Sådärja. Mysteriet löst!
Blev en tur innan lunch till välsorterade TCM på Tyresö och inhandlade ny bakväxel (GX), vajer, hölje och dessutom slog jag till på ett verktyg för riktning av växelöron.
Hade dock sjukt späckad dag så kom inte ut i verkstan förrän kl 20. Började med att kontrollera växelörat och kunde konstatera att det var hur rakt som helst. Men bra att ändå kolla detta och det är väl egentligen ett verktyg jag borde skaffat för länge sen.
Sen installerade jag den nya bakväxeln, drog ny vajer och hölje och drog fast vajern lite snabbt för att börja justera växlarna. Fick ett infall att bara testa först och satan om det inte funkade helt ok direkt! Utan att jag ens hunnit justera växlarna!

Nåväl, mer tur än skicklighet men nu funkar alla drev helt ok. Orkade inte göra en ordentlig växeljustering nu ikväll men nu vet jag iaf vad som var problemet. Det var helt enkelt den gamla NX-växeln som var utsliten och glappig och hade gjort sitt.
Gött att äntligen få fason på växlarna. Stort tack för all hjälp! Happy är grymt ibland. Nu blir det en whisky framför tvn…