Fältlagning av växelvajer?

Kalle Kula

Aktiv medlem
Vajern till bakväxeln gick av igår då jag var ute på en lokal runda. Som tur var jag inte mer än ca. 10 km hemifrån då det hände. Jag har en Shimano RD-M760 bakväxel som gör att växelföraren går till största drevet då vajerspänningen försvinner. Funkade inte att köra på största drevet fram och största bak så började med att köra på mellandrevet fram och största bak. Kom inte upp i mer än ca. 10 km/h, vilket jag tröttnade på rätt snabbt. Jag hade ingen extra vajer och bara multiverktyg, däckavdragare och en kedjebrytare bland verktygen så fick improvisera. Spände vajern så växeln hamnade på mellandrevet och virade vajern några varv kring sadelstolpen och sen fäste jag hjälpligt den kvarvarande tåten i kedjebrytaren, som jag satt och höll i med ena handen medan jag cyklade. Nu kunde jag komma upp i 15-17 km/h, vilket kändes ok.

Har ni också råkat ut för vajerbrott under turer? Har ni med er verktyg och material för att kunna reparera i fält? Finns det några bra fulmek-lösningar ni använder er av i sådana här fall?

https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=24526723

20240902_132654 - Copy.jpg

Limit-skruv går att skruva på för att forcera växelförare till lämplig drev på kassetten.
Jag tänkte på den lösningen, men kände mig inte tillräckligt säker på vilken skruv jag skulle skruva på och åt vilket håll. Är för sällan och meckar med bakväxeln, så inte lätt att komma ihåg hur det funkar när jag är ute på tur. Borde sätta mig in i det bättre så jag klarar upp sådana här situationer lite smidigare. Bra tips!

Man kan ställa Lo/High-skruvarna på växeln för att få en OK utväxling.
Annars är det självklara tipset att byta vajer i tid.
Känns som lite bökigt att hålla på att öppna upp höljen på växelväljare mm för att kolla vajrar, men det kanske man borde börja göra med regelbundna intervall. Hur ofta brukar du göra översyn på dina vajrar?

Känns som lite bökigt att hålla på att öppna upp höljen på växelväljare mm för att kolla vajrar, men det kanske man borde börja göra med regelbundna intervall. Hur ofta brukar du göra översyn på dina vajrar?
Beroende på cykel och hur mycket jag cyklat, så byter jag ungefär varannat år för att slippa missöden. De som cyklar mer än jag byter nog varje år. En vajer kostar inte mycket och är enkel att byta.

Du gjorde rätt tycker jag. Om man har en snutt vajer kvar använder man den för att skifta växelkorgen så att den väljer ett mellandrev. Man virar vajern runt ramen eller klämmer fast andra änden under flaskhållarskruven så att spänningen hålls.

För längre turer långt ifrån civilisationen tar man en reservvajer med sig, men det känns onödigt för kortare turer. Annars är det regelbunden översyn som gäller för att inte missa när ett vajer skulle av, och att byta ut dem regelbundet.

Senast ändrad:
Beroende på cykel och hur mycket jag cyklat, så byter jag ungefär varannat år för att slippa missöden. De som cyklar mer än jag byter nog varje år. En vajer kostar inte mycket och är enkel att byta.
Jag håller med. Favorit- och pendelcyklar får nya vajrar och höljen varje vår. Andra cyklar får vänta till vartannat år.

Känns som lite bökigt att hålla på att öppna upp höljen på växelväljare mm för att kolla vajrar
Tänk på att det kan hända med bromsvajrar också. Att upptäcka detta under en tur är ännu sämre än trasig växelvajer.

Jag hade en nära att gå sönder vilket upptäcktes när jag bytte ut bromsvajrar.
[En gammal bild som jag har redan postat hundra gånger i olika trådar:]
1725362214804.png

Och jag glömde att tillägga att jag har köpt mig en 100-pack växelvajer så att inte ha en ursäkt för att slippa byta ut en vid minsta problem. Med flera cyklar hemma ger detta mig sinnesro att jag inte behöver spara på kabelunderhåll.

Och jag glömde att tillägga att jag har köpt mig en 100-pack växelvajer så att inte ha en ursäkt för att slippa byta ut en vid minsta problem. Med flera cyklar hemma ger detta mig sinnesro att jag inte behöver spara på kabelunderhåll.
Ja, sånt som vajrar, höljen, kedjor och kassetter har man alltid på sin reservdelshylla i garaget. Har även fram- och bakväxlar samt reglage på hyllan. Då underlättar det att jag kör samma system på tre hojar.

