Familjevänlig cykling, Narvik, Abisko, Riksgränsen

hungrig

Aktiv medlem
Sitter just nu med familjen på väg från Lofoten och in mot Narvik. Haft svårt att hitta cykling som passar alla, men förhoppningen är att det skall bli lite lättare allt eftersom bergen blir mindre spetsiga.

Någon som har några konkreta tips? Funderar på att bosätta oss runt Abisko några nätter, men kan lika gärna stanna i Narvik på vägen om det är bra där. Har hittat att det finns gondol som skall vara öppen, men om det är hårig DH så är det ju inget jag får med varken fru eller barn på.

Rallarvägen till Rombaksbotn från Riksgränsen är ganska lättkörd. Den går längs en brant dalsida så det kan kännas lite exponerat ibland, men det är aldrig svårt. Jag minns dock inte om båten går från Rombaksbotn till Narvik längre.

Rallarvägen verkar fin, men det hade ju varit skoj med lite lagom stig också.

En av drömmarna hade varit en stollift med bara lagom branta stigar ner, men det konceptet verkar inte riktigt existera. Nästa projekt får bli att själv bygga en sådan anläggning.

Miss Lycka 2.0 sa:
Åk ner i Kirunagruvan. Det är en fin rundtur.

Besöksgruvan är på riktigt en rätt fin turistgrej.

Är man väl i Kiruna så finns det byggda spår på Luossa. Ex

Annars är fikacykling upp på Ädnavaara en klassiker.

Ner i gruvan gillar nog de små. Menar du att man kan cykla ner, eller att det är en kul aktivitet i största allmänhet? I Falun öppnar de ju upp Stora Stöten ibland, och hur det ser ut vid gruvan i Kiruna vet jag inte.

Vi är nu på campingen i Björkliden och skall cykla lite rallarväg imorgon. Ikväll får jag nog ta mig ut på en liten tur själv, så jag får svettas lite. Laddar med jordnötter och en alkoholfri öl :)

Det finns några gröna rutter i Trailforks, så vi får väl se om några av dem går att hitta i verkligheten också.

hungrig sa:
Ner i gruvan gillar nog de små. Menar du att man kan cykla ner, eller att det är en kul aktivitet i största allmänhet? I Falun öppnar de ju upp Stora Stöten ibland, och hur det ser ut vid gruvan i Kiruna vet jag inte.

Vi är nu på campingen i Björkliden och skall cykla lite rallarväg imorgon. Ikväll får jag nog ta mig ut på en liten tur själv, så jag får svettas lite. Laddar med jordnötter och en alkoholfri öl :)

Det finns några gröna rutter i Trailforks, så vi får väl se om några av dem går att hitta i verkligheten också.

Rallarvägen till abisko är fin från björkis, och en bit bortåt kyrkogården men sen blir det tjobbigt.

Lämnade lampan hemma, så jag får väl skita i att cykla ner ;) Antar att det inte är fråga om något dagbrott, med andra ord?

Till Abisko var den riktning jag hade tänkt mig.

Klar med disken, så nu skall det trampas uppför!

Om du är nu i Björkliden då ska du förstås cykla till Låktatjåkko, sveriges högsta fjällstation! Men då får du först cykla Rällarvägen för den är mycket tråkigare. Du kan också försöka cykla till Trollsjön, jättevackert, eller varför inte några mil Kungsleden? Första sträckan är iaf lätt.

Vägen till Låktatjåkko:

L.JPG

Jo, det är rätt fint här uppe :)

Tackar för alla tips, nu är det läggdags, jag får studera era förslag imorgon

Bilagor

• 20190708_223434.jpg
    20190708_223434.jpg
    308.5 KB · Besök: 141
Prova på berget i Narvik förra året på väg till Lofoten, hade med mig min gamla 26" hardtail XC cykel, han längst ner sa att det är ingen fara å att han kör de på en HT ibland... han som hjälpte mig av i toppen sa "Har du bara en hardtail, jag kör på min FS och jag tycker det är svårt!"..

De höll på med lite banunderhåll just då så var några sektioner jag inte kunde/vågade åka på.. gjorde väl 3 OTBs ner så skulle säga att det är medelsvårt, nog inget för familjen. Dom var iaf schyssta å jag behövde inte betala för att åka upp =)

Nu var det 10 år sedan jag cyklade där uppe men jag tror det mesta är sig likt.

- Låkta är en fin tur. Även kul att cykla ner från låkta till låkta anhalt, men då är det många sega mil tillbaka via rallarvägen till björkis o på vissa håll var rallarvägen igenvuxen.
- Beroende på hur motiverad resten av din familj är så är björkis-kåppasvagge-måndalen & tillbaka samma väg fint. Blir nog mycket släpa cykeln upp men riktigt fint nerför igen. Finns ett parti vid svarta Björn som kan kännas lite luftigt men annars är det tipptopp.
- Kraterrundan är finfin. Det är lite brant o klurigt ner mot kyrkogården på sina håll.

