får inte av däcket

Wiciman

Aktiv medlem
får inte av däcket
har en vitus energie jag tänkte göra tubeless. får dock inte av däcken (wtb trail boss) från fälgen. de sitter som f-n! någon som har tips...

får inte av däcket
thanx, men så mycket vet jag. har bytat min beskärda andel däck genom åren ?

just detta däck sitter dock som berget i fälgväggen. går inte att kränga loss.

får inte av däcket
Antar att du försökt trycka med tummarna så att kanten hoppar av.

Fram med tvingen, kläm däcket och sedan använd tvingen som en hävarm mot fälgen(med något mellan för att skydda fälg). Bättre än så kan jag inte förklara då jag också haft en fälg som jag knappt fick av kanttråden från kanten.

får inte av däcket
har äntligen fått tid över till detta projektet...

däcket är nu av efter mycket bändande med dubbla tvingar.

so far so good.

nu till nästa fråga. fälgen verkar ha dubbla fälgband. ett övre (gult) som jag tagit av på bilden samt ett undre i rött som sitter under (kvar på fälgen).

6BB65985-DCB2-4E9C-B5B8-29E1A0B34C24.jpeg

ska jag ta av även detta innan jag tejpar?

får inte av däcket
Ta av alla band och tejpa ett varv med 25mm bred tejp, sitter däcket dåligt med ett varv så kör ett till men du verkar inte ha detta problem. Rengör fälgen med bromsrengöring för bästa vidhäftning.

får inte av däcket
thanx, gjort så nu.

problemet nu är att markeringsranden/linjen på däcket dyker under fälgen när jag blast:ar upp trycket. linjerar alltså inte korrekt.

har försökt lossa och bända rätt men löser ej det. har även såpat fälg o däck före.

tips?

får inte av däcket
edit: löste sig. lifeline airblastern orkade inte med att trycka tillräckligt med luft ut mot kanterna, fick pumpa manuellt och då sa det till slut pangpang ???

sjukt trög fälg/däck-kombo...

får inte av däcket
Stumpy sa:
Den gula ser ut som en rim strip, som man har istället för tejp. Lite sent nu iofs. ;)
inte bara ser ut :-)
Tänkte skriva det när bilden postades men kom på att det är ju noll cred att köra med beprövade fabrikslösningar när man kan tejpa med obskyr packtejp från något lågprisvaruhus :-)

får inte av däcket
Utgick mest från att tejp är tunnare och halare vilket reducerar risken att sitta i fält med ett tomt däck där däcket inte går att få loss.

får inte av däcket
förvirrad... vad är konsensus? ta väck eller låta sitta kvar? ingendera av de båda stripsen är ju av typen tejp, snarare plastremsor som lätt kan puttas åt sidan o då rinner ju guckan ut ur ekerhålen?

får inte av däcket
google is my friend ?

tydligen så är den andra rim strip:en (den röda) en del i WTB:s TCS 2.0-koncept och om jag tolkar det rätt där för att säkra en bättre häftning mellan fälg och tubeless-tejp:

A recessed channel along the center of TCS 2.0 rims allows for installation of the all-new Solid Strip, which prevents tubeless tape from sagging at the spoke holes and results in a smooth, consistent interface between the tire and rim.

får inte av däcket
Wiciman sa:
google is my friend ?

https://www.wtb.com/products/tcs-2-0-solid-strip

tydligen så är den andra rim strip:en (den röda) en del i WTB:s TCS 2.0-koncept och om jag tolkar det rätt där för att säkra en bättre häftning mellan fälg och tubeless-tejp:

A recessed channel along the center of TCS 2.0 rims allows for installation of the all-new Solid Strip, which prevents tubeless tape from sagging at the spoke holes and results in a smooth, consistent interface between the tire and rim.

Tillbaka
Topp