Får ej på tubdäcken på fälgen

Drosa

Aktiv medlem
Så frågan är hur man bäst tänjer ut fanskapet så man får på dem? Nu har jag pumpat upp dem till max och låter dem hänga till i morgon så får vi se. Någon som har ett generalknep? Andra frågan är eftersom det är gamla NOS däck så undrar jag om gamla oanvända däck krymper med tiden? Det är inte lite för litet för att få på.
Tacksam för svar.

Det ska var så ja. Det är ett par wolber touriste och enl säljaren så är de 700c. Men man börjar ju tvivla...

Nej, det verkar omöjligt. Och ju mer jag tänker efter så verkar det inte vara 700C? Men ett par 80-tals med benämningen touriste låter ju som "fullstorlek". Har googlat mig fördärvad men inte hittat ett enda resultat på wolber touriste. Märkligt.

Det är uppmätt till 917 mm! Fan, då får jag reklamera skiten. Tack emmer för att du klargjorde detta för mig.

Finns risk att du förstör däcken om du pumpar upp dem hårt när de inte sitter på en fälg.

De borde inte vara jättesvåra att få på utan lim för sträckning, har inget riktigt bra råd att ge dig där annat än att sätta lite(!) luft i och sedan metodiskt kränga på dem med start vi ventilen.

Underlättar om du har en låda eller pall eller liknande att ha hjulet på när du böjer dig över för att kränga på däcket.

glue23.jpg

Jag brukar pumpa dem lösa så att däcket vänder sig med utsidan inåt. Inte hårdare än så. Har aldrig skadat något däck på det sättet och t.o.m trånga conti har varit enkla att få på efter några dagars stretch. Men töja 650b till 700c fixar jag inte ;-)

Nej, att töja ett par 650 till 700 är nog omöjligt! Försäljaren (ebay) är kontaktad för reklamation.
Tråkigt, för det är fina däck. Men är det fel storlek så är det.
Därmed kan vi stänga tråden:-)

emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Hottar du någon som behöver ett par bra 650B
> -tuber så kommer hen nog pantsätta sin mamma
> för de där :-)

+1

Tillbaka
Topp