- I Abisko östra finns det faktiskt ganska många stigar upp mot lapporten och nissunjokk. Inte så branta men skönt rull tillbaka mot Abisko.
- I Kiruna på luossavaara finns det liftburen åkning tror jag. Kolla med butiken höjdmeter.se de har bra koll på kirunafjällen generellt.

Jag cyklade en bit av leden från Björkliden till Låktatjåkko på måndag kväll, men det var lite väl sent för att köra hela vägen. Stigen upp från camping till hotellet var en bra uppvärmning :) Underbar cykling när jag väl kom upp på fjället, även om jag fick sätta ner fötterna flera gånger ;) Nerför gick det klart fortare och jag var nervös inför genomslagspunka på grund av alla vassa stenar, men det gick bra. På något ställe blev stigen plötsligt en bäck.

Igår morse skulle vi cykla från Björkis till Abisko, men Rallarvägen var inte särskilt nybörjarvänlig, iallafall inte för min familj... Rätt mycket smala spångar, en del av dem rätt höga, och delvis rätt brant vid sidan av stigen. Efter att båda barnen hade provat på att ramla ner för små branter, och jag blivit snudd på dödad av mygg vid alla stopp, så vände vi tillbaka. 7km ungefär totalt blev det. Sedan körde vi till Abisko för en eftermiddagsvandring istället.

Idag blev det en slappdag med lite fiske och lek, och imorgon en vandring till Trollsjön.

Där vi övernattade igår var det två andra cyklande familjer som vi umgicks med, och fick tips om fler cykelställen. När vi letar oss tillbaka ner genom landet så blir det tätare mellan cykelparkena, och jag tror det blir lättare att underhålla barnen där.

Några bilder från igår

Bilagor

• 20190708_223021.jpg
    20190708_223021.jpg
    400.1 KB · Besök: 157
  • 20190709_144036.jpg
    20190709_144036.jpg
    440.1 KB · Besök: 130
  • 20190709_100556.jpg
    20190709_100556.jpg
    567.5 KB · Besök: 135
Alltid lika skoj med snö på sommaren, ännu skojigare när man får cykla på den

Bilagor

• 20190708_221234.jpg
    20190708_221234.jpg
    344.8 KB · Besök: 118
Livar upp tråden lite. Ska till björkliden med familjen i början av juli. Finns det något liftburet för oss med cykel? Annars blir det trampa runt.
låktatjåkko är lockande. Då följer inte familjen med på den. Vi stannar 3 nätter.

Jag såg inget liftburet där uppe, men hade gärna fortsatt längre på leden mot Låktatjåkko. Verkligen fantastiskt fint.

Livar upp tråden lite. Ska till björkliden med familjen i början av juli. Finns det något liftburet för oss med cykel? Annars blir det trampa runt.
låktatjåkko är lockande. Då följer inte familjen med på den. Vi stannar 3 nätter.
Liften i Abisko tar cyklar om de bedömer att det är tillräckligt torrt i markerna. Det finns alltså inga garantier. Det finns heller inga preparerade nedfarter utan det är traditionell fjällutförs. Behållningen är nog störst för medelgoda cyklister och uppåt.

Ser
Liften i Abisko tar cyklar om de bedömer att det är tillräckligt torrt i markerna. Det finns alltså inga garantier. Det finns heller inga preparerade nedfarter utan det är traditionell fjällutförs. Behållningen är nog störst för medelgoda cyklister och uppåt.
Tackar för svar. Ser väl när man är på plats.

Någon som har koll på vägen ner till Rombaksbotn? Om gränsen är öppen tänkte jag det vore skoj med en tur och retur tripp närmsta veckorna. Kartan säger inte mer än 500 höjdmeter men är dom drägliga att cykla uppför?

Några andra guldkorn jag inte ska missa i närområdet?

Är det inte den som heter Rallarvegen?
Från Björkliden till Abisko går det också en led som också är den gamla rallarleden. Kanske går den vidare till Björnfjell också, jag har bara gått den mellan Abisko och Tornehamn. Den går parallellt med spåret och europavägen, så den är inte så väldigt vild eller så, men likaväl ganska trevlig och lättgådd eller lättcyklad.

Är det inte den som heter Rallarvegen?
Från Björkliden till Abisko går det också en led som också är den gamla rallarleden. Kanske går den vidare till Björnfjell också, jag har bara gått den mellan Abisko och Tornehamn. Den går parallellt med spåret och europavägen, så den är inte så väldigt vild eller så, men likaväl ganska trevlig och lättgådd eller lättcyklad.
Jo, det är det. Jag har gått/sprungit större delen av sträckan från Abisko fram till gränsen men var mest nyfiken på sista delen.
EDIT: tack för länken, den var bra!

När vi var där 2019, så minns jag Rallarvägen från Björkliden som rätt så igenvuxen. I början var det mycket spång, lätt för en någorlunda van cyklist, men inget som resten av familjen uppskattade, så vi avbröt utan att komma så långt.

En av våra stora favoriter där uppe var vandringen till Trollsjön!

Tillbaka
Topp