sambon och hyckla henne under kvällarna? :)

Det fanns nån teori om hur feta däck ger lägre rullmotstånd än smala hårda efterssom ytan dom rullar på inte är perfekt.. Men undra var, troligtvis hos schwable :)

Hallå! Körde denna hoj på 1,3 tums slicks under två år, funkade fantastiskt och var toksnabbt. Conti sport contact tex är ett schysst däckval...
OrangeP7sidan.JPG ht=544

Som folk varit inne på redan. Det är en myt att du måste ha så smala däck som möjligt för att rulla bra. Ett par 2tums slicks rejält pumpade rullar fint som attans.

JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Där är den ju den där orangen. Tuff var den
> minsann!

Sålde den till en av stammisarna ( Cappuccio+ macka på morgnarna) som ca tre dagar efter att jag sålt den blev bestulen på den på Sveavägen.... Trist, den hojen var värd ett bättre öde. Är ju inte med mtb just nu, men kanske blir till hösten. Är ju så skönt ta en skogstur då och då när inte livsstilshojpan duger...:-) Annars? Nöjd med nybyggda italienskan?

mraffogato skrev:
> Sålde den till en av stammisarna ( Cappuccio+
> macka på morgnarna) som ca tre dagar efter att
> jag sålt den blev bestulen på den på
> Sveavägen.... Trist, den hojen var värd ett
> bättre öde. Är ju inte med mtb just nu, men
> kanske blir till hösten. Är ju så skönt ta en
> skogstur då och då när inte livsstilshojpan
> duger...:-) Annars? Nöjd med nybyggda
> italienskan?

[OT] Hon är bäst! Men saknar en syster. Klart du skall ha en mtb. Rensa bara lite hemma så...

JKolmo skrev:
> mraffogato skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sålde den till en av stammisarna ( Cappuccio+
> > macka på morgnarna) som ca tre dagar efter att
> > jag sålt den blev bestulen på den på
> > Sveavägen.... Trist, den hojen var värd ett
> > bättre öde. Är ju inte med mtb just nu, men
> > kanske blir till hösten. Är ju så skönt ta
> en
> > skogstur då och då när inte livsstilshojpan
> > duger...:-) Annars? Nöjd med nybyggda
> > italienskan?
>
> Hon är bäst! Men saknar en syster. Klart du
> skall ha en mtb. Rensa bara lite hemma så...

Assså denna envishet....:-) Jaja, du får väl köpa henne då, om hon och din andra italienska kommer överens, tror du det? :-) Hon måste ju köras lite också, inte bara stå ( som jag utsatt henne för ett tag nu, otrogen som jag är...)

Tack för alla svar, det låter ju lovande. Att däcken kan få ha lite bredd trots allt.

Nu till något annat;

Vart gör jag av med packningen på bäst sätt? Tält och grejjor måste någonstans..
Pakethållare med väskor, eller någon form av kärra? En cykelkärra borde juh sänka farten mer än ingen... Men hur märkbart blir det?

Tillbaka
Topp