Får man köra EU moppe på Älvsborgsbron?

Psyclist

Aktiv medlem
Funderar på om det är kasst av EU moppe männsikorna att köra över Älvsborgsbron på cykelbana bara för att man är för feg för att inte våga köra på bilbanan, eller är det kanske helt rätt och moraliskt ok? Jag är fundersam på vad jag tycker egentligen, ska jag svära åt dem eller ska jag skita i det. Olagligt måste det väl vara? Borde vi få se en lagändring på vissa valda vägavsnitt, så att det är ok för EU mopparna att ta cykelbanan eller är cykelbanan för cyklister och inga moppar helt enkelt!

Dom som går långsammast typ (max 25km/t?) får köras på cykelbana om det inte finns särskilda förbud mot mopeder just där.

Moped klass 1 (45 km/h, regplåt) får inte köras på cykelbana. Klass 2 (25 km/h, ingen regplåt) får köras på cykelbana.

Sedan har jag full förståelse för att man inte känner sig trygg med moped på Älvsborgsbron, det hade inte jag heller gjort. Stora trafikflöden och högt tempo. Många bilar som helt ignorerar hastighetssänkningen till 50 km/h pga broskadan också.

Svar Nej, sedan är det frågan om man får böter. Dock gäller ju max 25 km/h på cykelbana.
Klass II och 30-mopeder får köra på cykelbanan.
Regelboken: https://www.transportstyrelsen.se/moped-klass-i

Sedan har vi det omvända, vilka får köra på vägbanan
Saxat fån NTF, vilka som får köra på vägbanan
Cyklister och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan om
  1. den cyklande fyllt 15 år, och
  2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 km/tim och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
    (3 kap 6 § Trafikförordningen)
Cyklar med fler än två hjul eller cykel som drar en cykelkärra får färdas på körbanan om det är lämpligare med hänsyn till cykelns bredd.

Tillbaka
Topp