Får f*n inte loss ena pedalen!

andrey

Ny medlem
Första fick jag loss med nöd och näppe. Andra satt som in i berget men efter ett bra tag och mkt slit började den röra på sig. Men! Nu rullar den bara trögt och lossar inte från gängorna. Vad gör jag? Snälla ge mig ett bra trix/ tips. Blir la annars att köpa helt nytt vevparti! HELVETE!

Vilket innebär att man skruvar av dom klockans håll?

Det är vänster pedal. Nu går den bara runt o runt åt båda hållen. Fan!

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Tå - upp, eller häl - ned är väl
> vridriktningen? Eller är det tvärt om?

Den regeln har jag inte hört förr, men det stämmer ju utmärkt.

Vilken sorts vevarm är det?

Kanske går det att sätta i en ny insatsgänga i den, men vänstergängat i rätt sort är nog inte lätt att hitta. Dessutom måste du fortfarande få loss den befintliga.

Vad är det för typ av pedaler? De "moderna" pedalerna jag har använt mig av har en insex på insidan. Sätt en nyckel där så den pekar snett uppåt-bakåt och förläng med något, typ damsugarsrör eller liknande. Luta sedan jonnen mot en vägg eller balansera och tryck loss pedalen med din egen tyngd på röret.

Inspektera skadorna.

Rapportera till Cykelcity eller Cycling eller någon annan trevlig affär och kolla vad de tycker.

Det borde gå att helicoil:a, vi räddade ett gammalt vevparti i verkstaden för någon vecka sedan och det blev ju kalasfint. :P

nenja skrev:
> Det borde gå att helicoil:a, vi räddade ett
> gammalt vevparti i verkstaden för någon vecka
> sedan och det blev ju kalasfint. :P

Vänstergängat? Det finns alltså?

står man "bakom" pedalerna (med bakhjulet mellan benen alltså) så ska man dra bakåt på båda pedalerna. Låter skummt men iom att dom sitter imot varandra så blir det rätt. sedan jag kom på detta så har det aldrig varit ett huvudbry åt vilket håll det är man ska dra för att släppa..
mvh.

Morfum skrev:
> står man "bakom" pedalerna (med bakhjulet mellan
> benen alltså) så ska man dra bakåt på båda
> pedalerna.

Betyder "bakåt" nedåt? Då hänger jag med och tycker det är lättare med tå-upp, häl-ned. Häl-ned är det smidigaste då man som jag beskrev det kan använda kroppsvikten för att få bort kinkiga pedaler (ibland, annars får man be Richard på Cycling om hjälp, men han kan å andra sidan dra loss pedaler med fingrarna känns det som)

Vänstergängad pedal, peka med vänster tumme dit du vill ha pedalen, utåt alltså och vrid i fingrarnas riktning. För högergängad är det högerhanden som gäller.

Jag ställer alltid cykeln upp och ned när jag skruvar bort pedalerna. Sätter jag hävarmen framåt blir det rätt, eller var det bakåt?

Om ni gör som jag, se till att lägga något över klingorna innan du våldar loss högerpedalen, annars gör det ont i handen när pedalen släpper. Tror alltid att jag ska hinna bromsa rörelsen, men efter fyra fem gånger har jag lärt mig att lägga dit något som inte är vasst. :D

Enklaste sättet att komma ihåg vilket håll masn ska dra åt..

Cykeln på golvet med däcken i marken
Ställ dig bredvid cykeln med näsan frammåt
Sätt upp foten närmast cykeln på närmaste trampan
Applicera verktyget på trampemuttern framifrån
Dra verktyget uppåt medan du håller emot med din tyngd på trampan.
Byt sida och gör om

Häpp.

VCN skrev:
> Enklaste sättet är väl att tänka åt vilket
> håll man brukar trampa och sedan göra tvärtom?

Nej, då blir det fel! Man ska skruva åt samma håll som trampan vrids när man trampar, dvs. häl ned och tå upp.

namnls.JPG ht=453

Tillbaka
Topp