Fan har jag pajat min Fox 36 factory gaffeln :/

krip

Aktiv medlem
Köpte ny cykel och ville få gaffeln lite mer progressiv så jag köpte Fox 36 volume spacers till gaffeln. Tänkte att jag börjar med 3st för att testa hur den blir. Satte på dem och skulle skruva ihop allt. Grejen var den att Fox oranga spacers var lite sneda så när jag skulle skruva tillbaka end capen så gängade den i lite snett. Dom som jag var så drog jag åt den ändå men insåg ganska snabbt mitt misstag. När jag skruvade bort den igen så ser jag att gängorna är trasiga och jag kunde ta bort metall spån med handen. Nu är jag orolig för att det skall ha trillat ner metallspån i gaffelröret. Antar att det inte tar lång tid innan gaffeln är paj om det ligger metallspån och repar inne röret på gaffeln :( Har hittat var man kan köpa ny end cap och den låg på typ 45 dollar men vad fasen kostar ett helt nytt gaffelben och går det ens att byta ett sådant! Så jäva tråkigt att Fox säljer grejer som är helt snea! Försökte verkligen skruva dit den rakt men då volume spacers plastplupparna var snea så gick det verkligen. Nu kör jag med två gröna 34 volume spacers så länge. Osäker på om det kommer funka lika bra men dom förstör ju inte gaffeln!

Metallspån är nog det minsta av problemen. Det är högtryck i gaffeln och om topcapen inte sitta helt fast är risken stor att du får den rakt i ansiktet under färd någon gång (öhlins tex hade en safety recall pga att de bara glömt att sätta lite loctite på topcaps). Jag skulle inte våga använda den.

36mm FLOAT volume spacer PN: 234-04-736 is orange and has a volume of 10cc
36mm E-Bike+ volume spacer PN: 234-04-953 is green and has a volume of 10cc
36 Rhythm volume spacer PN: 234-44-079 is purple and has a volume of 10cc
Vilken gaffel har du då du inte har angett det i tråd starten.

Har du tur så är gängan i locket mycket mjukare än kronan (eller om den sitter i innerbenet) och då räcker det med att byta lock och rensa gängan lite. Efter att du tagit isär luftfjädern och gjort rent från spån alltså.
I värsta fall är den andra gängan sallad och som sagt här ovan så är det nog lite riskabelt. Locket är just bara ett lock och nån med handlag för fräs och svarv kan nog göra ett nytt med grövre gänga och så kan man gänga om kronan/benet. Annars byta hela klabbet, vilket lär kosta en redig hacka.

Ta isär luft delen och rengör innan du gör nåt annat.

Bifoga bilder på skadan så vi kan få en klar bild över vad vi pratar om.

Får du tag på nytt lock och det går att dra enligt spec så är du grön.

Senast ändrad:
Det var bara den nedre delen av gänga som blev skadad. Alltså bra någon mm. Det kändes för trögt så jag skruvade upp den igen. Den gängas på en bra bit så inte orolig att få den i ansiktet. Mer orolig för metallrester.

Det är en float jag har och det är den orangea jag har köpt så det skall vara rätt produkt. Inte supersugen på att riva hela skiten men har kanske inte något val. Har ändå tänkt byta tillbaka till 160mm slaglängd.

Kan mycket väl vara så att gängorna på locket är mjukare än i gaffelbenet för uppfattade inte att den skadades.

Gängorna i locket är mjukare så det är dom som går sönder. Jag råkade ut för samma sak men kände att det drog snett och backade och gjorde om tills det blev rakt. Fick ta en kniv och rensa lite på första gängan.

Spacerna hamnar snett och det måste handla om dålig tolerans vid tillverkning för det gick inte att få dem raka.

Det var bara den nedre delen av gänga som blev skadad. Alltså bra någon mm. Det kändes för trögt så jag skruvade upp den igen. Den gängas på en bra bit så inte orolig att få den i ansiktet. Mer orolig för metallrester.

Det är en float jag har och det är den orangea jag har köpt så det skall vara rätt produkt. Inte supersugen på att riva hela skiten men har kanske inte något val. Har ändå tänkt byta tillbaka till 160mm slaglängd.

Kan mycket väl vara så att gängorna på locket är mjukare än i gaffelbenet för uppfattade inte att den skadades.
Det borde gå att skölja luftfjäderutrymmet med olja några gånger. Det är ju hål rakt ner till kolven när du öppnat locket, så kika ner med ficklampa om du kan. Du ska nog inte dra ut och trycka ihop gaffeln innan du fixat detta, för då kan det hamna spån mellan tätningen och innerbenet.

Det borde gå att skölja luftfjäderutrymmet med olja några gånger. Det är ju hål rakt ner till kolven när du öppnat locket, så kika ner med ficklampa om du kan. Du ska nog inte dra ut och trycka ihop gaffeln innan du fixat detta, för då kan det hamna spån mellan tätningen och innerbenet.
Är lite inne på att ta isär allt ikväll då jag ändå skall byta längd på gaffeln.

Gängorna i locket är mjukare så det är dom som går sönder. Jag råkade ut för samma sak men kände att det drog snett och backade och gjorde om tills det blev rakt. Fick ta en kniv och rensa lite på första gängan.

Spacerna hamnar snett och det måste handla om dålig tolerans vid tillverkning för det gick inte att få dem raka.
Ja jävligt irriterande när man betalt 50kr för en jävla plastbit! Börjar bli riktigt irriterad på Fox och deras priser. Nästa dämpare blir en Rock shox!

En ny gaffelkrona med kashima kostar 6-7k, om du skulle behöva en sån för att gängan är helkass eller du repar upp insidan med metallspån. Så känns plastbiten plötsligt billig.

Egentligen bör den först sköljas och därefter plockas isär för att ytterligare rengöras. Det är inte säkert en sköljning kommer åt allt.

Det går att rensa gängorna i kronan med en gängstigningsmall rensa nerifrån och upp.

Plockade isär hela dämparen i molekyler och satte ihop den igen. Ser inte ut att vara några spår av spån i dämparen.

Bilagor

• 8F0075C6-2340-44EF-930A-71B62F9A9505.jpeg
    8F0075C6-2340-44EF-930A-71B62F9A9505.jpeg
    795.8 KB · Besök: 164
  • B5792DCF-40C9-4B33-9BB2-B7DD6C84A7B3.jpeg
    B5792DCF-40C9-4B33-9BB2-B7DD6C84A7B3.jpeg
    778.9 KB · Besök: 156
Tillbaka
Topp