Får inte på vinterdäcken

Ninjiah

Medlem
Får inte på vinterdäcken
Hej!

Köpte nya vintersulor med dubbar idag, samma mått som mina nuvarande, också rätt nya däck jag monterade i början av hösten.

De här vinterdäcken kommer inte på, har någon decimeter kvar på ena sidan två ”däckbytar-krokar” var ingen match för däcken och nu är jag utan verktyg och inte speciellt mycket klokare.

Är det avsaknad av våld och rätt verktyg eller har jag missat något? Alla tips välkomnas

Får inte på vinterdäcken
En sådan här däckmonteringstång är det många som rekommenderar
md_23Do5oTNhgI1.png

Den säljs av många handlare, även under annat namn än BBB

Men om den räcker till för att montera ditt däck kan jag förstås inte veta.

Får inte på vinterdäcken
Värm däcken på värmekablar någon timma och sätt dem på kalla fälgar. Rikligt med tjockt såpvatten på fälgarna. Goda handskar och några extra däckkrokar är bra.

Får inte på vinterdäcken
Säkerställ att du fått ner däcket i mitten av fälgen "hela vägen runt".
Det här plus att se till att slangen är ordentligt tom, för den pressar ut kanterna från mitten upp på sidorna igen. Det gör mycket stor skillnad.

Noterade själv detta med just dubbdäcksbyte på stadscykeln i veckan. Dubbdäcken är ju hårdare, tyngre och stelare så det blir viktigare än annars att verkligen hålla hela kanten nere i botten förutom just den del du ska kränga av eller på. När man väl får till det kan det plötsligt gå med bara händerna fastän det nyss knäcktes verktyg.

Får inte på vinterdäcken
1. Såpvatten.
2. Tång.

Utifrån egen erfarenhet av särskilt barnens dubbdäck, 20" och 24". De mindre är riktigt jobbiga. Tror de är avsedda för lastcyklar. Egentligen för grova för de smala fälgarna på en Isla Bike Beinn. Det brukade gå åt slangar innan jag började ha glidmedlet.

Senast ändrad:
Får inte på vinterdäcken
Jag använder tre däckavtagare. Två för att låsa däcket vid fälgen, ca 30 cm mellan dem. Använder sen den tredje ca. 5-10 cm in från den ena av de övriga två och kränger över ytterligare en bit av däcket över kanten. Låser däcket med den tredje och kan nu använda däckavtagaren utanför för att sätta mellan de två inre och på så sätt kränga över däcket ytterligare en bit. Upprepar förfarandet tills hela däcket är över fälgkanten. Det kan vara bra med en extra hand men är man lite påhittig kan man använda något annat, t.ex. en axel för att hålla en av däckavtagarna på plats medan man använder händerna till de andra två.

Får inte på vinterdäcken
Ibland får man kämpa. Och tänka: "Det här är omöjligt! Det går inte!". Sen går det till slut. På nåt konstigt sätt.

Får inte på vinterdäcken
En sådan här däckmonteringstång är det många som rekommenderar
md_23Do5oTNhgI1.png

Men om den räcker till för att montera ditt däck kan jag förstås inte veta.
Den här är sjukt bra. Sen jag köpte den för ett par tre år sen har jag inte behövt använda den en enda gång. Kanongrej.

Får inte på vinterdäcken
Hej!

Köpte nya vintersulor med dubbar idag, samma mått som mina nuvarande, också rätt nya däck jag monterade i början av hösten.

De här vinterdäcken kommer inte på, har någon decimeter kvar på ena sidan två ”däckbytar-krokar” var ingen match för däcken och nu är jag utan verktyg och inte speciellt mycket klokare.

Är det avsaknad av våld och rätt verktyg eller har jag missat något? Alla tips välkomnas
I ljus och värme går arbetet lättare.
Om både fram och bakdäck strular måste jag fråga hur säker du är på att du fått hem rätt däck.

Får inte på vinterdäcken
Jag använder tre däckavtagare. Två för att låsa däcket vid fälgen, ca 30 cm mellan dem. Använder sen den tredje ca. 5-10 cm in från den ena av de övriga två och kränger över ytterligare en bit av däcket över kanten. Låser däcket med den tredje och kan nu använda däckavtagaren utanför för att sätta mellan de två inre och på så sätt kränga över däcket ytterligare en bit. Upprepar förfarandet tills hela däcket är över fälgkanten. Det kan vara bra med en extra hand men är man lite påhittig kan man använda något annat, t.ex. en axel för att hålla en av däckavtagarna på plats medan man använder händerna till de andra två.
Hur menar du att du låser däck vid fälg i samband med påkrängning? Sliter mitt hår ikväll..

