Fälgfråga Vinter/vår kolfiber eller aluminium ?

Lilllarne

Aktiv medlem
Hej alla! hur ska jag tänka ? jag har dubbel uppsättning fälgar . Jag är rädd om mina kolfiber , jag vill optimera allt redan nu å inte hänga i garaget ..

alu/kolfiber..ska jag köra ett tag så slipper man vara nojig över att krasha det första man gör eller ! Ska jag bara köra på kolfiber direkt?

Ska jag köra alu med grova däck / slang eller kolfiber och tubless med mindre mönster

Hade fint

Hej alla! hur ska jag tänka ? jag har dubbel uppsättning fälgar . Jag är rädd om mina kolfiber , jag vill optimera allt redan nu å inte hänga i garaget ..

alu/kolfiber..ska jag köra ett tag så slipper man vara nojig över att krasha det första man gör eller ! Ska jag bara köra på kolfiber direkt?

Ska jag köra alu med grova däck / slang eller kolfiber och tubless med mindre mönster

Hade fint
Grejor är till för att användas, kör med det som du är mest sugen på.

Du lär ju vara nojig över ”att krascha det första du gör” oavsett när du byter? Bara att riva av plåstret! ;-)

Pratar vi LVG, cross, gravel, MTB XC/Trail/down country/trenduro etc ?

Jag har kört med kolfiber på racer & gravel hela vintern förutom de dagar som krävde dubbat, då dubbdäcken inte är så kompatibla med kolfiberfälgar. Jag har kört med kolfiberfälgar på MTBn för stigcykling året om, utan problem. Men jag skulle vara försiktig om det var mycket saltslask och annat mög som skulle kunna skynda på en (galvanisk) korrosion.

OK, så beroende på hur snitsig du är på att byta TL-däck och givet att kolfiberhjulen är bredare än dina alu-dito skulle jag köra på kolfiber och byta däck beroende på säsong. Om man är rädd för fälgen(s kanter), kan kanske ett par korvar ge lite extra marginal?

OK, så beroende på hur snitsig du är på att byta TL-däck och givet att kolfiberhjulen är bredare än dina alu-dito skulle jag köra på kolfiber och byta däck beroende på säsong. Om man är rädd för fälgen(s kanter), kan kanske ett par korvar ge lite extra marginal?
Jag har bytt med slang 25 ggr inte tl

Saknar tiden när oro för krasch innebar oro för cykeln. Är numera bara nojig för kroppen. När det gäller hjul så är jag mest orolig för salt vintertid. Har man inte jättedisiplin när det gäller tvätt vintertid så är finhjul och fincykel, no, no då salt äter cyklar.

Fincyklarna kommer ut i slutet av april när vägarna är sopade och vårregnet spolat vägarna rena från allt vinterbös. ?

Det självklara är väl att göra alufälgarna till vinterhjul med lite grövre o greppigare däck. Skulle det vara något tillfälle på våren eller hösten då det är väldigt blött är det ju bara att köra med det greppigare aluhjulet i fram.

Tillbaka
Topp