Familjeångest stulna cyklar !

Saltpeter

Medlem
Min fru tycker det är tråkigt att bli av med cyklar, de senaste åren har vi bestulits på 1 skeppshult och 2 Ecobike elcyklar. Vi funderar nu på hur vi fortsätter.

Elcyklar verkar grymt stöldbegärliga men det är det hon helst vill åka på.

Bra försäkring har hjälpt vid ett tillfälle men det är ju fortfarande trist att stå utan cykel mitt i säsongen.

Kanske ska vi köpa en elsparkcykel som kan tas med in på kontor, padelbanor, med mera.

Om någon vet något som vi inte vet så är vi tacksamma. Tex något stöldskydd som verkligen funkar...

Köp två elcyklar så har ni en i reserv när en är stulen. Jag kör clas ohlson -lås, air tags och inomhusförvaring och det fungerar bra.

Min fru tycker det är tråkigt att bli av med cyklar, de senaste åren har vi bestulits på 1 skeppshult och 2 Ecobike elcyklar. Vi funderar nu på hur vi fortsätter.

Bra försäkring har hjälpt vid ett tillfälle men det är ju fortfarande trist att stå utan cykel mitt i säsongen.

Kanske ska vi köpa en elsparkcykel som kan tas med in på kontor, padelbanor, med mera.

Om någon vet något som vi inte vet så är vi tacksamma. Tex något stöldskydd som verkligen funkar...
Hur har de andra stulits?

Att låsa fast ramen i ett fast föremål har funkat för mig i alla år. De cyklar som avskummet knipit har samtliga varit låsta, men inte fastlåsta.

Orkar man inte cykla kan en relativt farlig elspark vara vettigt, så är det ju! I detta samhälle kan man helt enkelt inte lämna cyklar som kostar något utomhus.
Försäkringsbolagen har det kämpigt med alla stulna elcyklar hörde jag. Växande problem då dom blir vanligare.

Tråkigt!

el- bromptonförslaget satt även jag och filade på.

att parkera damtrallor som skeppshult eller elcyklar utomhus är som att lägga en sedelbunt på trottoaren ooh tro att ingen kommer att ta den.

synd att det skall vara så. har även jag slutat med lås, kör brompton konsekvent till transporter, även när det inte är aktuellt ta med den t ex på ett tåg. den följer med in i affären, restaurangen eller på bion. ibland åker ett fodral på.

El-brompton är riktigt bra. Frugan pendlar till stan på en sådan och har den under skrivbordet på dagarna och i hallen här hemma resten av tiden. Jämfört med andra bra elcyklar är den inte så farligt dyr.
Vad säger brandskyddet på jobbet om att förvara elcykelbatteri inne på kontoret?
(Sitter och käkar frukost med en brandutredare just nu.)

Är det någon skillnad mot datorbatterier, UPSer för servrar etc? Bör väl finnas en policy isf om hur det ska hanteras.

Jag minns inte att jag har hört att datorbatterier har orsakat en brand, elcyklar och hoverboard däremot ...

Håller med att principen är samma. Men billiga batterier på elcyklar är verklig farliga när dom laddas. Enda andra fallet jag minns var Samsung Galaxy telefoner.

Det enda som funkar är tyvärr att ha de inlåsta inomhus. Om man har bra lås så snor de något annat på cykeln. Man får inte glömma att många av tjuvarna är pundare som behöver snabba pengar. Sen finns de som är mer sofistikerade som bryter sig in i cykelförråd för just din cykel…

Elcykelbatterier har väl "bara" börjat brinna när dom laddas, eller har jag missat nånting?
Det är störst risk när de laddas, men kan även börja brinna av sig själv om det finns skadade celler i dem. Det är tydligen vanligare med skadade celler i elcykelbatterier som skumpar omkring än i laptops som hanteras varsammare.

Orkar man inte cykla kan en relativt farlig elspark vara vettigt, så är det ju! I detta samhälle kan man helt enkelt inte lämna cyklar som kostar något utomhus.
Försäkringsbolagen har det kämpigt med alla stulna elcyklar hörde jag. Växande problem då dom blir vanligare.