Ja, sånt som vajrar, höljen, kedjor och kassetter har man alltid på sin reservdelshylla i garaget. Har även fram- och bakväxlar samt reglage på hyllan. Då underlättar det att jag kör samma system på tre hojar.
Men det göms en fälla i planeringen :-) Antag att man har flera reservdelar liggandes för sina nuvarande cyklar. Sedan råkar man stöta på en billig ram till salu någonstans.
Och vips har man plötslig en färdig cykel till hemma, samt en argare fru :-(.

500 mil tycker jag känns lagom för byte på bakväxel, fram mycket längre eftersom den används mer sällan. Tycker man känner av så tydligt när växlingen inte är krispig premium länge. Ibland blir det halvbyte så byter vajer och sista krokiga stumpen hölje vid bakväxeln bara, typ om man inte orkar fippla med lindan. Då smetar jag lite fett på nya vajern när den matas in så den biten hölje som ligger kvar får sig en liten uppfräschning. Blir helt ok det.

500 mil tycker jag känns lagom för byte på bakväxel, fram mycket längre eftersom den används mer sällan. Tycker man känner av så tydligt när växlingen inte är krispig premium länge. Ibland blir det halvbyte så byter vajer och sista krokiga stumpen hölje vid bakväxeln bara, typ om man inte orkar fippla med lindan. Då smetar jag lite fett på nya vajern när den matas in så den biten hölje som ligger kvar får sig en liten uppfräschning. Blir helt ok det.
Kör heldraget hölje, så det håller lääänge, eftersom inget skit kommer in. Dock jobbigare när det väl behöver bytas.

Tycker man känner av så tydligt när växlingen inte är krispig premium länge.
Mina upplevelser är lite annorlunda: jag vänjer mig vid långsamt försämrande växling, alltså högre friktion och trögare reglage, men märker det inte alls. Tänk om den ökända grodan i gradvis kokande vatten.

När jag äntligen byter ut höljen och vajrar känner jag omedelbart förbättring och undrar varför inte jag gjort det tidigare. Därför använder jag ett fast schema istället för att förlita mig på känslor.

Byt årligen så slipper man haveri. Dock har jag alltid med reserv ändå.

Limit-skruv går att skruva på för att forcera växelförare till lämplig drev på kassetten.
Man kan ställa Lo/High-skruvarna på växeln för att få en OK utväxling.
Annars är det självklara tipset att byta vajer i tid.
Nja. Även om man kan få bakväxeln till näst minsta (eller största) så är det inte mer än så.

Rätt svar, som redan givits , är att ha med ca 10 cm avklippt växel- (eller broms-)vajer med nippelhuvudet kvar. Trä igenom växeln och justera spänningen till lagom storlek på drev. Finjustera med barrel adjustern.

Buntband funkar nog också men då får man vara mer säker på att man väljer rätt drev.

Tänk på att det kan hända med bromsvajrar också. Att upptäcka detta under en tur är ännu sämre än trasig växelvajer.

Jag hade en nära att gå sönder vilket upptäcktes när jag bytte ut bromsvajrar.
[En gammal bild som jag har redan postat hundra gånger i olika trådar:]
Visa bilaga 723587
och @Kalle Kula Är det på grund av korrosion vajern gått av? Finns rostfria vajrar av hög kvalitet som håller länge.

Senast ändrad:
På tal om hur man rengör växelhöljen utan att byta ut växelvajern*. Park Tool har nyss (för 3 timmar sedan) släppt en video som handlar om just detta:

-----------------
* Gäller endast ramar med avbruten höljen. Han visar tricks för både heldraget och avbrutet hölje.

Senast ändrad:
Mitt inlägg skall läsas som att orden efter ellipsen (de tre punkterna) är min reaktion på orden före som jag läste ovan.
Ska man tolka det som att du aldrig har bytt en växelvajer på dina cyklar? Eller att när du byter så sätter du bara dit orginaldelar (typ samma sorts Shimano/SRAM-vajer som satt från början, dvs. inga Biltema-vajrar e.d.)?

