Får inte av pedalen

sas123

Medlem
Får inte av pedalen
hej! får inte av ena pedalen. Drar den åt rätt håll (felgängad) men den sitter som berget, Testat att ta av sjävla pedalen från pedalens "pinne" och sedan sätta pinnen i skruv städet men får inget grepp om den. Någon som har något bra tips?

Får inte av pedalen
Wd40 eller 5/56 överallt och låt den vila över natten.
Värme kan också fungera.

Använder du nyckel eller insex?

Hävarm är aldrig fel heller.

Får inte av pedalen
Är det aluminiumvevar så värm med varmluftspistolen.

[Är det stål så är det föga ide]
[Och är det kolfiber eller "limmade" aluminiumvevar (Shimanos "finare" bland annat) så är det en väldigt dum idé...]

Får inte av pedalen
Om pedalen har grepp för 15 mm nyckel så kan det vara en bra idé att ta av hjulen, sätta nyckeln i en lämplig vinkel så att du kan trampa på den med foten med vevpartiet på golvet. Då får man en jeffla kraft. Dock bör man palla upp under vevlagret så inte framdrevet böjs eller pajjar parketten:-)

Får inte av pedalen
det är insex. Testat 5/56 över natten och det hjälper ej.
det är XTR m9000 vev så Aluminum, är ju Shimanos bästa så limmad antar jag då

Får inte av pedalen
Jag fick loss en pedal genom att knacka med hammare på pedalverktyget/nyckeln(?), dvs många små stötar så lyckades den vibrera loss till slut.

Får inte av pedalen
sas123 sa:
det är insex. Testat 5/56 över natten och det hjälper ej.
det är XTR m9000 vev så Aluminum, är ju Shimanos bästa så limmad antar jag då

Om du använder en vanlig böjd insexnyckel så kan det vara helt hopplöst. Se om du kan få tag i en insex-bit och ett spärrskaft istället. Då har du mycket större hävarm, plus att det inte är samma risk att man slinter och sprättar upp händerna mot drev och annat otrevligt.

Får inte av pedalen
Insexnyckeln rakt fram, en hand på insexnyckelns handtag, en fot på pedalen, trampa med foten och dra utå h-e med handen.

Får inte av pedalen
Hävarm är grejen hela dagen. Jag använde ett gammalt dammsugarrör som utväxling sist jag hade en stört omöjlig pedal. Behövde knappt ta i med det.

Får inte av pedalen
Stumpy sa:
För mig har det alltid funkat att sätta verktyget med 10-20 graders vinkel mot vevarmen och pressa dem mot varandra.
Det är ett bra tips, men det är inte alltid det fungerar då hävarmen blir för kort. Jag brukar också göra så men nu senast så gick jag bet. Det enda som gällde var en lång insexnyckel i pedalaxeln och en rörbit för att förlänga ytterligare. Trodde faktiskt att antingen verktyget eller vevarmen skulle gå av, men det klarade sig faktiskt...

Får inte av pedalen
Knycken är grejen dock. Man ska generellt sett aldrig segdra en skruv som sitter fast. Gärna typ mutterknack, men annars knyckande rörelser.

Tillbaka
Topp