Familjevänlig stigcykel - TIPS eftersökes

FRIZ

Medlem
Börjar snart bli dax för att planera och boka sommarens tur till fjällen med fokus på familjevänlig cykel.

Jag var i Trysil, Lindvallen och Rörbäcksnäs förra året med familjen och var väldigt nöjd.
Speciellt med Trysil, och då med Gulia, och dess stigcykling. Alltså inget fokus på liftburen cykling (skulle det bli liftburen ska det vara väldigt snällt).

Alla i familjen uppskattade Gulia med deras gröna o blåa leder, jag uppskattade oxå Rörbäcksnäs.

Nu till frågan - tips på andra bra områden i Sverige (eller Norge) som kan leva upp till det Trysil hade att erbjuda?
Några egna tankar är bla Lofsdalen, Orsa...? Några andra förslag?

Eller ska man rent av åka tillbaka till Trysil?
Familjen önskar (kräver) annat utbud oxå, tex vandring, fiske, badmöjligheter, kanske höghöjdsbana för barnen osv (men mestadels kommer handla om stigcykling, och då familjevänligt).

Tar gärna emot så mycket tips som möjligt.
Hela familjen är nybörjare, men uppskattade semestern väldigt mycket.

Spontant svar utan att ha hela facit:
Ingen annan har riktigt det Trysil har, de var tidigt ute och har satsat hårt med gott resultat. Många har försökt men ingen når ända fram. Det är också mer fokus på liften på många andra ställen.

Lofsdalen är trevligt, och möjligen unikt på ett annat sätt med sin lite tillrättalagda men ändå naturnära stigcykling ovanför liftsystemet på fjället, men det är inte riktigt lika lättillgängligt som Gullia är.

Jag gillar också Lofsdalen. Inte jättemycket alternativ för att äta ute när jag var där, om man är ute efter sånt. Men rätt coolt att man kan ta liften upp till stigcyklingen. Mina barn gillar att åka lift.

Bra bikepark också, så man behöver inte välja som i Idre.

Jag har inte cyklat på många ställen i Sverige så jag har inte mycket att komma med. Måste säga att Åre är väldigt fin. Bikeparken är inte riktigt nybörjarnivå, men Early Rider har otroligt fina utsikter och är en rolig stig. Jag har sett 4-åringen rulla ned där. Björnen verkar vara bra för icke-liftburen cykling men jag har inte provat.

PS: ändra gärna "stigcykel" i rubriken till "stigcykling".

Hur gamla är barnen? Trysil är ju tacksamt både för att det finns så stort utbud och för att det finns så mycket som är lagom för ett barns ork. Vill ni ha stort utbud och "tillrättalagt" är Trysil svårslaget.

Tack för alla inspel, uppskattas.
Barnen är 10 & 12 år. (Som Aron skriver är nog "tillrättalagt" en ganska viktig aspekt för familjen, ska upplevas som smidigt och enkelt)
Min gissning (bara baserat på känsla) var att Trysil är svårslaget, och den bilden förstärks ngt av det Ni skriver - jag får fundera vidare (och gräva lite mer i bla Lofsdalen och även Åre) men skulle inte bli förvånad om vi hamnar i Trysil även i år :)

Finns det mer o komma med i ärendet mottages det med uppskattning.

Tillbaka
Topp