Att jag inte behövt byta på de jag cyklar på nu, åtminstone inte vad jag kommer ihåg.
Jag är i ungefär samma läge. Mitt mannaminne kanske iofs är kort, men jag kan inte minnas att en växelvajer någonsin gått av på mina cyklar som jag haft genom åren, sen jag var barn. Jag personligen tycker därför det känns lite overkill att byta vajrar varje eller vartannat år på alla cyklar man har. Men alla är ju olika. Jag lägger hellre pengar och energi på annat och tar problemen då de kommer. Det är skillnad om det hade varit vajrar till rodren på ett flygplan. De skulle jag ju gärna vilja att de är i bra skick. Växlar på cykeln är ju inte livsnödvändigt och bromsar har jag två av på cykeln, i värsta fall.

Jag är i ungefär samma läge. Mitt mannaminne kanske iofs är kort, men jag kan inte minnas att en växelvajer någonsin gått av på mina cyklar som jag haft genom åren, sen jag var barn. Jag personligen tycker därför det känns lite overkill att byta vajrar varje eller vartannat år på alla cyklar man har. Men alla är ju olika. Jag lägger hellre pengar och energi på annat och tar problemen då de kommer. Det är skillnad om det hade varit vajrar till rodren på ett flygplan. De skulle jag ju gärna vilja att de är i bra skick. Växlar på cykeln är ju inte livsnödvändigt och bromsar har jag två av på cykeln, i värsta fall.

Dels är det tur och otur inblandat, men även hur frekvent man växlar. När jag trycker LVG så växlar jag väldigt frekvent, har ett kadensspann på 85-95 typ.

På fikarundor kan jag nog ligga rätt länge på samma växel.
Men hade min fikarunda/cykelsemester-cykel inne på service, då hängde vajern till bakväxeln på en tråd typ i reglaget. Hade iofs cyklat några år med den, men efter det är jag mer benägen att byta vajer innan något händer.

Om vi pratar MTB/cyclocross blir det kanske annan historia med serviceintervaller på komponenter.
Och det handlar inte bara om att förebygga eventuellt haveri utan om att uppehålla lagom bra prestanda.

Jag cyklar skog/stig/grusväg i alla väderförhållanden året om på alla mina cyklar (inga "finväderasfaltcyklar" i mitt stall). I vinters minusgrader kan vatten som har samlats där under hösten frysa fast kabeln. Det hände mig med skivbromsbromsvajrar på en cykel och med en droppervajer på en annan cykel. Samma (eventuellt vägsaltat) vatten bidrar till att höljet och vajern sakta rostar. Det vore fint att ha en luftkompressor och blåsa luft genom kablar då och då.

Om jag redan är i mitten av ett regelbundet servicearbete, varför inte att byta ut vajrar samtidigt? Det förbättrar bevisligen prestandan för mig. Mina serviceintervaller funkar för mig, försöken att strunta i dem har slutat dåligt. Men visst kan andra ha olika krav och vanor och bättre/sämre komponenter. Alla faktorer påverkar hur ofta (om någonsin alls) man behöver byta ut någonting.

Är lite retrokänsla över att byta växelvajer. Ungefär som att räkna lite på räknestickan. Skriva vägnötter. Byta remmar på clipspedalerna. Ta med mynt till telefonkiosken. Koppla upp 28.8k-modemet. Spela in kassettband. Programmera videobandspelaren. Köa på postkontoret för att betala räkningar. Osv.

gör samma; byter när det händer. typ vart tionde år på någon av alla mina cyklar. men skulle kanske se till att vajrarna var rätt nya om det var aktuellt med något lopp eller långtur.

har iofs med reservvajer, men på vissa cyklar är bytet ett fippligt jobb som gärna kan vänta tills man kommer inomhus. att tvångsköra på en lämplig växel med hjälp av justerskruv, pinne i växelparallellogrammet eller på annat sätt är ingen big deal.

smörjer vid nymontering alltid vajrar och höljen flödigt med helsyntet motorolja, så har inte problem med att systemen trögar till sig. kompletteringssmörjer ibland, det är ju ibland ganska krånglig procedur, och hursomhelst inte oftare än typ vart 3-5 år. däremot smörjer jag regelbundet de rörliga lederna i fram- och bakväxlar. på mtb varje månad, på övriga cyklar någon gång om året.

Är lite retrokänsla över att byta växelvajer. Ungefär som att räkna lite på räknestickan. Skriva vägnötter. Byta remmar på clipspedalerna. Ta med mynt till telefonkiosken. Koppla upp 28.8k-modemet. Spela in kassettband. Programmera videobandspelaren. Köa på postkontoret för att betala räkningar. Osv.
Vi fattar vi fattar, du har Transmission :devilish:

Tillbaka
Topp