Får inte på vinterdäcken
Hur menar du att du låser däck vid fälg i samband med påkrängning? Sliter mitt hår ikväll..
Det jag menar är att om man t.ex. försöker kränga på ett däck för hand, så går det ju oftast bara till en viss del, kanske 80% av fälgen. De övriga 20%-en får man ta hjälp av däckavtagare för att få över däcket över kanten. Om man bara sätter en däckavtagare i ena kanten och börjar kränga på däcket, så halkar ju oftast motsvarande längd av däcket av fälgen i andra ändan. Därför arbetar jag med minst två däckavtagare åt gången, så att jag kan hålla kvar däcket i fälgen i ena änden, medan jag arbetar med den andra däckavtagaren i andra änden, för att få över ytterligare en bit av däcket. När det är riktigt illa så kan man behöva använda en tredje däckavtagare för att kränga över det som kvarstår av däcket över fälgen. Jag placerar då den tredje däckavtagaren mellan de två andra, som jag använder för att låsa fast däcket vid fälgen så att det inte glider tillbaka utanför fälgen, då jag försöker kränga över den sista kvarstående biten av däcket över fälgen. Då kan det vara en fördel att ha tre händer, men med lite finurlighet kan man lösa det ändå, med t.ex. två händer och en axel. Jag hoppas det var tillräckligt tydligt och att du lyckas montera ditt däck. Annars kanske det kan finnas någon video på Youtube som beskriver tekniken.

Får inte på vinterdäcken
Det jag menar är att om man t.ex. försöker kränga på ett däck för hand, så går det ju oftast bara till en viss del, kanske 80% av fälgen. De övriga 20%-en får man ta hjälp av däckavtagare för att få över däcket över kanten. Om man bara sätter en däckavtagare i ena kanten och börjar kränga på däcket, så halkar ju oftast motsvarande längd av däcket av fälgen i andra ändan. Därför arbetar jag med minst två däckavtagare åt gången, så att jag kan hålla kvar däcket i fälgen i ena änden, medan jag arbetar med den andra däckavtagaren i andra änden, för att få över ytterligare en bit av däcket. När det är riktigt illa så kan man behöva använda en tredje däckavtagare för att kränga över det som kvarstår av däcket över fälgen. Jag placerar då den tredje däckavtagaren mellan de två andra, som jag använder för att låsa fast däcket vid fälgen så att det inte glider tillbaka utanför fälgen, då jag försöker kränga över den sista kvarstående biten av däcket över fälgen. Då kan det vara en fördel att ha tre händer, men med lite finurlighet kan man lösa det ändå, med t.ex. två händer och en axel. Jag hoppas det var tillräckligt tydligt och att du lyckas montera ditt däck. Annars kanske det kan finnas någon video på Youtube som beskriver tekniken.
Jag undrar om nån youtuber vill sesens död brevid en så amatöraktig metod, men jag förstår vad du menar och använder den ofta själv. Fast aldrig använt 3 krängare. Allt om jag förstått det rätt:
Däckskrängare är till för att kränga Av däck, men de kan också användas för att kränga upp/in däcken innanför fälgen, när den delen man krängt på plats på ett däck i spänn kommit på plats så brukar den klämma däckkrängaren mellan sig och fälgen, oftast försöker den också krypa upp och ut igen, om man då håller emot med en hand på däckskrängaren så hindrar däckskrängaren däcket från att åka ut igen.

Får inte på vinterdäcken
Lätt att punktera slangen när man kör med verktyg men ibland går det inte bara. Jag fick punktering i -5 och det var stört omöjligt att kränga på efter slangbyte. Jag fick gå med cykeln tills jag såg en verkstad/fabrik med vad jag förmodar var 24/7 verksamhet (efter midnatt), knackade på fönstret och blev insläppt i farstun där det fanns en elradiator. Värmde upp däcket mot den och 30 minuter senare satt däcket på.
Begränsat antal slangar i fält kan ställa till det rejält ffa vintertid.

Får inte på vinterdäcken
Jag köpte en Cushcore Beadbro från flcycling, den blir där extra tredje handen man alltid saknar med tighta däck/fälg-kombinationer

Får inte på vinterdäcken
Tack för svar! Ikväll gick det, räckte dock med såpavatten på fälgkanten och så avdragare sista decimeter, känns ju inte helt checkt för varken slang, däck eller fälgen, men men..

Får inte på vinterdäcken
Ikväll gick det, räckte dock med såpavatten på fälgkanten och så avdragare sista decimeter, känns ju inte helt checkt för varken slang, däck eller fälgen, men men..
Bra att du fick på däcket
Men som jag tipsade om redan i #2 finns det däcksmonteringstänger som många är nöjda med
typ
md_23Do5oTNhgI1.png

Får inte på vinterdäcken
Däckjärn är knepigt. En racercyklist vill gärna klara sig med lätta i plast, men får då räkna med att de inte håller vidare länge. På en MTB - jag är ingen expert på det - med sina ofta kraftiga däck kan det vara idé med kraftigare doningar. Fast i metall är de inte så roliga att ha med sig, och det är väl lätt att nagga fälgarna i kanten.

Får inte på vinterdäcken
Bra att du fick på däcket
Men som jag tipsade om redan i #2 finns det däcksmonteringstänger som många är nöjda med
typ
md_23Do5oTNhgI1.png

Har nu köpt! 😁

Tillbaka
Topp