Får inte bakväxeln att funka. Vad är felet?

Ok. Har stångat mig blodig på sonens bakväxel nu och jag blir inte klok på vad som är problemet.

Bakväxeln är en SRAM NX på en trail/endurohoj som började få problem med växlingen efter en dag i Flottsbro. Jag har nu justerat växlarna, bytt kassett (XG-1275 som var rätt sliten), bytt kedja och t.o.m. bytt växelöra. Och får fortfarande inte alla växlar att fungera ordentligt.

Problemet är att alla växlar funkar klockrent förutom nr 2 och 3 (näst och nästnäst lättaste och alltså näst och nästnästa största drevet bak). Ställer jag in resten av växlarna ordentligt ”hoppar” dessa växlar upp ett drev (till ett större/lättare) och sen tillbaka och ligger sen och växlar mellan sitt och det större drevet. Ställer jag däremot in så att dessa drev funkar får jag problem med dom tyngsta.

När jag bytte växelöra reagerade jag på att hela bakväxeln kändes ”sladdrig” och även om den var fastskruvad ordentligt var det som att den glappade mot ramen och växelörat. Jämförde med min egen cykel och den hade inte alls samma ”glapp”. Den bytte jag också för något år sen så den är rätt ny.

Den på sonens hoj är förmodligen från 2020 (vi köpte hojen beg 2023) så kan det vara hela bakväxeln som måste bytas? Är det en rimlig gissning med tanke på ovanstående symptom?
En växel, på den mittersta kransen bak, ska fungera perfekt, ljudlöst. När den gör det så följer de andra efter.
Kolla kedjelinjen, så den är som allra rakast på denna mittersta, parallell med ramen.
Om bakväxel är sladdrig mot ramen, men bakväxeln är korrekt, så kanske det är ramen det är fel på.
Jag kan för litet om detta, men i vissa sammanhang behövs brickor/distanser. På gamla hojar var man ibland tvungen att peta in en hel extra mutter, hihi!

Sådärja. Mysteriet löst! 😊

Blev en tur innan lunch till välsorterade TCM på Tyresö och inhandlade ny bakväxel (GX), vajer, hölje och dessutom slog jag till på ett verktyg för riktning av växelöron.

Hade dock sjukt späckad dag så kom inte ut i verkstan förrän kl 20. Började med att kontrollera växelörat och kunde konstatera att det var hur rakt som helst. Men bra att ändå kolla detta och det är väl egentligen ett verktyg jag borde skaffat för länge sen.

Sen installerade jag den nya bakväxeln, drog ny vajer och hölje och drog fast vajern lite snabbt för att börja justera växlarna. Fick ett infall att bara testa först och satan om det inte funkade helt ok direkt! Utan att jag ens hunnit justera växlarna! 😉 Nåväl, mer tur än skicklighet men nu funkar alla drev helt ok. Orkade inte göra en ordentlig växeljustering nu ikväll men nu vet jag iaf vad som var problemet. Det var helt enkelt den gamla NX-växeln som var utsliten och glappig och hade gjort sitt.

Gött att äntligen få fason på växlarna. Stort tack för all hjälp! Happy är grymt ibland. Nu blir det en whisky framför tvn…

Sådärja. Mysteriet löst! 😊

Blev en tur innan lunch till välsorterade TCM på Tyresö och inhandlade ny bakväxel (GX), vajer, hölje och dessutom slog jag till på ett verktyg för riktning av växelöron.

Hade dock sjukt späckad dag så kom inte ut i verkstan förrän kl 20. Började med att kontrollera växelörat och kunde konstatera att det var hur rakt som helst. Men bra att ändå kolla detta och det är väl egentligen ett verktyg jag borde skaffat för länge sen.

Sen installerade jag den nya bakväxeln, drog ny vajer och hölje och drog fast vajern lite snabbt för att börja justera växlarna. Fick ett infall att bara testa först och satan om det inte funkade helt ok direkt! Utan att jag ens hunnit justera växlarna! 😉 Nåväl, mer tur än skicklighet men nu funkar alla drev helt ok. Orkade inte göra en ordentlig växeljustering nu ikväll men nu vet jag iaf vad som var problemet. Det var helt enkelt den gamla NX-växeln som var utsliten och glappig och hade gjort sitt.

Gött att äntligen få fason på växlarna. Stort tack för all hjälp! Happy är grymt ibland. Nu blir det en whisky framför tvn…
då så. Ja, det var nog det rationella byta växel OCH har verktyg till nästa gång.

Jaha. När man nu äntligen fått fason på sonens hoj, bytt hela drivlinan inkl bakväxel, finjusterar växlarna, luftat bromsarna och allt är i topptrim för säsongens sista äventyr drar han naturligtvis på sig en förkylning från helvetet. Så stor risk att det inte blir något cyklat alls under höstlovet och sen är ju säsongen i praktiken slut. Suck. Men nu är ju å andra sidan cykeln redan fixad för vårsäsongen så det är väl bra att vara ute i god tid ibland.

Tillbaka
Topp