Färg faller av på Fox gaffel

Jo4cim

Medlem
Hej,

Såg det här idag när jag tog av hjulet på min cykel, färgen börjar flagna av runt thru axlen, fick färg flagnorna på händerna.

Ny cykel i år, rullat ca 50 mil. Gaffeln är en Fox 32 SC.

Hade jag haft cykeln ett par år hade jag inte brytt mig men nu känns den fortfarande relativt ny ( för mig).

Är det normalt att det blir såhär eller något man bör reklamera?

20230801_194154.jpg

Senast ändrad:
Nej dom läcker inte. Har luftat bromsarna engång, men var noga med att torka upp oljan runt handtaget, tror inte jag läckte något där nere. Är shimano mineral olja.

Jag tvättar cykeln med ljummet vatten och vanligt diskmedel.

Däremot har jag haft lite av CRCs universal fett på hjulaxeln.

Eftersom cykeln är så pass ny är det ju bara att försöka reklamera och se vad de säger.

Men jag tycker det ser ut som att du fått något olämpligt, t.ex dot hydraul vätska på gaffelbenet vilket förstör lacken.

Kan vara din universalspray, exakt vilket fett är det?

Om du tar av och på hjulet ofta blir det nog sådär. Lacken klarar inte att belastas med trycket från snabbkopplingen hur många gånger som helst.
Nej, färgen flagar inte för att man tar av hjulet ofta. Vi har 4 cyklar i familjen och jag tar av framhjulen varje gång vi ska lasta dom å åka till nån bikepark eller liknande, inte nån av gafflarna har spår av flagande färg.

Egentligen ska jag ju inte vara sådan, men... vad exakt är problemet i praktiken? Jag hade inte brytt mig ett skvatt om det där, utan avvaktat och hållit koll på så att det inte flagar av längre uppåt på gaffeln. (Men å andra sidan är jag en sådan där person som är snål om min tid, och vill lägga den på roligare saker. :giggle: )

Min gissning är att smörjan löser upp färgen.
Man ser typiska "resningar/blåsor" i färgen som det brukar se ut när nått skarpt löser upp färg....reklamera blir nog svårt när man använt "Non-Fox-Approved-kemikalier" som färgen inte klarar av...

Men är cykeln köpt så kan det ju faktiskt ha läckt i samband med montering eller pga felmontage. Då finns ju alla skäl att reklamera. Har man joxat med bromsarna själv blir det svårare…

Men är cykeln köpt så kan det ju faktiskt ha läckt i samband med montering eller pga felmontage. Då finns ju alla skäl att reklamera. Har man joxat med bromsarna själv blir det svårare…
Skulle inte tro det är bromsvätskan som läckt och skapat detta.
All färgskada är ju koncentrerat till axelhålet som det ser ut....hade det varit bromsvätska skulle det varit runt oket och dess infästning.

Tror mer på att fettet som axeln smorts in med är boven,men bara en gissning av det man ser på bilden.

Osannolikt att det skulle vara fettet som är boven, sällan något i ett vanligt fett som påverkar lacker. Så vet du inte med dig att du kan spillt nått annat där så hade jag försökt reklamera det.

Osannolikt att det skulle vara fettet som är boven, sällan något i ett vanligt fett som påverkar lacker. Så vet du inte med dig att du kan spillt nått annat där så hade jag försökt reklamera det.
Nja. Lika löser lika så visst kan det vara fettet.
Benet kan ju också vara dåligt innan lacken lades. Eller annat lösningsmedel som kommit i kontakt med det…

Är det viktigt för TS så är väll kontakt med säljaren för reklamation och sedan invänta deras dom det lämpliga.

För att det inte är normalt att färgen på en ny cykel släpper!?
Det är några kvadratmillimeter vid axelinfästningen på en gaffel.
Vad är konsekvensen om man inte reklamerar att det släpper lite färg just där på en gaffel? Vad är det konkret ska hända menar du ifall man inte rättar till det där? Vad är problemet konkret och vad är nyttan med att reklamera det? Det påverkar ju varken funktion eller utseende vid användning.

Vad är konsekvensen om man inte reklamerar att det släpper lite färg just där på en gaffel? Vad är det konkret ska hända menar du ifall man inte rättar till det där? Vad är problemet konkret och vad är nyttan med att reklamera det? Det påverkar ju varken funktion eller utseende vid användning.
Lite pengar tillbaka? Är väl rättvist när andrahandsvärdet sannolikt sjunkit pga det. Dessutom är det bra att uppmärksamma och få såna problem på papper tidigt om annat dyker upp. (Och kostar inget)

Frågan är varför du är så besatt av att han inte ska reklamera det? Ingen som hade tvingat dig att göra det, det är fritt fram för dig att köra med lacksläpp.