Tråkigt!
Inte ens skumrasket orkar cykla på konventionella cyklar mao? Ja det låter onekligen oroande!

Heja gamla omhändertagna omoderna stålcyklar och friska ben, lungor, hjärtan och allt annat!

Edit: Emellanåt är jag lite väl hård mot elcyklisterna. Men TS, jag tror verkligen att en konventionell cykel är bättre på allt och att man ska akta sig för elcykel så länge man bara kan. Samma dag som man skaffar elcykel tappar man också all form av vardagsmotion man får av cykelpendling och de livslånga fördelar ett aktivt liv har (att gå lite på gym ett par dagar i veckan förslår nästan ingenting i det stora hela). Är det då dessutom ett stort problem att elcyklar blir stulna är det ju ett ytterst gott argument för att faktiskt trampa själv tänker jag. På en rolig cykel!

Senast ändrad:

Förvara i ditt sovrum. Sluta förvara i ett garage, förråd som är lätt att göra inbrott eller cykelrum där vem som helst tar cyklar

Litet OT men...
Samma dag som man skaffar elcykel tappar man också all form av vardagsmotion man får av cykelpendling
...du gör två antaganden som kanske inte håller fullt ut, imho. Dels att elcykel innebär total passivitet och att bara glida fram på en fåtölj. Inte alls dina ord men min uppfattning mellan raderna. Och riktigt så är det ju inte nödvändigtvis, alls. Dels att elcykel är ett mindre aktivt alternativ till att cykla "på riktigt". Men i praktiken är elcykel ofta ett mer aktivt alternativ till att köra bil.

Litet OT men...

...du gör två antaganden som kanske inte håller fullt ut, imho. Dels att elcykel innebär total passivitet och att bara glida fram på en fåtölj. Inte alls dina ord men min uppfattning mellan raderna. Och riktigt så är det ju inte nödvändigtvis, alls. Dels att elcykel är ett mindre aktivt alternativ till att cykla "på riktigt". Men i praktiken är elcykel ofta ett mer aktivt alternativ till att köra bil.
Men nu är jag färdig!

det tar anekdotvis även eld i både skruvdragare, mobiler och kaffekokare, men ingen skulle komma på tanken att förbjuda dem på arbetsplatser.

dubbelmoral.

Edit: Emellanåt är jag lite väl hård mot elcyklisterna. Men TS, jag tror verkligen att en konventionell cykel är bättre på allt och att man ska akta sig för elcykel så länge man bara kan. Samma dag som man skaffar elcykel tappar man också all form av vardagsmotion man får av cykelpendling och de livslånga fördelar ett aktivt liv har (att gå lite på gym ett par dagar i veckan förslår nästan ingenting i det stora hela). Är det då dessutom ett stort problem att elcyklar blir stulna är det ju ett ytterst gott argument för att faktiskt trampa själv tänker jag. På en rolig cykel!
Vet att officiella versionen är att happy hatar elcyklar men det behöver ju inte betyda att man sprider direkta felaktigheter, som det där med att "elcykel ger ingen motion"

Jag minns inte att jag har hört att datorbatterier har orsakat en brand, elcyklar och hoverboard däremot ...
Hittar inte filmen nu där en laptop börjar brinna mitt under en seminariepresentation, men här är en när datorn laddar på natten:

Litium är litium och gör det litium gör, men med en bra konstruktion från en tillverkare med ordentlig kvalitetskontroll så minimeras risken. Billiga motordrivna konsumentprodukter däremot...

Hur har de andra stulits?

Att låsa fast ramen i ett fast föremål har funkat för mig i alla år. De cyklar som avskummet knipit har samtliga varit låsta, men inte fastlåsta.

Jag har fått en cykel stulen men då hade de tagit hela stolpen den var låst i.. och den satt nog dåligt.

Problemet med att låsa ramen är att det inte skyddar mot vandalism vilket för mig varit det vanligaste. Sparka hjulen skeva går ganska snabbt.

