Familjeångest stulna cyklar !

Vi bodde mitt i stan för längesedan på stråket man gick till och från krogen. Vet inte hur många som parkerade efter gatan där som fick backspeglar avsparkade, folk som sprang över bilarna med bucklor som följd, repade bilar osv.

Lämnar du en bil lite öde efter någon väg slås den sönder eller eldas upp på ett par dagar. Så nog får bilar sin del av kakan.

Kanske är så. Jag har aldrig varit med om det bara. Men kör inte så mycket i stan direkt så kanske beror på det.

Kanske är så. Jag har aldrig varit med om det bara. Men kör inte så mycket i stan direkt så kanske beror på det.

Jag har i Stockholm nästan aldrig sett cyklar med böjda hjul, förutom nästan helt förstörde cyklar. I Nederländerna har jag sett det ofta.

I Stockholm har dock många bekanta haft deras cykel stulen.

Absolut, men har man en UPS så är den större än cykelbatteriet, en policy för endera bör avhandla vad företaget anser om batterier inomhus tänker jag.
En UPS har ett betydligt mer avancerat system för laddning och övervakning än ett cykelbatteri, och bänglas inte med på samma sätt. Typiskt sett står en UPS i ett separat teknikutrymme med lämpligt brandskydd, ev släckutrustning mm.
Det är en milsvid skillnad mot att folk släpar runt och laddar Kinaskräp i drivor under skrivborden.

jag säger att du behöver vara ihärdig om du ska få ha kvar cykeln, ostulen.

- lås fast cykeln i något, med ett bra lås.
- se till att bak/framhjul inte går att plocka av.
- ta med elcykelbatteriet.
- stöldmärk cykeln med dna.
- ha koll på ramnumret.
- parkera den inomhus/bevakat.
- ....osv

Ganska basic, ju mer du kan checka av på listan, desto mer reducerar du stöldrisken. Ju ihärdigare du är desto mer måste tjuven jobba.

Anekdot
Häromdagen råkade jag ut för två punkterade däck. Har inte hänt förut. Jag är övertygad om att tanken var att tjuven ville att jag skulle låta den stå kvar över natten. Så den sen skulle kunna stjälas relativt ostört under natten. Jag fick leda cykeln hem från kvällståget, tog en timme men jag har iaf cykeln kvar. Cykeln ifråga är en enklare stadscykel, 15år gammal...

Alternativt var det "bara" en vandal/sinnessjuk som stuckit en nål i sidan av däcken. Men det får jag nog aldrig veta.

Efter diskussion med grannen som fick behålla sin cykel i mindre än en vecka innan den blev stulen ur föreningens låsta cykelförråd blir jag mer och mer övertygad om att enda utvägen är nån slags sleeper-cykel som tjuvarna inte begriper att dom skall sno.

Anekdot
Häromdagen råkade jag ut för två punkterade däck. Har inte hänt förut. Jag är övertygad om att tanken var att tjuven ville att jag skulle låta den stå kvar över natten. Så den sen skulle kunna stjälas relativt ostört under natten. Jag fick leda cykeln hem från kvällståget, tog en timme men jag har iaf cykeln kvar. Cykeln ifråga är en enklare stadscykel, 15år gammal...

Alternativt var det "bara" en vandal/sinnessjuk som stuckit en nål i sidan av däcken. Men det får jag nog aldrig veta.
de lär försöka igen.

Tillbaka
Topp