Kul svar. Var det svårt att vara saklig?
Varför ska jag vara saklig? TS och 99% av alla andra i tråden förstår vitsen med att reklamera lacksläpp på en ny cykel, det är rätt självklart egentligen, jag är skyldig dig noll förklaringar. Bara du som tycks driva nån vendetta mot reklamationer och ifrågasätter råden som ges, som att det vore du personligen som blir tvungen att åtgärda gaffeln.

Det är ju ändå väldigt ofta universalfett inte löser upp lack tycker jag. Medan dot utanför happy är nåt som man inte slabbar runt med.

Sen ser det på bilden ut som området är insmord med nåt

Tack för alla svar. Verkar inte normalt alltså, vilket var min fråga.

Jag har skickat in en reklamation, vore tråkigt om det fortsatte släppa längre upp på underbenet om några år när garantin har gått ut.

Det läcker ingen bromsvätska och har inte spillt någon där heller, även om jag hade gjort det så är det Shimanos mineralolja.

Första googlingen på " Shimano mineral oil damage paint"

"mineral oil is non-corrosive and will not harm your skin or you bikes paint finish if spilled"

Låter otroligt att lite universal fett skulle lösa upp lack, är det bara jag som lägger på fett på hjulaxlarna?

Kollade på min förra cykel som har en Fox gaffel i samma lack som nu min kompis äger, den hjulaxeln har haft samma fett på sig i över 2 år nu och ingen åverkan på gaffeln.

Några undrar vad det spelar för roll, det spelar ingen roll som det är nu men om det fortsätter att lossna färg längre upp på gaffeln hade jag tyckt det var tråkigt så varför inte reklamera tidigt när det fortfarande finns garanti.

Edit: Och smörjan som syns på gaffeln är alltså rester av fettet.

Om ni är intresserade kan jag lägga upp vad Bikester/Fox svarar, annars kommer jag inte skriva mer här.

Tack för alla svar!

Senast ändrad:
Det är så klart intressant vad de säger och intressant om det verkligen kan vara fettet.
Har du shimano så är det ju klara besked på dot frågan.

Många hade torkar rent med lämpligt lösningsmedel - som inte skadar lacken.... Det behöver du i så fall inte skriva här så det blir ett jävla gnäll.

Varför ska jag vara saklig? TS och 99% av alla andra i tråden förstår vitsen med att reklamera lacksläpp på en ny cykel, det är rätt självklart egentligen, jag är skyldig dig noll förklaringar. Bara du som tycks driva nån vendetta mot reklamationer och ifrågasätter råden som ges, som att det vore du personligen som blir tvungen att åtgärda gaffeln.
Jösses. Näe, varför vara saklig i en diskussion när man inte har ingått formellt avtal om det hela. Du har rätt. Jag har fel.

Jösses. Näe, varför vara saklig i en diskussion när man inte har ingått formellt avtal om det hela. Du har rätt. Jag har fel.
Det var du som började med att kräva motivering från mig i en fråga som är rätt uppenbar, jag såg din kommentar tidigare i tråden att du tycker det är onödigt att reklamera men valde att bara ignorera den då du är fullt tillåten att ha din åsikt i frågan. Du är inte huvudkaraktären här i världen, folk är inte skyldiga dig en personlig motivering på något, men visst du ska få en mycket enkel förklaring:
Trasig lack = fult
Hel lack = fint

Det var du som började med att kräva motivering från mig i en fråga som är rätt uppenbar, jag såg din kommentar tidigare i tråden att du tycker det är onödigt att reklamera men valde att bara ignorera den då du är fullt tillåten att ha din åsikt i frågan. Du är inte huvudkaraktären här i världen, folk är inte skyldiga dig en personlig motivering på något, men visst du ska få en mycket enkel förklaring:
Trasig lack = fult
Hel lack = fint
Som jag skrev, du har rätt och jag har fel. Blir alltid så knasigt när jag tror att jag är ”huvudkaraktären här i världen”. Jag ska försöka ta till mig av din tillmötesgående retorik och anamma den i framtida sakliga diskussioner.

Tillbaka
Topp