Vet att officiella versionen är att happy hatar elcyklar men det behöver ju inte betyda att man sprider direkta felaktigheter, som det där med att "elcykel ger ingen motion"
Som alltid när det gäller vetenskapsjournalistik så gör man bäst i att leta upp originalartikeln och iaf läsa sammanfattningen (abstract), eftersom verkligheten alltid är mer nyanserad. Här uppiffad med lite fetstil:

Physical activity has been widely associated with beneficial health effects. The use of electric-assist bicycles (e-bikes) can lead to increased or decreased physical activity, depending on the transport mode substituted.

This study aimed to compare physical activity levels of e-bikers and conventional bicycle users (cyclists) as well as across e-bike user groups based on the transport mode substituted by e-bike. Physical activity, transport and user related parameters were analysed. Data from the longitudinal on-line survey of the PASTA project were used. The survey recruited over 10,000 participants in seven European cities.

Physical activity levels, measured in Metabolic Equivalent Task minutes per week (MET min/wk), were similar among e-bikers and cyclists (4463 vs. 4085). E-bikers reported significantly longer trip distances for both e-bike (9.4 km) and bicycle trips (8.4 km) compared to cyclists for bicycle trips (4.8 km), as well as longer daily travel distances for e-bike than cyclists for bicycle (8.0 vs. 5.3 km per person, per day, respectively). Travel-related activities of e-bikers who switched from cycling decreased by around 200 MET min/wk., while those switching from private motorized vehicle and public transport gained around 550 and 800 MET min/wk. respectively.

Therefore, this data suggests that e-bike use leads to substantial increases in physical activity in e-bikers switching from private motorized vehicle and public transport, while net losses in physical activity in e-bikers switching from cycling were much less due to increases in overall travel distance.

En person som inte rör på sig och som börjar elcykla: bra (om bilen ersätts, mycket bra).
En person som cyklar och börjar elcykla: inte lika bra. Men, behöver inte vara direkt dåligt.
En stillasittande person som börjar gymma: bra.
En person som går till gymmet utan att gymma: inte lika bra.
Cykeltjuvar och cykelstölder: dåligt.

kan vi sammanfatta det med att motionsminskningen man får av att använda en elcykel motför en cykel inte är så stor, ifall man ser till att cykla dubbelt så långt på elcykeln?

Det är väl lite mer nyanserad.

En cykeltjuv som byter från vanliga cyklar till elcyklar: dåligt.
En cykeltjuv som byter från vanliga cyklar till elcyklar utan batteri, bra.
För mig som inte har elcykel är det ju "bra" om tjuvarna struntar i mina cyklar och tar elcyklar (med eller utan batterier), men...Inget bra med stölder.

kan vi sammanfatta det med att motionsminskningen man får av att använda en elcykel motför en cykel inte är så stor, ifall man ser till att cykla dubbelt så långt på elcykeln?
Om elcykeln har en tumgas, gör 70 och "cyklisten" inte trampar öht är det en definitiv motionsminskning. Iaf jmf med att cykla.

Aldrig ställa cyklar utomhus.
Aldrig ställa cyklar synligt.
Bra lås.

Hur har era cyklar blivit snodda tidigare? Står de synligt ute?

Skaffa en bil istället så kan du inte få cykeln stulen. Bilåkande är dessutom mer aktivt än att åka tåg.
Det är lite intressant det där. Cyklar blir stulna och ofta förstörda. En lös lampa försvinner omedelbart. Bilar kan för all del också bli förstörda men får oftast vara ifred. Det är liksom inte som att folk bryter av en backspegel, sparkar på dörrarna, punkar däcken osv bara för att det går. Men cyklar måste folk (snorungar?) ge sig på.

Det är lite intressant det där. Cyklar blir stulna och ofta förstörda. En lös lampa försvinner omedelbart. Bilar kan för all del också bli förstörda men får oftast vara ifred. Det är liksom inte som att folk bryter av en backspegel, sparkar på dörrarna, punkar däcken osv bara för att det går. Men cyklar måste folk (snorungar?) ge sig på.
Vi bodde mitt i stan för längesedan på stråket man gick till och från krogen. Vet inte hur många som parkerade efter gatan där som fick backspeglar avsparkade, folk som sprang över bilarna med bucklor som följd, repade bilar osv.

Lämnar du en bil lite öde efter någon väg slås den sönder eller eldas upp på ett par dagar. Så nog får bilar sin del av kakan.

Tillbaka
Topp